Az abroncs feliratai közül hol ezt, hol azt a jelentést nem találod a neten? Most összegyűjtöttük neked a legfontosabbakat!
Egy átlagos méretű, kiváló minőségű gumigarnitúra összköltsége legalább egy fél havi átlagbért emészt fel, ha pedig különleges méretre, speciális útviszonyokra, vagy netán különcködésre vágyunk, a felső határ a csillagos ég. Így aztán igen kellemetlen tud lenni, ha a már felszerelt új gumin kezdjük el silabizálni a feliratokat és jövünk rá, hogy mi voltaképpen nem is ezt akartuk...
A gyártók egyre pontosabban igazodnak a speciális elvárásokhoz. Ezért egyre több a paraméter, egyre több a felirat a gumikon. Nem érdemes kockáztatni, jobb tisztában lenni ezeknek a gyakran titokzatosnak tűnő feliratoknak a pontos jelentésével.
Persze még mindig vannak egyedi eltérések a rendszerben, az egyik gyártó így jelöl, a másik úgy, de a leggyakoribb, sztenderd gumiabroncs jelölések magyarázata az alábbiakban összegyűjtve található meg. Mindössze néhány pont, ami a mellékelt ábrán is nyomon követhető, és néhány kiegészítés, amiknek tanulmányozása nélkül inkább ne kezdj autógumi-vásárlásba.
Az új EU-s gumiabroncs címke
Az EU 2021-ben megváltoztatta az Unióban forgalomba kerülő gumiabroncsok termékinformációs lapját, magyarán a címkét. Az új, Energy feliratú címkén a gumi gördülési ellenállásán, a vizes úton való tapadási mutatóján és a zajszintjén túl már helyet kapott az abroncs havas és jeges útra vonatkozó alkalmasságának jelölése is. Ezt a címkét ragasztják az új abroncsra, de ezzel találkozol már a gumi adatlapján is az interneten történő böngészés során.
Az autógumi évszak megjelöléseiről: téli gumi, négyévszakos gumi
Az új gumiabroncs megvásárlásánál a legelső eldöntendő kérdés, hogy milyen hőmérsékleti viszonyok között szeretnénk majd használni. Az abroncson külön egyezményes jele van a téli keverékből és téli mintázattal készített gumiknak. A téli gumik jelölése egy hópihe szimbólummal történik (hegycsúcs formában, vagy anélkül).
Ha 4 évszakos abroncsot szeretnénk vásárolni, érdemes az All Seasons (AS) vagy Four Seasons (4S, FS) feliratokat keresni. A négyévszakos guminak nincsen külön szimbóluma.
M+S felirat a gumiabroncson
Az új autógumi vásárlása során a második kérdés azon útfelület minőségére vonatkozik, amin majd jellemzően használjuk az autót. Az M+S (vagy MS) jelölés a saras (Mud: sár), illetve a havas (Snow: hó) úton történő közlekedésre vonatkozó fokozottabb alkalmasságot mutatja.
Ezt a jelölést jellemzően az SUV-k számára kifejlesztett abroncsokon találjuk. Ez a felirat az átlagosnál mélyebb és jobb vízelvezetésű mintázatra utal. Gyakran együtt szerepel a téli gumi jelöléssel, de értelemszerűen nem minden téli gumi kap M+S szimbólumot.
1. A gumiabroncs mérete
A mellékelt gumiabroncs ábrán 1. számmal jelölt felirat a méret jelölése. Ez egy egyezményes formán nyugszik, ezért igen egyértelmű és szinte minden gumi esetében azonos.
Az ún. sebességindexet és a terhelésjelölést is gyakran közvetlenül a méret mellé írva szerepeltetik a gyártók. Ezekről a 7. és a 8., pontban olvashatsz részletesebben. A méretjelölések magyarázata egy példán keresztül bemutatva a következő:
235/85 R16 felirat esetén
- 235 - a gumiabroncs szélessége milliméterben
- 85 - a gumi szélességének és oldalfal-magasságának aránya %-ban (minél nagyobb ez az érték, a gumi annál ballonosabb, minél kisebb, annál alacsonyabb az oldalfala)
- R - azt jelzi, hogy a gumiabroncs radiális felépítésű
- 16 - a felni átmérője colban mérve
2. A szerelési irány
Ez a jelölés az aszimmetrikus gumiabroncsokon határozza meg a gumi felszerelés utáni külső ill. belső oldalát. A kifelé néző oldalon outside, a befelé nézőn inside felirat olvasható.
3. Maximális terhelés és nyomás
Általában egy kisebb betűméretű feliratcsoportban szerepel a gumiabroncs maximális terhelhetősége kg-ban megadva, egy kerékre számítva és az a nyomás, aminél többet a gumi nem tud elviselni. Az előírt, ideális guminyomásról az autó ajtajának belső ívében vagy a tanksapkafedél belsején található plakett és az autó kézikönyve ad tájékoztatást.
