2020. szeptember 19. | 10:40

Még ha nem is volt korának legszebb autója, az 1958-as Volvo PV 544 a skandináv gyártó egyik legsikeresebb, egyben legikonikusabb modellje volt!

Csak ma figyeltem fel rá, hogy skandináv veteránokról eddig még nem is írtam. Legutóbb a TOP 5 kéthengeres veteránokról szóló cikksorozat 2. részében olvashattál a SAAB 92-es modelljéről. Úgy éreztem, itt az ideje kicsit javítani a nyugati autók arányán, és úgy döntöttem, hogy ma egy, már a saját korában is régimódi megjelenésű, ellenben strapabíró veteránt mutatok be, ami a Volvo egyik legikonikusabb modellje is egyben! Nem, nem a P 1800-as Angyal Volvóra gondolok, sokkal inkább egyik ősére, a PV 544-es modellre. De lássuk is, mit tudott ez a svéd csoda!

A PV 544-es története az előd PV 444-esre vezethető vissza, mivel annak egy átdolgozott, feljavított változata volt. A fenti két képen megfigyelheted, hogy a két modell első ránézésre szinte egyezik, ám pár apró különbség mégis van köztük. Ide sorolnám, hogy a 444-est osztott szélvédővel szerelték, ráadásul hátsó fényei kisebbek voltak. Ami a képeken nem látszik, hogy az 544-esbe vízszintes, „hőmérő” stílusú sebességmérőt illesztettek.

Annak ellenére, hogy az 544-es gyártása 1958 és 1966 között zajlott, formaterve már a termelés megkezdése idején is elavultnak számított. A kétajtós fastback limuzin kivitel az 1940-es évek Amerikájában kifejezetten divatosnak minősült, amit akkoriban „sedanette”, vagyis „szedánocska” néven emlegettek. A csapott háthoz termetes orr-rész társult, mely esetén az első kerekeket még nem integrálták a géptestbe. Nézz bele az 1940-es Buick Super Eightről szóló írásomba, és sok hasonlóságot fedezhetsz fel a GM luxusautója és a Volvo között – vonalvezetés tekintetében!

Az 544-est a fenti képeken is látható fastback-sedanette kivitel mellett „Volvo Duett” háromajtós kombi, később dobozos haszonjármű formájában is értékesítették. Ez utóbbit a 145-ös modell dobozos kivitele váltotta fel, amit Express néven népszerűsítettek.

Nézz bele az alábbi videóba és járd körbe Te magad ezt a különleges kétajtós csodát! Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg!

A PV 544-es utastere már tágasabb volt, mint elődjéé, ráadásul a műszerfalat is átdolgozták, ami szerintem kifejezetten jól néz ki. Emellett továbbra is azt érzem, hogy a svéd tervezők az utastér felvázolásakor is jenki design elemekhez nyúltak. Ilyen például a panoráma stílusú szélvédő, a műszerfal vonalvezetése és az annak a tetejére illesztett szivacsos anyag, ami az ’50-es évek végén bukkant fel az USA-ban, aminek a célja karambol esetén a személyi sérülés csökkentése volt. Hasonló elveken alapult például az 1958-as Imperial Crown belső kialakítása is.

Az 544-est a korábbi, 3 fokozatú kézi padlóváltó mellett már 4 sebességes kivitelben is lehetett rendelni. Bár az autó megjelenése ódivatú maradt, műszaki részleteit folyamatosan újítgatták. A B16-os erőforrást ’62-ben a B18-as motor váltotta fel, amit a cég a P 1800-ashoz tervezett.

Erőforrás tekintetében két lehetőség létezett. A kisebbik egy 1583 köbcentis, felülszelepelt sornégyes volt, egy percenkénti 4500-as fordulaton 60, 3500-nál pedig 85 lóerő leadására volt képes. 1961-től 1778 köbcentis kivitelben is rendelhetővé vált, ami 4500-as fordulaton 75, 5000-es fordulaton 90 lóerőt adott le. Ez utóbbit végül 95-re sikerült növelni. Ezen felül mind a négy keréken hidraulikus dobfékek feleltek.

Mivel a PV 544-es alaktényezője eléggé alacsony, ráadásul öntömege is csak 935 kiló volt, így nem meglepő, hogy Európában egész gyors autónak számított. Az 1958-as sportmodellek például 14,3 másodperc alatt gyorsultak 100-ra és legnagyobb sebességük 155 km/h volt. Ha már amerikai autókhoz hasonlítottuk, vegyük alapul az ’58-as Buick Roadmaster limuzint, ami a Buick akkori legdrágább modelljeként 10,0 mp alatt érte el a 100-at és maximum 191 km/órával tudott száguldani úgy, hogy egy 5957 köbcentis V8-as hajtotta – szép!

Ha a PV 544 szinte egy amerikai koppintás, miért olyan nagyszerű autó? A válasz az, hogy nem egy egyszerű másolatról van szó! Igaz, formaterve jenki gyökerekkel rendelkezik, műszaki részletei egész Európában egyedülállónak számítottak.

A fentebb taglalt teljesítménye mellett strapabírása is borzasztóan jó volt, ráadásul az 1950-es és 1960-as évek egyik legsikeresebb raliautója volt. Less bele a videóba, meglátod, hogy nem kispályás! Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg!

Az 544-es volt az első Volvo, amit Svédországon kívül is gyártottak: a 7 év alatt elkészült 243 990 darabból rengeteget Kanadában szereltek. Ha az elkészült autók számába belevesszük a 444-eseket is, akkor már több mint 440 ezer autóról beszélünk.

Nagyon is belopta magát a skandinávok szívébe, ám a Volvo el akarta engedni a kezét. 1965-ben és 1966-ban a cég „lejárató kampányba” fogott, melyekben külön bocsánatot kért a típus rajongóitól, hogy megszűntetik a gyártást.

Annak ellenére, hogy a PV 544-es formaterve elavult és koppintás volt, műszakilag egy kimagaslóan korszerű és strapabíró autó volt, ami sok változást hozott a Volvo életébe. Ide tartozott pl. a B18-as motor használata és a kanadai gyártelep is, ami a svéd márka első külföldi telepe is volt egyben.

Az autó rövid idő alatt skandináv ikonná nőtte ki magát, ami nem csak az utakon, de a ralipályákon is kimagaslóan szuperált! Ha részletesebben is érdekel az 544-es története, keresd fel a Volvo hivatalos oldalát, és nézz bele az alábbi galériába!