2022. február 17. | 17:50

Összeszedtem néhány dolgot, amit érdemes tisztítani, ellenőrizni, cserélni a kocsidon, mielőtt beindul a nyári szezon

Az évszakok váltakozása miatt az autótulajdonosoknak intézkedniük kell arról, hogy kocsijuk mindig az adott időszaknak megfelelő állapotban járja az utakat. Ha még csak nem olyan rég kóstoltál bele az autózásba, vagy egyszerűen csak sosem foglalkoztál vele, de szilveszterkor túltoltad az újévi fogadalmakat és már nem csak a holnapnak élsz, fusd át az alábbiakat a nyári szezon előtt.

Ha véget ért a sóval hintett utcák szezonja és végre tiszta aszfalton terelgetheted a vasat, kezdésképpen egy alapos külső belső nagytakarítással kezdj. Kiemelten figyelj oda az autód fürdetésére, mert a télen a karosszériára került síkosságot mentesítő anyag nagy intenzitással képes közreműködni az autó idő előtti rozsdásodásában.

Autómosás
Kép: Depositphotos

Nyáron az autósok nagyobb számban utaznak hosszabb távokat, mint a téli időszaban, nő az átlagsebesség a száraz útfelület nyújtotta biztonságérzet következtében. Mindenkinek a saját felelőssége felmérni a körülményeket és tisztában lenni a képességeivel, de nagyban hozzájárulhatsz a saját és mások biztonságos közlekedéséhez, ha műszakilag megfelelő állapotú autót hajtasz.

1. Az évszaknak megfelelő, jó állapotú gumiabroncs

Triviális dolog a téli-nyári gumi szezonális cseréje, mégsem mindenkinek magától értetődő az ellenőrzés, még az alternatív négyévszakos abroncs esetén is. A hajnali fagyok elmúltával előhalászod a levetett nyárigumi szettet, és próbálsz időpontot foglalni a közeli gumishoz, aki persze csak 3-4 hét múlva tud fogadni.

Mire nagy nehezen elintézed, hogy aznapra elengedjenek a munkahelyedről, becibálod az abroncsokat a csomagtartóba (vagy rosszabb esetben a hátsó ülésre, ha máshol nincs hely), már csak arra tudsz gondolni, legyél már túl az egészen. Jobb esetben a szakember, akit megbíztál a munkával átnézi a gumikat és tájékoztat az állapotukról, de ha nagyon túl van terhelve, esetleg egyszerűen csak nincs meg a közös hang köztetek, simán feldobja neked a helyére a kerekeket, te fizetsz és már mész is az utadra.

Gumizógép
Kép: Depositphotos

Ha nincs meg a szükséges tapasztalatod, nem értesz hozzá, vagy csak megerősítésre van szükséged, kérd ki gumis műhely véleményét a felszerelésre szánt nyárigumikról. Lehet, hogy bár a minta még bőven elbír pár szezont, a gumi kora miatt már illik nagyobb odafigyeléssel közlekedni, vagy akár cserélni is a szettet. Előfordulhat, hogy a nem megfelelő tárolás miatt deformálódnak az abroncsok, ami bizonyos tempó felett érthetetlen rázkódást fog okozni az autóban.

A leszerelt téli gumi állapota is fontos információkkal szolgálhat az autó állapotáról, erről a 3. pontban olvashatsz bővebben.

2. Fékek állapota

Igazából megtett kilométer arányában évszaktól függetlenül érdemes időszakosan vizsgálat alá helyezni az autó fékrendszerét, de a téli használat következtében előfordulhatnak egyedi hibajelenségek.

Kerékcsere
Kép: Depositphotos

Ilyen például jellemzően az úszónyerges fékek esetében berohadt féktest, aminek eredményeképpen egyenetlenül kopnak vagy megszorulnak a fékalkatrészek. Jellemző hiba a korai kiadású, második szériás Ford Mondeók esetében, ahol a kézifék mechanikája mond csütörtököt. Esetenként a hibát észre sem veszed, mert a fék még épphogy nem fog be, de hosszabb úton megmelegszik és a hőtágulás következtében elkezd megszorulni.

