Speciális forgalmi sávok jelentek meg Budapesten, ezt kell tudni róluk

Kiss Márton újságíró
Közzétéve:
2020-11-26, 09:12

Ez a forgalomtechnikai megoldás nem szokványos, de nem is példa nélküli Budapest közlekedéstörténetében.

Speciális forgalmi sávok kerültek kialakításra a fővárosban az M3 metró 2020. november 7-én kezdődött belvárosi pótlásához kapcsolódóan, melyek a köznyelvben „BKK-sáv” néven híresültek el. A BKK közlése szerint ezek a sávok maradéktalanul megfelelnek a KRESZ-ben szereplő szabályoknak.

A Múzeum körúton a Kálvin tértől az Astoriáig tartó útszakaszon körülbelül 500 méteren, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Károly körúton a Szent István-bazilikától a Gerlóczy utcáig tartó 600 méteres szakaszon olyan egyedi forgalomtechnikai megoldást alakítottak ki, amely a metrópótló buszok előnyben részesítését szolgálja, olvasható a BKK közleményében.

„BKK-sáv”
Fotó: BKK

A társaság azért szólalt meg az ügyben, mert sokan értetlenül álltak az előtt, hogy például a Bajcsy-Zsilinszky úton a Kálvin tér irányába a három sávos kialakításból a középső szakaszt vehetik igénybe a BKK járművei, míg a szélső sávot csak kanyarodásra lehet használni, így lényegében csak a belső sáv maradt az autósoknak (az útszakaszok egyes részeit betontömbökkel le is zárták, írja a Portfolio).

Ezeket a speciális sávokat a BKK közösségi közlekedési buszjáratai és a motorosok használhatják, tehát még a taxisok és a kerékpárosok sem hajthatnak rájuk. Kivételt a megkülönböztető jelzéssel felszerelt járművek (tehát a rendőrautók, a mentők és tűzoltóautók) jelentenek. Az útburkolatra felfestett BKK feliratok csak megerősítik a besorolást mutató KRESZ-táblákon és az ahhoz tartozó kiegészítő táblákon jelzett szabályokat, önmagukban nincs joghatályuk. Vagyis ezek a feliratok arra vannak, hogy felhívják a közlekedők figyelmét arra, hogy ezek az útszakaszok egyedi szabályozásúak.

Ez a forgalomtechnikai megoldás valóban nem szokványos, ugyanakkor nem is példa nélküli Budapest közlekedéstörténetében, a II. kerületi Bimbó úton 1996 óta, míg az M1 és M7 autópálya bevezető szakaszán 2013 óta hasonló szabályozású a buszok által használható sáv, olvasható a közleményben.

Metrópótló-busz szemből
Fotó: BKK

A „hagyományos” buszsávokra a fővárosban közlekedők számára már jól ismert szabályok vonatkoznak: a buszsávban a BKK járműveken kívül a megkülönböztető jelzéssel felszerelt járművek, a taxik, a motorosok, valamint megfelelő felfestés esetén a kerékpárosok és bizonyos megkötéssel a szemétszállító járművek haladhatnak. Más jármű csakis abban az esetben hajthat rá a buszsávra, ha bekanyarodni készül és a közúti jelzések lehetőséget biztosítanak ebből a célból a sávváltásra, hívja fel a figyelmet a BKK.

A belvárosi metrópotláshoz kapcsolódóan összesen 13 kilométernyi útszakaszon jelöltek ki autóbusz forgalmi sávot Budapesten:

  • a Váci úton a Lőportár utca és a Csanády utca között mindkét irányba,
  • a Váci úton a Csanády utca és a Nyugati tér között a Nyugati tér irányába a korábbi parkolósáv helyén,
  • a Kiskörúton az Andrássy út és a Kálvin tér között mindkét irányba,
  • az Andrássy úton a Jókai tértől az Erzsébet térig az Erzsébet tér irányába,
  • a Kálvin téren a Múzeum körútról az Üllői útra forduló balra kanyarodó sávban,
  • az Üllői úton a Kálvin tér és a Delej utca között mindkét irányban.

 

BKK

Kapcsolódó írások

Budapesti dugó
2019. április 16.
A Budapesti Mobilitási Terv sok egyéb projekt mellett mindhárom verziója számol azzal, hogy bevezetésre fog kerülni a dugódíj a fővárosban
Busz oldalról
2020. március 11.
A Budapesti Egészségügyi Fórum (BEF) alakuló ülésén született ez a döntés.

További hírek