2021. április 20. | 17:41

A kerékpáros-szervezetek kérései a jelek szerint meghallgatásra találtak.

A Híradó beszámolója szerint a kormány – meghallgatva a kerékpáros-szervezetek kéréseit – arra a következtetésre jutott, hogy a kötelező kerékpárút-használatot el kell törölni, mert a versenykerékpárosok sokkal nagyobb veszélyben érzik magukat a vékony sávon imbolyogva, mint az autók mellett haladva. A téma kapcsán Árva Jánossal, a Velo Budapest megalapítójával, bringapedagógussal beszélgettünk, a videót fent láthatod.

A KRESZ módosítása ugyanakkor azonban nem csak emiatt szükséges. Az elmúlt években rengeteg új elektromos mikromobilitási közlekedési eszköz jelent meg Magyarországon, ezeknek a szabályozását is valahogy meg kell határozni, jelezte Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos.

Az e-járgányok legelterjedtebb formája az elektromos roller, amit a többi elektromos járműhöz hasonlóan egy akkumulátor működtet, és teljes feltöltöttséggel akár egy órán át is használható. A zéró károsanyag-kibocsátású elektromos járgányok gyorsabb haladást tesznek lehetővé egy zsúfolt nagyvárosi forgalomban, ugyanakkor az is igaz, hogy a felhasználók hajlamosak trehány módon szétszórni azokat az utcákon és köztereken, amivel például a gyalogosforgalmat is megakaszthatják.

Az elektromos rollerek bizonyos típusaival akár 30 km/órás sebességgel is lehet közlekedni, így egyértelmű baleseti kockázatot jelentenek, ha a hatályos jogértelmezés szerint a gyalogosok közé tereljük őket, jelezte a közmédia.

Ezek a járművek egyre nagyobb számban fordulnak elő a forgalomban, ezért már nagyon időszerű, hogy a hatóságok szabályozzák használatukat, mondja a kormány. Elsősorban tisztázni kellene, hogy minek is minősül maga az elektromos jármű, ha jármű egyáltalán. A KRESZ alaposan körülírja, melyek egy közlekedési eszköz kritériumai, hogy azt járműnek tekinthessük. Az elektromos roller nem teljesíti a meghatározott követelményeket, így jogi szempontból nem sorolható a jármű kategóriába.

A téma kapcsán Para-Kovács Imre is írt egy cikket nem is oly rég, melyet itt az Alapjáraton publikáltunk. Az írás azt fejtegeti, lehetséges-e az, hogy különböző  menettulajdonságú, méretű, sebességű járművek konfliktusmentesen közlekedjenek az úttesten.