A fékek egyenetlen kopásának jeleit, a megszorulást legkönnyebben akkor lehet felfedni, amikor az autó kerekei le vannak szerelve a csere miatt, erről nyugodtan kérhetsz tájékoztatást a gumistól. Ha az ellenőrzés során valami nem stimmel, keress fel egy autószerelőt a javítás miatt. Ne feledd, talán ez az egyik legfontosabb alkatrésze az autódnak, így ezen a területen mindig mindennek tökéletesnek kell lennie.

3. Futómű beállítása

Mint korábban említettem, a szezon végén leszerelt gumik állapota árulkodó jele lehet egy esetleges futóműhibának. Kellően lelkiismeretes gumiszerelő a leszerelést követően vet néhány pillantást a téli garnitúrára, ha indokolatlan kopást vagy sérülést talál a gumin vagy a felniken, akkor arról tájékoztat. Mindenképpen kérd is ki a véleményét, hiszen nem mindegy, milyen állapotú gumit spájzolsz el a következő szezonra, mint ahogy az sem mindegy, minden rendben van-e a futóművel.

Futómű átvizsgálás
Kép: Depositphotos

A gumi egyenetlen kopása rosszul beállított vagy elállítódott futóműre utal. Az esetleges sérülések, kátyú okozta oldalfalszakadás vagy felütés a felnin ugyancsak okozhatott kárt a futóműben. A nyári abroncsok állapotának, saját és úton közlekedő embertársaid egészségének megőrzése érdekében tanácsos évente egyszer elvinni az autót egy futómű beállításra. Sajnos a magyar utak jellemzően nem az átlagos személyautók rendeltetésszerű használatára lettek tervezve, így idő előtt fogyasztják a futóműalkatrészeket.

4. Folyadékok

Az autó folyadékszintjeink ellenőrzése nem évszakhoz kötött dolog, de mivel a téli időszakban sokan jóval kevesebbet közlekednek járgányaikkal, mint nyáron, a szezon kezdete előtt nem árt egy kis odafigyelés. Nem, most nem az üzemanyagszintre gondolok.

Amennyiben a folyadékszintek ellenőrzésére inkább szakembert bíznál meg, lehetőleg autószerelőt bízz meg a munkával és ne az első benzinkutast a közelben. Ha úgy érzed megbirkózol a feladattal, akkor ellenőrizd le a motorolaj szintjét. Itt megjegyezném, az átlagos motorolaj nem csak működés közben, hanem bizonyos idő elteltével is elveszti szavatosságát. Ha nincs meg az évi 10 ezer kilométer se egy évben, az átlagos motorolaj cseréjét akkor is érdemes megejteni 12 hónap után. Az átlagtól eltérő csereperiódusokkal kapcsolatban mindenképp egyeztess szakemberrel.

A következő fontos ellenőrzést a motor hűtőfolyadékának szintjén végezd el. A hűtőfolyadékok jellemzően 4-5 éves időintervallumra vannak tervezve, így amennyiben ennél nem régebbi, nincs más dolgod vele. Ha viszont idősebb, akkor nem árt cserélni.

Bár a fékekkel kapcsolatos ellenőrzés fontosságáról már olvashattál, de a folyadékszint ellenőrzésére még nem tértem ki. A fékhidraulika folyadéktartályán feltüntett jelzés alapján ellenőrizheted a szintet, amennyiben nem elegendő a szint pótold, de körültekintően, megfelelő DOT számú folyadékkal. Ha a fékfolyadék szintje csökkent, valahol szivárgás van a rendszerben, vagy nagymértékben elfogytak a fékrendszer kopó alkatrészei. Mindenképpen nézesd meg az autószerlőddel.

Az autó folyadékjainak idővel romlik rendeltetésre szánt fizikai tulajdonsága, szóval ne próbáld skót whiskyként érlelni. Két évente ezt is célszerű cserélni.

