2019. július 20. | 18:33

Közeleg a számítógépek hatalomátvétele, amikor már nem kell se nívópálca, se a tulaj műszaki tudása?

Az autógyártók napjaink és a jövő autóinál vajon a kényelem érdekében teszik feleslegessé a tulajdonosok alapvető műszaki ismereteire hagyatkozó ellenőrzéseket? Vagy csak ezzel próbálják kiszűrni a felhasználói hibákat? Manapság már több olyan típus szaladgál az utakon, amiknél jóformán felesleges nyitogatni a motorháztetőt, mivel a folyadékszintek állapotát amúgy is csak a műszerfalon jelzi az autó. Ezzel tulajdonképpen ki is van kiküszöbölve a 710-es alkatrésszel kapcsolatos hibakör.

Az évről évre modernebb technika jelentősen megváltoztatja az előző évtizedben megszerzett jogosítvánnyal rendelkezők szerkezeti- és üzemeltetési ismeretek témakörben megtanult dolgait. Igaz, a magyar autóállomány átlagéletkorát figyelembe véve a változás még igen szűk réteget érint itthon, de előbb-utóbb kikopik a régi technika.

Az nívópálca ellenőrzésének rutinja mára már kezd a történelem része lenni, ami persze esetenként kellemetlen meglepetéseket okozhat egyeseknek. Az autók működés közben akár új állapotukban is képesek változó mennyiségű kenőanyagot elvarázsolni a motorból, szintjének rendszeres ellenőrzése rutinfolyamat a motor élettartamának megőrzése érdekében.

Az ideális szint egy viszonylag tág minimum és maximum értékhatár között mozog, ami személyautók esetében általában 1 litert jelent. Ésszerűen ez a sáv arra szolgál, hogy rendszeres ellenőrzés mellett megelőzhesd a motorolaj kritikus szint alá csökkenését. Magától értetődő, hogy nem célszerű állandó minimum olajszinten használni az autót, mivel innen már csak a kritikus szint alá csökkenhet és természetesen a maximum szint sem véletlen, azt sem szabad túllépni.

Persze úgy is meg lehet közelíteni a dolgot, hogy minek fárasztani a felhasználókat olyan dolgok ellenőrzésével, amikkel ha baj van, amúgy is jelzi egy visszajelző valahol a műszerfalon és lehet hívni a szakszervizt. De a gyártók oldaláról talán fontosabb szempont, hogy az olyan meghibásodások könnyebben visszakövethetőek az elektronika által, amikor a rendszer hibajelzése ellenére használta tovább az autót a tulajdonos. Viszont a tudatos felhasználónak talán lehetősége sem marad arra, hogy az autóval kapcsolatos gondoskodás részeként igyekezzen mindig a maximum határértékhez közelítve tartani a szintet.

Egyes prémium típusok már egyáltalán nem rendelkeznek nívópálcával, mindenről a megfelelő időben értesíti a sofőrt a számítógép, a manuális ellenőrzések helyett szenzorok egész sora végzi a feladatokat. Azzal nem is nagyon lehet vitatkozni, hogy ez mennyivel pontosabb megoldás, mint a motorba csúsztatott fémszálon megtapadt olajfilm réteg vizsgálgatása. Az már megint más kérdés, hogy kiderül-e időben a szenzorok esetleges meghibásodása, ha az embernek lehetősége sincs egy olyan faék egyszerűségű módszerrel ellenőrizni a dolgokat, mint mondjuk a nívópálca.

Bár én személy szerint úgy gondolom, közeleg a villanyautók kora, ami felülírja azt, amivel most műszaki téren érdemes képben lennie az autótulajoknak, de addig sem szabadna elfelejteni alapokat. Arról már nem is beszélve, hogy talán a biztonságos közúti közlekedésez sem ártana tisztában lenni az autó műszaki állapotával.

Érdekelnek az autóipar legfrissebb hírei? Tekintsd meg 10 perces hírműsorunkat most!