2021. augusztus 13. | 17:33

Az évtized végén érkezik az első tisztán elektromos McLaren.

A McLaren Group nehéz helyzetbe került pénzügyi szempontból a koronavírus-járvány kikiáltását követően, a brit gyártó többek között az ikonikus wokingi központját is kénytelen volt áruba bocsátani. Míg a 2019-es 4662 darab autót sikerült értékesíteniük, addig tavaly ez a szám mindössze 1659-re apadt, így a McLaren mintegy 686 millió fontos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni 2020-ban.

A társaság gyorsan beszedett 300 millió fontot a részvényesektől a 2020 tavaszán a járvány kihirdetését követően, valamint kapott egy 150 millió fontos rövid lejáratú kölcsönt a Bahreini Nemzeti Banktól. Ez csupán az első fázist jelentette, hiszen a wokingiak számára gyakorlatilag az egész év a friss befektetők felkutatásának jegyében telt. A cég túlélése a hosszútávú befektetésektől vált függővé, ezért a McLaren nekilátott a vállalat által csak háromfázisú tervének aposztrofált stratégia végrehajtásához.

A kettes fázis során megváltak a McLaren Forma-1-es csapatának egy részétől, amelyre végül decemberben került sor. Ezenkívül áprilisban mintegy 170 millió fontot folyt be, miután eladták a cég wokingi főhadiszállását. A cég jelen pillanatban visszabérli az ingatlant az új tulajdonostól.

Azonban a harmadik fázis volt a legambiciózusabb: a társaság ötéves tervének megvalósításához szükséges pénzügyi források összegyűjtése és a meglévő adósságok refinanszírozása. Ez a pénz biztosítja, hogy a gyártó – haladva az iparági trendekkel – villanyosítani tudja a modellpalettáját. Az első elektromos hajtással rendelkező McLaren érkezése az évtized végére várható.

Cél a fenntartható növekedés

A McLaren májusban benyújtott jelentésében, amely a 2020-es év pénzügyi eredményeit részletezi elhangzott, a cégcsoport adósságainak további növekedése veszélybe sodorná az egész vállalat tevékenységét.

Hogy mindezt megakadályozzák, júliusban a McLaren bejelentett egy 550 millió fontos részvénybefektetést, amelyből 400 millió font a szaúd-arábiai állami befektetési alaptól (PIF) és az Ares Management globális befektetési cégtől érkezett.

Ez azonban nem változtat a részvények elosztásának arányán, így továbbra is a bahreini Mumtalakat szuverén befektetési alap rendelkezik a McLaren többségi tulajdonosának. Ugyanakkor a PIF-nek és az Ares-nak is helyet biztosítanak az igazgatótanácsban, amennyiben igényt tartanak rá.

„Ez a sikeres tőkeemelés kulcsfontosságú eleme a csoport fenntartható növekedési terveit támogató átfogó pénzügyi stratégiánknak” – nyilatkozta Paul McSaren, a McLaren csoport ügyvezető elnöke.

A meglévő részvényesek, valamint korlátozott számú új magánbefektető megállapodtak abban, hogy további 150 millió font tőkével egészítik ki az összeget 550 millióra.

Egy augusztusban benyújtott dokumentumból kiderül, hogy a korábbi részesedési struktúrát úgy alakították át, hogy minden korábbi részvényt három részre osztottak. Ez a részvények arányát nem befolyásolja: jelen pillanatban a Mumtalakat a 56,3 százalékot, a TAG Group 14 százalékot, míg a Michael Latifi (az F1-es pilóta Nicolas Latifi édesapja) által vezetett Nidala befektetési társaság pedig 10 százalékot birtokol a McLaren Groupban.

Annak ellenére, hogy a Moody’s hitelminősítő CAA1-es, vagyis „nagyon magas kockázati” kategóriába sorolja a McLarent, mégis igen komoly érdeklődés tapasztalható a céggel kapcsolatban. A Moody's szerint a gyenge értékelés annak köszönhető, hogy a McLaren a versenytársakhoz képest csak kis darabszámban gyárt autókat, és korlátozott pénzügyi lehetőségekkel rendelkezik.

A csoport most elsősorban a sportkocsigyártásra összpontosít, miután augusztusban megállapodás született arról, hogy jelentős veszteségeket termelő McLaren Applied mérnöki részleget eladják a londoni Greybull Capitalnak.

A versenyrészleget közös vállalkozásként, de külön társaságként kezelik, és bár a McLaren csoport 67 százalékával többségi tulajdonosnak számít, ennek ellenére már nem rendelkezik teljhatalommal a McLaren Racing felett.

A McLaren tervei

A McLaren tavaly felülvizsgálta a 2015-ben életbe léptetett, hétéves Track 22 tervét, amely évi ötezer jármű értékesítést tűzte ki célul. Ezt most négyezerre csökkentették.

A brit cég lassabban halad palettája villanyosításával, mint a rivális autógyártók. Azt ígérik, hogy 2026-ig minden modelljük hibrid hajtásláncot fog kapni, és még az évtized vége előtt elkészül az első, tisztán elektromos hajtással rendelkező McLaren is.

Az elektromos átállás kulcsmodellje a februárban bemutatott Artura plug-in hibrid, amely elsőként fogja használni a vállalat ultrakönnyű karbon-architektúráját, és egyben ez lesz az első McLaren, amely V6-os motorral rendelkezik.