2019. április 01. | 12:15

A Mercedes-AMG új kategóriát nyit a hot hatchek világában, a 4,0 literes V8-as biturbó motorral szerelt A-osztályhoz hasonlót, még egy gyártó sem készített.

A hot hatch kategória népszerűsége évről-évre növekszik, már szinte minden említésre méltó gyártó palettáján szerepel egy kisautó, méretéhez képest eszeveszett teljesítménnyel. A szegmens megteremtője köztudottan a Golf GTI volt a 70-es évek második felében, az ikonikus kompakt reszelt verziója már a hetedik generációjánál tart, kevés márka rendelkezik akkora tapasztalattal a témában, mint a Volkswagen. De az idő múlásával egyre több konkurens tűnt fel a horizonton, nem kényelmesedhettek el a németek: Focus RS, Megane RS, Civic Type-R és még sorolhatnám.

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

A nagyon hasonló műszaki tartalom és a fikarcnyi különbségek miatt kimondottan éles verseny alakult ki a kategóriában, de az ezredforduló után a prémiumgyártók berúgták az ajtót és megmutatták a többieknek, hogyan kell eszeveszett kompaktot csinálni. Az RS3-as Audi öthengeres turbómotorjával, és kegyelmet nem ismerő Quattro-hajtásával vált a tapadás királyává, majd pedig a bajorok reformálták meg a szegmenst az M135i-vel. Sorhatos egység, ami csupán a hátsó tengelyt hajtja, egy alig több, mint 4 méteres autóban. Igen, hölgyek urak, egy hot hatch, ami driftelni is tud!

A stuttgartiak csak 2013-ban, utolsóként csatlakoztak be a harcba, de megérte várni, az A45 AMG igencsak nagy meglepetést okozott. Hogy miért? Mert a Mercedesnek korábban nem volt tapasztalata ilyen téren, sőt a korábbi A-osztályok menetdinamikája, és kanyarképessége kimondottan gyenge volt, a konkurenciához képest. A 360, majd 381 lóerős teljesítménynek köszönhetően már bátran odaállhatott legkeményebb riválisai mellé is.

A Mercedes kompaktja 2018-ban esett át teljes megújuláson, de szerencsére a generációváltás után sem kell mellőzni az AMG-által keményített változatokat. Az A45 AMG vérvonala folytatódik, igaz annak bemutatását későbbre pozícionálta gyártó, az elmúlt hetekben a lájtosabb, A35 AMG debütálásával lakatták jól az autósmédiát. Az olcsóbb és mérsékeltebb teljesítményű modellt a Golf R és az Audi S3 vetélytársaként dobták a piacra. Bölcs döntés volt a stuttgartiak részéről, hogy lefelé bővítették a palettát, biztos vagyok benne, hogy megtalálja a maga célközönségét a kiscsillag. De ennél jóval izgalmasabb, hogy a Mercedes felfelé is bővít, ráadásul nem is akárhogyan: bejelentették, az A55 AMG-t!

Egyelőre kevés információt közölt a gyártó, de az már biztos, hogy a nagyobb modellekben használt 4,0 literes V8-as AMG motort fogják az autó orrába szerelni. Ahhoz, hogy a hatalmas blokk beférjen, több helyen módosítják a kasztnit, sőt, valószínűleg a műszerfalat is kénytelenek lesznek átdolgozni a hátrébb tolt erőforrás miatt. Így lehet, hogy a jövőbeli tulajoknak mellőzniük kell a hatalmas LCD paneleket, de úgy gondolom, lesz, ami kárpótolja őket. Pontos teljesítményadatot még nem tudni, de várhatóan 500 lóerő környékén mozog majd, és ahhoz, hogy ezt hatékonyan le is tudja adni, megkapja az E63-ból ismert kapcsolható összkerék hajtást. Alaphelyzetben mind a négy kerék dolgozik, de egy gombnyomással hátsókerekessé varázsolható a jármű. A 0-100-as sprintet 3 másodperc körül futja majd, végsebességét egyelőre nem tudni, de ilyen számokból következtetve az is bőven 250 felett lesz.

Az A55 tesztelése már nagyban folyik a Nordscheifén, várhatóan 2020 második felében fogják piacra dobni, limitált példányszámban. A gigantikus teljesítmény és a temérdek módosítás miatt várhatóan könnyfakasztó árcédulát kap majd a modell, de, aki a legdurvább hot hatchet akarja, hátborzongató AMG-féle V8-as rotyogással, az nyúljon is a zsebébe. Mit fog erre lépni az Audi és BMW? Egy új kategória van születésben? Mit gondolsz?

Nem mellesleg kellemes április elsejét kíván az Alapjárat csapata! Ezt benézted!

  • Címkék: