2019. március 19. | 10:43

Az RM Sotheby’s aukciós ház hersey-i árverésén több mint 1,2 milliárd forintnak megfelelő összegért kelt el a legöregebb működőképes veterán. Ő az 1884-es Dion Bouton Trepardoux gőzautó

A legendás klasszikusok felújításával és árverésével üzletelő, világhírű RM Sotheby’s aukciós ház már számtalanszor bebizonyította, hogy szinte bármilyen autót képes csillagászati áron eladni. Ha már azon kibuktál, hogy egy rozoga P50-es Trabanton majdhogynem 8 millió forintnak megfelelő összegért adott túl, kapaszkodj meg! Nemrégiben a kezei közé került a legöregebb működőképes veterán autóként nyilvántartott járgány, egy 1884-ben gyártott Dion Bouton Trepardoux La Marquise Dos-A-Dos.

A De Dion Bouton története egészen 1883-ig nyúlik vissza, mikor Jules-Albert de Dion márki, Georges Bouton és Charles Trépardoux Párizsban közösen megalapították a De Dion-Bouton automobilokat forgalmazó vállalkozásukat. Az 1886-ban bemutatott Benz Patent-Motorwagen megjelenése előtt Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendtek a gőzzel hajtott járművek, így az újonnan alapított francia cég az akkor még kétes sorsú ló nélküli szekerek szerelésére szakosodott. Autói jó minőségének és megbízhatóságának köszönhetően a vállalat nagy sikernek örvendett, 1901-ben már a New York-i Brooklynban is szerelt pár modellt.

A gőzautók mellett idővel áttért a belsőégésű motorok gyártására, hogy a luxuspiac minden szegmensét ki tudja szolgálni. Mai szemmel furcsának tűnhet, de az 1920-as évekig senki sem tudta megjósolni, hogy a gőz- vagy a benzinmotoré lesz-e a jövő.  Ez előbbi úttörői közé tartozott a Doble és a Stanley Motor Company is. A Dion Bouton az I. és II. világháborút keservesen, de túlélte, mégsem tudott nyereséget termelni. Az autógyártást 1932-ben leállította, sínautókat még egészen 1953-ig forgalmazott.

A Dos-A-Dos egy Victoria márkájú ló nélküli szekér alapjaira épült, melyen Bouton és Trepardoux a benzinmotort egy gőzhajtásúra cserélte. Ennek oka, hogy az utóbbi megbízhatatlan volt és bármikor kigyulladhatott. Az eredeti tervek szerint az autó kipufogója / kéménye a kazán felett helyezkedett el, de esztétikai okok miatt a végterméket végül a géptest alatt vezették el.  A 4 kerekű csodát a márki édesanyjának tiszteletére „La Marquise”-nak nevezték el.

Kis termete ellenére a La Marquise-t a világ első családi autójaként lehet számon tartani. 4 személy szállítására volt alkalmas, s ezekből csak egynek kellett a kormányzásért felelnie. További érdekesség, hogy az ős-automobilok legtöbbjével ellentétben a 2 üléssor nem egymással szemben, hanem egymásnak háttal volt elhelyezve.

Legnagyobb sebessége kicsit több mint 61 km/h volt, a víztartály megtöltésével hatótávja elérte a 32,19 km-t is! Azt hiszem nem is meglepő, hogy az „orrmotor” mellé elsőkerék hajtást kapott. Talán a legbosszantóbb a kazán felfűtése lehetett, ami 45 percet is igénybe vehetett. Ha pozitívan gondolkodsz, veheted úgy is, hogy a Dos-A-Dos nem csak a legidősebb működőképes autó, de az első is, amit állófűtéssel szereltek. Érdekel hogyan is szuperál a kis közúti gőzös? Less bele a videóba!:

Az RM Sotheby’s hersey-i aukcióján bemutatott példányért ádáz harc dúlt, az árverés győztese 4 620 000 dollárért, vagyis kicsit több mint 1 milliárd 245 millió forintnak megfelelő összegért vehette át „új” autóját. Az új tulaj horribilis összeget fizetett az autóért, de mellette szól, hogy magáénak tudhatja a legidősebb veterán járművet, melynek csodával határos módon Ő az 5. tulajdonosa. A pöfékelő kisautó a Veteran Car Club hivatalos tagja és részt vett több London-Brighton futamon is, melyek közül négyet meg is nyert. Ha részletesebben is érdekel a francia masina, további részletekért és képekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát. Mit gondolsz, ha Te is csilliárdos lennél, Te lecsaptál volna erre az alkalmi vételre?