2022. július 04. | 14:40

Az eredeti tervekhez képest hat évvel meghosszabbították a szigorúbb előírások bevezetését.

A szuperautó-gyártók több időt kaptak a nulla kibocsátású hajtásláncokra való átállásra, miután az EU beleegyezett, hogy a CO2-kibocsátásra vonatkozó különleges megállapodásuk befejezését elhalasztja 2035 végéig.

Az olyan gyártóknak, mint a Ferrari, a McLaren, vagy az Aston Martin már 2029-ben szigorúbb határértékeket kellett volna teljesíteniük. Ehelyett azon márkák esetében, amelyek Európában kevesebb mint 10 ezer autót vagy 22 ezer kisteherautót értékesítenek, hat évvel meghosszabbították a CO2-kibocsátásra vonatkozó szigorúbb előírások bevezetését.

Az európai tagországok múlt hét kedden döntöttek arról, hogy ratifikálják az Európai Parlament korábbi szavazásának eredményét, amely előírja, hogy 2035-től kizárólag nulla károsanyag-kibocsátással rendelkező új személyautókat és kisteherautókat lehet majd értékesíteni az Unió területén.

levegőszennyezés
Kép: Pixabay

Az időkeret kitolását egyfajta engedménynek tekintik Olaszországgal szemben, ahol a Ferrari, a Lamborghini és a Pagani is készül. Az olaszok ugyanis azt szerették volna elérni, ha a tiltás csak 2040-ben lép életbe.

Az olyan szuperautó-gyártóknak, mint például a Ferrari, nehézséget okoz a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, mivel az elektromos járművek akkumulátorai jelentette extra súlytöbblet jelentősen befolyásolja az autó aerodinamikáját és vezethetőségét, illetve a vásárlók nem hajlandók lemondani a V8-as vagy V12-es erőforrások jellegzetes motorhangjáról.

A mostani hosszabbítás komoly eredménynek számít az Európai Kisipari Autógyártók Szövetsége (ESCA) szempontjából, amely olyan márkákat képvisel, mint a McLaren, Aston Martin, Bugatti, Pagani, Koenigsegg, Ineos Automotive és Rimac. Ugyanakkor a Ferrari vagy a Lamborghini nem tagja a szervezetnek, amely azzal érvelt, hogy ebben az esetében speciális szabályokat kell alkalmazni, mivel a szuperautók életciklusa hosszabb, limitált a károsanyag-kibocsátásra gyakorolt összhatásuk, a márkák erőforrásai pedig korlátozottak.

Lamborghini Sian szemből
Kép: Lamborghini

Stephan Winkelmann, a Lamborghini vezérigazgatója elmondta, legalább 1,8 milliárd eurót terveznek invesztálni modellpalettájának villanyosításába. A bolognai cég az évtized vége felé tervezi piacra dobni első tisztán elektromos autóját. Míg a Ferrari idén jelentette be, hogy első villanyhajtású modelljét 2025-ben fogja leleplezni.

Phillippe Houchois, a Jefferies befektetési bank globális autóipari elemzője szerint pusztán környezetvédelmi szempontból nincs értelme annak, hogy a szuperautók tisztán elektromos hajtással rendelkezzenek. Kifejtette, ha egy szuperautóba nagy akkumulátort helyeznek, az negatív hatással van a gyártás során keletkező károsanyag-kibocsátásra, mivel olyan keveset közlekednek az autóval, hogy nem lehetne ellensúlyozni az akkumulátorgyártásból származó többletkibocsátást.

Emellett az EU-s tagországok arról is megállapodtak, hogy megvizsgálják, vajon a szintetikus üzemanyagok szerepet játszhatnak-e a szén-dioxid-kibocsátás 100 százalékos csökkentésében.

szintetikus üzemanyag
Kép: Depositphotos

Az e-üzemanyagok képesek kiváltani a benzin vagy gázolaj használatát a belső égésű motoros járművekben, és mivel biohulladékból vagy a levegőben található CO2-ből készülnek, így elméletileg szén-dioxid-semlegesnek lehet tekinteni őket.

A szintetikus üzemanyagok támogatóinak 2026-ig van idejük bebizonyítani az e-üzemanyag hasznosságát az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó célkitűzései szempontjából.

Nyitókép: McLaren