A helyi üzemanyagárak, a különböző útdíjak és az autóbérlés költségei nagymértékben befolyásolhatják a nyaralás végösszegét.
Az autó a mobilitás szinonimája és nem kizárólag a hétköznapokban, hanem a nyaralás édes hete(i) alatt is. Autóval nyaralni menni széles körben elterjedt utazási forma Magyarországon. Kényelmes, mert nem kell senkihez sem igazodni az indulás és az útvonal megtervezése tekintetében, ráadásul a poggyászok darabszámának is csak a csomagtér mérete szab határt. A mobilitás megőrzésének másik módja, ha autót bérelsz a célállomásnál, ami nagyobb távolságok esetén ideális megoldásnak tűnhet. Elindulás előtt azonban érdemes kalkulálni egy kicsit, miután az üzemanyagárak, az útdíjak és az autóbérlés költségei jelentősen eltérnek az itthon megszokottól a különböző célországokban. Ha nem jársz előzetesen utána a várható árszínvonalnak, a nagy eltérések miatt komoly meglepetésként érhet egy-egy tankolás vagy díjfizetés az autópálya kapuknál.
Mielőtt azonban kitérnék az árakra, had ejtsek néhány szót az autó nyaralás előtti felkészítéséről. Mindenek előtt abba érdemes belegondolnod, hogy az autót jellemzően rövid utakon, városokban használja mindenki. Ez teljesen más igénybevételt jelent, mint amit egy nagyobb, több száz, esetleg több ezer kilométeres túra jelent. A maximális súllyal megpakolt jármű teljesítőképességének határa hamar eljön, főleg autópályán és szerpentinek emelkedőin kell padlóig taposott gázzal gyorsítani, ami miatt hamar kiderül, ha a kocsi műszaki állapota nem megfelelő. És ki akarna a tűző napon 40 fokban a veszélyes leállósávon vesztegelni a családdal?
Ha nem szoktál nagyobb utakat év közben megtenni az autóddal vagy a frissen megvásárolt járgányt még nem ismered töviről hegyire, akkor mindenféleképpen érdemes begurulnod egy szervizbe egy gyors átvizsgálás erejéig. Amennyiben otthon ellenőriznéd a kocsit, akkor feltétlenül gondolj a megfelelő folyadékszintekre (hűtővíz, motorolaj, fékolaj), nézz rá a gumik állapotára és állítsd be a megfelelő nyomást is! Ne feledd, a nagyobb súlyterheléshez minden esetben magasabb nyomásértékek tartoznak! Nem árt, ha a csomagok közé pakolsz néhány szerszámot is, legyen nálad zseblámpa és ivóvíz is tartalékban. Utasbiztosítás kötése autóra és utazókra egyaránt kötelező a nyaralás előtt.
Üzemanyagárak
Ahány ország, annyiféle üzemanyagár. Egy-egy országhatárt átlépve jelentős eltéréseket tapasztalhatsz a benzin és a gázolaj áraiban. Természetesen országokon belül is jelentős az árak szórása, akár 70 Ft-os literenkénti különbségek is előfordulhatnak a kúthálózatok között, de a töltőállomás elhelyezkedése is jelentősen befolyásolja a tankolás költségét. Jellemzően az autópályák mellé telepített kutakon találkozhatsz a legmagasabb árakkal, míg a nagyobb városok kis, „névtelen” kútjai kínálják a legjutányosabb árakon az üzemanyagot.
Nyílván nem életszerű az útvonalat megszakítva nagy távolságokat bejárni egy-egy jobb árért, de kis odafigyeléssel sokat lehet spórolni. Általánosan ajánlható, hogy a magyar határ átlépése előtt érdemes teletankolni az autót, mivel a hazai árak a jelenlegi helyzet alapján Európában barátinak nevezhetők. Az alábbi listán a zöld oszlopban láthatod növekvő sorrendben a fontosabb célországok átlag (ólmozatlan) benzinárait.