5. Akkumulátor

Egyszerű ellenőrzés, ha megvan hozzá a szükséges műszer és szaktudás. Legegyszerűbb felkeresni egy akkumulátor-forgalmazó boltot és beméretni a töltést. Az utángyártott akksik átlag élettartama 3-5 év, ha már a végét járjuk a tervezett életciklusnak, érdemes felkészülni egy cserére.

Akkumulátor
Kép: Depositphotos

6. Klíma ellenőrzés és pollenszűrő csere

Az gumicsere után a legjellemzőbb szezonális művelet az autón az utastér hűtőrendszerének rendbetétele. Mielőtt rátekernéd a klímát az első melegebb napon, amikor a dugóban állva nem csak az elvesztegetett időd miatt fortyog az agyad, hanem még kora nyári napsugarak is finoman perzselik a homlokod, indokolt egy szellőzőrendszer tisztítás.

Klímapanel
Kép: Depositphotos

A szezon kezdetével rengeteg különböző akciókkal kecsegtető klímatisztítási szolgáltatással találkozhatsz, vagy az erre megfelelő eszközzel elvégezheted magadnak is a tisztítást. A klíma tisztításával megszabadulhatsz a különböző allergiás reakciókat kiváltó mikroorganizmusoktól, melyek a párás szellőző rendszerben megtelepedtek.

Ha a klíma megszokottnál rosszabb hatásfokkal működik, valószínűleg elszivárgott belőle némi klímagáz. A szivárgás feltérképezésére és a rendszer felöltésére egy klímaszervizre specializálódott szakműhelyet keress a közelben.

A párás, nedves időszakban gyakran elázhat és begombásodhat a pollenszűrő. Ha autódba gyárilag szereltek ilyen betétet, érdemes a nyár eleji felkészítés során cserélni. Egyrészt allergiás reakciót válthat ki egyeseknél, másrészt akár légúti megbetegedéseket is okozhat, ha elhanyagolod.

7. Pótkerék, defektjavító

Típustól függően lehet, hogy a te autód pótkerékkel van felszerelve, de újabb típusoknál már valamilyen defektjavító folyadékkal helyettesítik azt. Amennyiben van pótkerék, ne adj’ isten használtad is télen, akkor mindenképpen érdemes alaposan átmosni a kereket és azokat a részeket, ahova a kerékről lefolyt sós lé összegyűlhetett.

Pótkerék
Kép: Depositphotos

Ha nem használtad a csomagtartóba rejtett pótkereket, azért vess rá egy pillantást, ha már úgyis benne vagy a dolgokban. Ha le van eresztve, vagy valami komolyabb korrózió jelét látod rajta, nem árt orvosolni a helyzetet most, nehogy egy hosszabb úton kerülj kellemetlen helyzetbe. Ezzel egyidőben az emelő és a kerékkulcs ellenőrzése se maradjon el.

8. Bikakábel, vontatókötél, egyebek

Ha már túl vagy az alapvető műszaki elemek ellenőrzésén és minden rendben, érdemes egy kis előkészületet tenni a problémás helyzetek könnyed átvészelése érdekében. Mivel bárkivel előfordulhat, hogy jó állapotú akkuval indul útnak, egy éjszakára felkapcsolva hagyott világítás miatt már nem indul az autó. Ilyen esetekben könnyen segíthetnek autóstársaid, ha van kéznél egy bikakábel.

Hasonlóan hasznos kiegészítője lehet a felszerelésnek egy vontatókötél. Különösebb fejtegetést nem igényel, jobb ha van mintha nincs, sok helyet nem foglal.

Az elsősegélydoboz nemcsak kötelező kelléke, de rendkívül hasznos, nem csak autós balesetet esetén lehet szükség kötszerre. Ellenőrizd e mellett, hogy az elakadásjelző háromszög is megvan-e, mert a hiányáért a rendőr is büntetést szabhat ki akár, a láthatósági mellényről nem is beszélve.

Ha minden megvan, nyugodtan tovasuhanhatsz verdáddal a lemenő nap fényében, hiszen az alapvető dolgokra felkészülve vágsz bele a nyári szezonba.