4. A gumiabroncs mintázatának neve
Egy autógumi gyártónál rengeteg gumiabroncs-minta és anyagösszetétel recept áll rendelkezésre, amiket fantázianevekkel látnak el. Ezek a nevek gyakran utalást tartalmaznak azokra az útviszonyokra, körülményekre, amelyek között az adott gumiabroncs használata ideális választás.
5. A gumiabroncs anyagösszetétele
A legtöbb gumigyártó már feltünteti az abroncs oldalfalán azokat az anyagneveket, amikből az abroncsot összeállították.
6. Európai ECE gumiabroncs típusjóváhagyási jelek és számok
Ez a jelölés igazolja, hogy az adott gumiabroncsot tesztelték és megfelelt az összes európai biztonsági szabványnak. Általában az E4 felirat olvasható egy külön körben feltüntetve a gumi oldalfalán, ez jelzi, hogy a gumiabroncs az összes európai szabványnak megfelelt.
7. Terhelési index
A terhelési index azt határozza meg, hogy az adott gumiabroncs mekkora tömeget képes hordozni. Ez egy két- vagy háromjegyű szám, amit közvetlenül az abroncsméret után szoktak feltüntetni. A szám egy kód, amiből egy táblázat alapján tudjuk kideríteni, hogy az adott abroncs mennyire terhelhető.
Például a 205/55/R18 105V felirat esetén a 105 a terhelési index. Az alábbi táblázatban a 105-höz tartozó tömeg 925 kg. Az így jelölt gumiabroncs tehát 925 kg teherbírású. Ez az érték jó esetben egyezik a 3. pontnál tárgyalt maximális terhelhetőség kg-ban megadott értékével.
8. Sebességindex
A gumiabroncson található sebességindex azt a maximális sebességet határozza meg, amellyel az adott abroncs használható. A sebességindex egy betű, ami a gumiabroncs mérete mellett a terhelési indexet követi.
Ehhez az indexhez szintén egy táblázatból tudunk egy sebességhatárt rendelni. Így pl. a 205/55/R18 105V felirat esetén az adott gumiabronccsal szerelt autó legfeljebb 240 km/h sebességgel közlekedhet.
Az alábbi táblázat a betűk által jelölt sebességindexekhez rendelt maximális sebességeket mutatja:
9. Gyártó országalt tag: autógumi sebsség index táblázat
Az gumigyártók a gumiabroncs oldalfalán feltüntetik a gumiabroncs gyártási helyét is.
10. A gyártó márkaneve
A gumiabroncs gyártójának márkanevét szintén megtalálhatjuk a gumiabroncs oldalfalán.
11. A gumiabroncs kopásjelző helye
A gyártók a futófelület kopásának ellenőrzésére és a túlzott elkopás jelzésére a futófelület profiljának mélyére kisméretű, kiálló profilokat helyeznek el. Ezek pontosan mutatják, hogy a futófelületből mennyi maradt még az abroncs biztonságos használhatóságáig. A kopásjelzők magassága 1,6 mm. Amennyiben a futófelület a kopásjelzőig lekopik, az aszfalton gördülő gumi feltűnő, szaggatott hanggal jelzi, hogy ideje gumit cserélni.
A kopásjelző helyét a gumiabroncs oldalfalán a futófelület felé mutató nyíllal jelzik. A nyíl által jelölt irányba nézve a kopásjelző egyszerűen megtalálható. Előfordulhat, hogy nyíl helyett a TWI felirat mutatja a kopásjelző helyét.
A DOT szám, vagyis a gumiabroncs gyártási ideje
Az úgynevezett DOT szám (az USA Department of Transportation hivatalának rövidítése) egy hosszabb szám- és betűsor, aminek az utolsó négy számjegye adja meg a gumiabroncs gyártási idejét. Az utolsó négy szám közül az első kettő a gyártás hetét jelöli, az utolsó kettő pedig a gyártás évét (pl. a 2516 DOT számú gumit 2016-ban, az év 25. hetében gyártották). A gumiabroncsok anyaga még megfelelő körülmények között tárolva is öregszik, ezért fontos, hogy tisztában legyünk a megvásárolni szándékozott gumiabroncs pontos korával.
Extra Load (XL) felirat
Az XL felirat (vagy RF: Reinforced), az erősített oldalfalú abroncsokon szerepel. Ezek terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű és normál gyártású gumiabroncsoké. Ez a felirat zömmel az SUV és a terepjáró abroncsok esetében használatos.
TL felirat
A TL (Tubeless) jelölés azt mutatja, hogy az abroncs belső tömlő nélküli.
Rotation felirat és nyíl
Ez a jelölés kötött forgásirányú gumiabroncsok esetében használatos és a helyes forgásirányt mutatja.