Csak a viszonyítás kedvéért olyan országok is felkerültek a listára, mint Egyiptom, ahol jelenleg mindössze 131,5 Ft-ot kell fizetni egy liter benzinért, de a lista másik végén található Hong Kongban például 623,5 forint az átlagár. Látható, hogy Európában a hazai árak kedvezőnek számítanak, a környező országok közül egyedül Ukrajnában és Bulgáriában kérnek kevesebbet a benzin literjéért. A következő listában a gázolaj ára van növekvő sorrendben listázva (szintén zöld színnel kiemelve). A helyzet hasonló, mint a benzin esetében, Magyarország azon országok közé tartozik, ahol olcsóbban lehet dízelolajat tankolni.
A legolcsóbb itt is Egyiptom a 94,4 forintos átlagárával, a legdrágább címet viszont ezúttal Monaco kapja, ott 543,4 Ft-ot kell fizetni a gázolaj literjéért. Érdekesség, hogy míg itthon régóta a gázolaj a drágább üzemanyag, addig az európai országok többségében a benzinért kell többet fizetni a töltőállomások kasszáinál. Ennek oka valószínűleg a helyi keresletben és az adóterhek eltérő nagyságában keresendő.
Útdíjak
Az útvonal függvényében messziről is jól látható költséggé válhat az autópályák használata is. Magyarországon a matricás rendszernek köszönhetően az érvényességi időn belül korlátlanul használhatók a sztrádák, sok más európai ország esetében azonban a megtett távolság alapján kell kiegyenlíteni az úthasználati díjakat. Hogy a két végletet említsem, Romániában 970 Ft-nak megfelelő euróért 1 hétig büntetlenül felhajthatsz a pályákra, de például Spanyolországban 3 069 forintba kerül 100 kilométernyi sztrádahasználat, amivel hamar megdrágul az utazás a hatalmas országban. A magyarok számára relevánsabb horvát autópályáján 1 748 forintnak megfelelő kunát számolnak fel 100 km-ként, ami még barátinak mondható az Olaszországban jellemző 2 907 Ft-os árhoz képest.
Magyarországon egyébként a 10 napos matricáért 3 500 Ft-ot kell fizetni, mellyel a középmezőnybe tartozik az ország a többi, matricás rendszert üzemeltető európai állammal összehasonlítva. Érdekesség, hogy míg Németországban ingyenesen lehet igénybe venni valamennyi autópályát (nem tudni meddig marad így), addig Svájcban 40 frankot, azaz körülbelül 11 200 Ft-ot kérnek az éves matricáért. Ennél rövidebb időre szóló matrica nem létezik az alpesi országban. Ennek oka állítólag, hogy így csökkenteni tudják az államon keresztül haladó tranzitforgalmat. Az autópályadíjakon felül nem ritka, hogy fizetni kell az alagutak és hidak használatért Európa különböző országaiban, ezért mindenképpen érdemes tájékozódni a tervezett útvonalon fizetendő további költségekről is.
Parkolás
Ha bérelt vagy saját autóval mész nyaralni, a célállomás elérése után a következő „probléma” az autó leparkolása lesz. Európa szűkében van a parkolóhelyeknek, ezért néhány kivételt leszámítva, ma már szinte sehol nem lehet ingyen parkolni. A díjak országonként jelentősen eltérhetnek egymástól. Míg Erdélyben könnyű ingyen parkolóhelyet találni a falusias környezetben, addig Monacóban valószínűleg még az utcán sem fogsz tudni megállni, mindenféleképpen mélygarázsok szolgáltatásait kell igénybe venned, jellemzően 10-15 euró környékén naponta. A szállás lefoglalásakor érdemes megérdeklődni, hogy van-e lehetőség parkolásra a hotel garázsában, mivel sokszor azok jelentik a legolcsóbb és egyben legkényelmesebb megoldást az autó elhelyezésére.
