2019. március 23. | 15:00

Bernie Ecclestone milliárdos üzletet csinált a Forma-1-ből. Az ő felemelkedése egyben a királykategória fejlődését is jelentette.

Társszerző: Hajdu Balázs

Közeleg az 1000. Forma 1-es futam. Egy ember (majdnem) az összesen jelen volt: Bernie Ecclestone.

„Amikor 1950-ben az első versenyt rendezták, én többek között Stirling Moss ellen versenyeztem a Forma-3-ban” - emlékszik vissza Bernie.

Ecclestone ma már 88 éves, gyakorlatilag nincs pozíciója a sportágban, mégis minden versenyen ott van. Ő a Forma-1 arca, ő változtatta milliárdos üzletté a Száguldó Cirkuszt. A Forma-1 első 20 évében azonban ő is csak egy volt a sok közül. Az ötvenes években bevásárolta magát a Connaught csapatához, az 1958-as Monacói Nagydíj hétvégéjén 3 edzéskört teljesített. Egy Forma-3-as balesetet követően azonban szögre akasztotta a versenyzői bukósisakját.

Bernie Ecclestone, a Forma-1 atyja 

Az alázat pedig mindig kiemelten fontos volt. Bernie Ecclestone 1930-ban, egy munkáscsaládba született. Nem volt folyóvíz, nem volt luxus, Bernie keményen megdolgozott a pénzért. Újságot hordott ki, a zsebpénzből zsemlét és kenyeret vett, amit az iskolaudvaron kezdett árulni – magától értetődően 25 százalékos felárral.

„A Bernie Ecclestonenal folytatott tárgyalások mindig a legnagyobb alázat jegyében zajlottak” - mondta róla Sebastian Salvado, a barcelonai versenypálya igazgatója.

Autókereskedőként vált az autósport szerelmesévé. Az üzleti érzéke és a versenyzés iránti szenvedélye hamarosan világhírű szintre emelte a versenysportot. Nem állt messze azonban attól, hogy hátat fordítson a sportágnak. 1958-ban a Marokkói Nagydíjon Stuart Lewis-Evans megégett az autóban, 1970-ben Jochen Rindt vesztette életét Monzában. Mindkét versenyzőt Ecclestone menedzselte, sőt barátok is voltak. Bernie még Rindt nászútján is ott volt.  Az osztrák pilóta halála után komoly depresszióba esett – az autóversenyzéstől azonban nem tudott elszakadni.

Nincs több vendégistálló

1972-ben megvásárolta a Brabham csapatát – ezzel megalapozta saját maga, és a Forma-1 felemelkedését. A királykategória akkoriban leginkább egy vásári rendezvényre hasonlított. Egyetlen versenyen rajthoz álló amatőr pilóták, túlságosan veszélyes versenypályák. Ebben a játékban a versenyszervezők irányítanak. Ők határozzák meg a pénzdíjakat, ők tárgyalnak a csapatokkal és a pilótákkal. A jól ismert versenyzők több rajtpénzt kapnak, a többiek osztoznak a maradékon. A nézők ugyanis a nagy nevek miatt mennek ki a pályákra.

Számos csapatfőnök, mint például Ken Tyrrel, Colin Chapman nem érezték magukban a kedvet, hogy állandóan a pénzről tárgyaljanak a pályák üzemeltetőivel. Megállapították az FOCA-t (a Forma-1-es konstruktőrök szövetségét), hogy közösen kereshessék a lehető leggazdaságosabb megoldásokat. Ecclestone hamarosan átvette a szervezet vezetését. Tárgyalásokban ő a legjobb – neki van a legjobb üzleti érzéke.

Ecclestone látta a potenciált abban, hogy a Forma-1-ből egy világméretű sporteseményt csináljanak. Kezdetként búcsút intett az amatőrcsapatoknak, mondván „az utcáról összeszedett emberekből álló focicsapat sem indulhat el a világbajnokságon”. Ecclestone csak olyan csapatokkal kívánt együtt dolgozni, akik egy teljes szezont vállaltak.

A kezdeti sikerek után megérezte a vérszagot. „A határ a csillagos ég”. Megvásárolta a televíziós és reklámjogokat – mindent, amit el lehet adni. Egyedül az internetes forgalmat nem tudta az irányítása alatt tartani. Talán éppen ezért köszönt le két évvel ezelőtt.

Ecclestone érdemei elévülhetetlenek a Forma-1 felemelkedésében. A királykategória 1999 és 2013 között 16,2 milliárd dolláros bevételre tett szert – összehasonlításképpen, a FIFA 1999 és 2014 között 14,5 milliárdot kasszírozott.

2019. április 14-én rendezik az 1000. F1-es nagydíjat, szinte borítékolható, hogy Bernie is ott lesz.

  • Címkék:
  • F1