2021. július 08. | 15:28

Nagy kincs manapság az öthengeres turbómotor. A Cupra Formentor VZ5 ilyet hord a motorháztető alatt, de nem csak ettől lesz igazán kivételes érzés vezetni.

Az Audi kétnapos hazai túráján vezethettem egy meglepően agilis, az átlagos sofőr számára is kiautózható autót, az Audi RS Q3-at. Az élményfaktort ez esetben egy Győrben készülő öthengeres, 400 lóerős benzinen turbómotor jelentette, amit immáron a Cupra Formentor is magáénak tudhat. Ennek az apropóján kaptuk a meghívást Barcelonába, ahol egyéb Cupra modellek kipróbálása mellett versenypályán is meghajthattuk a VZ5-öt.

A kétezres évek elején igazán menőnek számított az a valaki, aki egy 2,8-as V6-os Seat Leon Cuprára kúpolta a népeket a Vácin. De az 1996-ban megjelenő Seat Ibiza Cuprát, sőt az 1,8-as, turbós Seat Cordoba Cuprát is előszeretettel választották a helyi vagányok. A régi szép idők, amikor még kevésbé folytogattak a károsanyag-kibocsátási normák, lehetett köbcentit vásárolni, nem úgy, mint most, mikor a 2,0 literes, négyhengeres motornak is nyálcsorgatva örvendezünk egy új autó kapcsán.

2018-ban a Cupra teljes mértékben levált a Seatról, és önálló entitásként igyekszik helyet szorítani magának a sportos sorozatgyártású autók piacán. Az anyamárkától természetesen átvették az Atecát, Leont, koncepcióautóként pedig 2019-ben mutatkozott az első, önálló modelljük, a Formentor.

copra formentor vz5

Vissza Barcelonába! A korai érkezés után Leonok vártak minket a reptéren, amikkel Nasser Al Attiyah katari raliversenyző piciny, földes versenypályája felé vettük az irányt. Egy plug-in hibrid változatot fogtam ki, amiben egy 1,4 literes, TSI benzinmotor szolgáltatja a fő hajtóegységet, emellett egy 13 kWh-s akkucsomag tárolja a villanymotor számára az áramot, így nagyjából 50 kilométeres tisztán elektromos hatótávot biztosít teljes töltöttség esetén. A kezdeti autópályás szakaszt, kb. 40 kilométer erejéig tisztán elektromosan hozta az autó meghitt csendben, majd a szerpentinekre érve, Cupra módban beindult a benzinmotor is, meg persze a hangszórók is megcsillanthatták motorhang-imitációs képességüket – kissé lelombozó volt a mesterkélt hang, de az vitathatatlan, hogy a kis turbómotor és a remek futómű tartogat magában némi sportélményt.

Cupra leon

A Nasser Racing pályától visszafelé vezető úton egy Leon kombit fogtam ki, amiben a számomra kedvesebb, 2,0 literes TSI duruzsolt 300 lóerővel. A DSG hétfokozatú automata itt is gyors váltási érzetet biztosított. Négyhengeres motor, hanghatások minimalizálva, de a kétarcúság itt is tetten érhető, hiszen autópályán borzasztóan steril, keveset forgó motorról van szó. A kombihoz itthon 13,5 millió forinttól hozzá lehet jutni, természetesen a PHEV változat is elérhető 14 milliótól, az összkerekes benzines viszont 14, 8 milliótól indul. A csapotthátú változatot 13,3-13,8 tól lehet Magyarországon megvásárolni.

Cupra leon kombi

A birtokon egyébként megtapogathattuk a Cupra hamarosan érkező, első villanyautóját, a Cupra Bornt, ami gyakorlatilag egy MEB-platformos ID.3. Az avatott szemeknek ismerős a sziluett, a frontrész azonban roppant egyedire, Cuprásan szigorúra sikeredett. A hajtáslánc és akkuk méretének kínálata is megegyezik a VW elektromos modelljével, azonban a Cupra esetében jobb gyorsulási értékeket kapunk, ezzel erősítve a sportosabb jelleget.

cupra born

A második nap izgalmasabbnak ígérkezett, hiszen végre kipróbálhattuk azt, amiért jöttünk. Első körben egy 2,0 literes, dízel Formentor jutott, amit Magyarországon nem is kínálnak. Mindenesetre a VW-konszern klasszikus, 150 lóerős TDI-je hozta a 6 liter körüli fogyasztást - utazóautónak sem utolsó ezzel a motorral a Formentor.

cupra formentor tdi

Igazodva a trendekhez, a Formentor VZ5 (azaz Veloz, tehát gyors, az 5 pedig az öt hengerre utal) esetében egy kompakt crossovert kapunk, természetesen az alapváltozatokhoz képest markánsabb diffúzorral, rendes, rézszínű kipufogóvégekkel, egyébként a réz szín az akár 22 colos kerekeken, az alapváltozatok esetében a Brembo, a VZ5 esetében az Akebono, hatdugattyús féknyergeken is megjelenik. A matt árnyalatokkal borzasztóan menő megjelenést kölcsönöznek az autóknak, nálam a sötétzöld-matt fényezés nyerte el a különdíjat.

Cupra formento vz5

A beltérben is több helyen találkozhatunk a réz, vagy tetszés szerint rosegold és karbon betétekkel, két kivitelben kérhető az ízléses kagylóülés, a kormány mögött 10,25 colos, a középkonzolon 12 colos kijelzőt találunk, és piros pontot érdemel, hogy a sportkormányra helyezték az indítógombot és az üzemmódválasztót. A konszernhez hűen nem igazán lehet az ergonómiába belekötni, elöl helyből sincs hiány, az ülések stabilan tartanak, számomra a menürendszer arculata kis megszokást igényelt, sőt az érintőkijelző alatt található hangerő- és hőfokszabályzó érintésérzékeny felületeinek kiismerése tartott sok időbe.

cupra formentor interior

Jöjjön a lényeg: az Audikból már ismert 2,5 literes, öthengeres turbómotor, ami a Cupra esetében 10 lóerővel gyengébb, tehát 390 lóerőt kapunk 480 Nm-es nyomaték mellett, előbbi 5700-7000-es fordulat között áll a rendelkezésünkre. A hétfokozatú duplakuplungos automata mellett az összkerékhajtás is alap, hátra egy elektronikusan vezérelt, hidraulikusan vezérelt differenciálmű található, így az üzemmódoktól függően a hajtás teljes mértékben a hátsó kerekekre is át tud helyeződni, sőt akár külön egy-egy kerék is képes hajtani néhány pillanat erejéig – ezzel előhívva a Drift módot, merthogy ez is van a VZ5-ben. Az instruktorok utasításai alapján így indítottunk: kormány koppra kitekerve, padlógáz. Meg is indul a fara, hátba vág a hirtelen megérkező turbónyomás, agresszíven kezd el lóbálni, bűvészkedsz a kormánnyal, terhelésváltásnál azért löttyen nagyokat, de persze nem egy driftautóról van szó. Harmadik próbálkozásra sikerült lefűzni három bóját, elkönyvelhettem tehát, hogy a VZ5-tel lehet mókázni, persze sokkal több gyakorlást igényelt volna az autó kiismerése.

cupra formentor 2.5 tsi

Az okos összkerékhajtásnak hála ideális íveken autózhatunk vele, az adaptív lengéscsillapítás, az elöl MacPherson, hátul multilink futómű remek partner ebben. 4,2 másodperc alatt 100-on vagyunk, tapicskolod a flepniket a kormány mögött, tisztességes féktávot veszel, az elektronikus kormánymű kissé érzéketlen, de magabiztosan lehet betenni a tempósabb kanyarokba, ahonnét nyílegyenesen lőhetünk ki könnyűszerrel. Érezhetően merev a karosszéria, szolid durrogással jelez vissza a kipufogó, ám az öthengeres orgánum kevésbé tolja be magát az arcunkba, mint az Audik esetében. Kevés olyan autó maradt már a piacon, amiben ehhez hasonló mechanikus érzet maradt, igaz, sok szempontból sterilitást közvetít a VZ5 is.

cupra formentor vz5 2021

Érdemes lecsapni minél előbb a VZ5-ökre, ugyanis összesen 7000 darabot fognak gyártani belőle, ezekből 7-10 darabot kap a magyar piac. Jól látható egyébként a megnövekedett érdeklődés a Cupra modellek iránt, hiszen 27 400 autót adtak el 2020-ban, 2021-ben pedig már 28 700 autó fogyott, ezek közül 19 458 Formentor, 4993 Leon, 4133 Ateca volt. Meglátjuk, hogy az újdonsült piacokon, Mexikóban, Izraelben, Ausztráliában hogyan teljesítenek majd a Cuprák, elektromosautó-fronton a Borntól és az ID.4 alapokra helyezett Tavascantól várnak sokat, árakról egyelőre sem a VZ5, sem a villanyos modellek esetében nem szolgálhatok információval egyelőre.