A parkolási alternatíváknak előzetesen utánajárni (és a várható árakra felkészülni) főleg olyan országokban fontos, ahol még a kertvárosi környezetben sem lehet csak úgy megállni az utcán. Svájcban például még vidéken, falusi környezetben is minden lakónak saját parkolóhelye van a háza előtt, ha arra parkolsz, gyorsan elszállítják az autód, aminek költsége akár egy komplett nyaralás ára lehet. A turisták által látogatott városokban általában már néhány eurótól lehet helyet találni a járműnek, de ha napi 10 000 forintnál többet kérnek, érdemes más lehetőségek után nézni.
Autóbérlés
Ha a gyorsabb és kényelmesebb utazás érdekében repülővel mész nyaralni, vagy a távolság miatt eleve szóba sem kerülhet az autó, de szeretnél mégis mobilis maradni a célállomáson, a megoldás az autóbérlés lesz. A piacon rengeteg a szereplő, könnyen találhatsz magadnak és pénztárcádnak megfelelő méretű, illetve felszereltségű autót. Általában csak egy hitelkártyára lesz szükséged, amiről beterhelhetik a kauciót és már viheted is a kiszemelt járművet. Fontos megjegyeznem azonban, hogy a korábban kiválasztott konkrét típus nem minden esetben lesz elérhető, ilyenkor mindig (na jó, majdnem mindig) a kategórián belül igyekeznek autót biztosítani a számodra. Előfordul, hogy Golf árában BMW-t adnak, de ez meglehetősen ritka, inkább lefelé próbálkoznak. Mindenesetre ne lepődj meg, ha nem olyan autót kapsz, mint amit kiválasztottál, ez sűrűn előfordul még a nevesebb cégek esetében is. Az indoklás mindig az, hogy az előző bérlő nem ért vissza időben. Még az is lehet, hogy igaz.
Az alábbi táblázat elkészítésekor úgy számoltam, hogy az alsó-középkategóriából bérelsz autót (pl. Ford Focus vagy Opel Astra). Az árak a Sixt autókölcsönző aktuális kalkulációi alapján tüntettem fel és egy napi bérlésre vonatkoznak, amennyiben legalább 1 hétre vinnéd az autót. Ezek bruttó alapárak, reptéri kiadással és oda történő visszaszállítással. Ha bármilyen extra igényed merülne fel (GPS, hólánc, gyerekülés, stb) azokért mindig jelentős felárat kell fizetni. Érdemes fontolóra venni a kiegészítő biztosításokat is, hogy egy esetleges balesetkor vagy egyéb kár esetén ne hagyd ott félévi béredet az autókölcsönzőben. A megtehető kilométer szintén sarkalatos kérdés, az alap összegek általában nem jelentenek korlátlan használatot. Természetesen, ha szeretnéd elhagyni az országot a bérelt autóddal, azt szintén külön kell jelezned a bérlés megkezdésekor és általában (a nagyobb kockázat miatt) áremelkedéssel is kalkulálnod kell. A listát böngészve érdekes, hogy míg Monacóban 11 ezer Ft körül kapni alsó-középkategóriás bérautót, addig Görögországban több, mint 28 ezret kérnek ugyanazért az autóért. A cég árstratégiáját nyílván olyan szempontok szerint alakítják ki, mint a várható célközönség vagy az adott ország vezetési morálja és az ebből fakadó kockázatok. A napi árak zölddel kiemelve, növekvő sorrendben láthatók.
A fent leírtak alapján leszűrhető, hogy egy utazás költségvetését jelentős mértékben befolyásolhatják az adott országra jellemző üzemanyagárak, útdíjak és az autóbérlés költségei. A modern, interneten fellelhető utazástervező kalkulátorok és a telefonokra letölthető alkalmazások segítségével azonban könnyedén megkaphatod a várható útiköltségeket, bár saját javaslatom az, hogy mindig több forrásból érdemes tájékozódni a meglepetések elkerülése érdekében. Okos tankolással, a megfelelő útvonal kiválasztásával és nem az utadba kerülő legelső parkolóhely elfoglalásával komoly összegek maradhatnak fagyira a nyaralás alatt.