A Tesla mehet a fenébe, 110 éve is volt elektromos autó - Baker Electric Coupé

Közzétéve:
2018-11-27, 11:29

2018 legfelkapottabb trendje az elektromos autózás. Hiába tűnik újszerű divatnak, az elektromos autók már az 1890-es években megszokottak voltak…. aztán jött jó pár évtized kihagyás.

Még ha nem is hangzik hihetően, de az 1997-ben bemutatott első generációs hibrid Toyota Prius előtt is létezett elektromos autó. Egyik példája az 1996-ban megjelent elektromos kisautó, a General Motors EV-je (Electric Vehicle). Hatalmas sikernek örvendett, az amerikai népek az utazás forradalmát látták benne.

1996 1999 General Motors EV, vörös, oldalnézet, jobbról

Ennek ellenére a GM minden indoklás nélkül visszahívta a 2 generáció 1117 modelljét és mindet bezúzta. Ehhez minden joga meg volt, mivel az EV-ket nem árusította, csak egy tanulmány keretein belül kiosztotta a lelkes tesztalanyok között. Kb. 5 darab megúszta a préselést, őket szigorú feltételek mellett adományozták múzeumoknak és más intézményeknek. A szabályozások közé tartozott, hogy nem kaphatnak rendszámot, nem mehetnek közútra, és nem lehet nyilvánosan mutatkozni velük. A bezúzás ellen tüntetők meg voltak győződve, hogy a General Motors valamilyen szövetséget kötött az olajtársaságokkal… és hát ki tudja?

1905 Baker electric coupé, fekete, oldalnézet, jobbról
A Baker újítása: a sárhányók bőrfedést kaptak, a ’10-es években a szénszálat helyettesítette

De nem, nem itt kezdődött az elektromos autók pályafutása. A történet egészen az 1890-es évekig nyúlik vissza. Akkoriban számos gyártó próbálkozott különböző erőforrásokkal, a kőolaj és áram mellett akkor még a gőz is szerepelt. Többen is próbálkoztak gőzautók forgalmazásával, pl. a White Motor Company és a Stanley Motor Carriage Company. A belső égésű motorok rapid fejlődése kivégezte a külső égésű motorokat, így mára már csak a megszokott benzin-dízel duó és az áramüzemű változatok maradtak fent. Ez utóbbiak egyik nagy úttörője az amerikai Baker volt, aki számos újítást hozott a (h)őskori autózás világába.

1905 Baker Electric Coupé, fekete, autóshow-n, előlnézet, jobbról
Legnagyobb sebessége 50 km/óra volt, ezt 120 km-en át bírta

A gőzautókkal ellentétben az elektromos autók nagy sikernek örvendtek, világszerte számtalan vállalat fő profilja volt az elektromos hajtás kifejlesztése. Közéjük tartozott az 1899-ben alapított, ám 1914-ben becsődölt clevelandi Baker Motor Company. Csak elektromos motorokat szerelt, egyik legkedveltebb modellje az Electric Coupé volt. Ezzel a modellel a 2018-as Concours d’Elegans-on az Alapjárat küldöttségének volt szerencséje találkozni.

1905 Baker electric coupé, fekete, lámpa
Az 1910-es években még gyakori volt a gázlámpa, de a Bakereket már elektromos változattal szerelték

A Baker Electric Coupét 1905 környékén kezdték szerelni. Az amerikaiak rajongtak az elektromos autókért, magasabb rendűnek tartották őket a „tisztátalan, szagos és zajos” benzines autóknál. Ez a fanatizmus olyan mértékeket öltött, hogy gyakori eset volt, hogy a kuncsaftok inkább megvárták egy áramüzemű taxi érkezését még akkor is, ha egy belsőégésű fuvaros azonnali rendelkezésre állt.

1905 Baker logó, elölről
A Baker nem próbálkozott, csak elektromos autókat gyártottak

Walter Baker kupéjának legfőbb célközönsége a hölgyek voltak. Az indok egyszerű és lényegre törő: nem kellett kurblizni, üzemileg megbízhatóbb és vezetése is klasszisokkal egyszerűbb volt. Az Edward korabeli (kb. 1905-1921) autót minden tekintetben a hölgyek igényei szerint alakították ki.

 1905 Baker Electric Coupé, utastér, vezető felől
A lelógó szalagok voltak az Electric Coupé „ablakemelői”

A guruló telefonfülke utastere még sokban hasonlított a hintókéhoz, erre utal pl. az ülések Vis-á-vis (egymással szembe néző) elrendezése. Az autó ablakait természetesen lehetett emelni és ereszteni, de mivel az 1910-es években a ma már retrónak számító kézi ablaktekerőt sem ismerték, az üvegeket vonatablakokhoz hasonló módszerrel lehetett állítani.

1905 Baker Electric Coupé, hátulról, balról
Kifejezetten csomagtere nem volt

Az utastér színvilágán és anyagán is látszik, hogy a gyengébbik nem számára készült, mondhatni, hogy egy mozgó társalgóval állunk szemben. Ehhez az imázshoz illeszkedett a felszereltsége is. Az „anyós” oldalán helyezkedett el egy akkoriban Hi-Tech faliróra, az oszlopokra kisebb vázákat erősítettek, de az autóba szerelt smink készletről sem szabad elfeledkezni. A kupénak nem volt kormánya, helyette egy kezdetleges kart kapott.

1905 Baker Electric Coupé, motortér, elölről
Minden nagyvárosban számtalan ponton lehetett tölteni

Ami egy férfi számára is érdekes lehet, az a műszaki részletekben rejlik. Az Electric Coupé szívét 12 darab 6 voltos akkumulátor alkotta, amiket egyenlően osztottak el a jármű elejében és hátuljában. Az egy tucat Edison-aksi együtt működtette a 72 voltos elektromotort.

A mai viszonyokkal ellentétben a XX. század hajnalán nem okozott semmilyen problémát az utcai töltés. Amerika nagyvárosai tömve voltak utcai töltőállomásokkal, New Yorkban több ezer állomás fogadta az autósokat. További műszaki részletekért nézd meg a videót:

A típus vesztét végül a gyártás fő célja okozta. Igen, az volt az elméleti elv, hogy módosabb asszonyok vásárolni és társaságba járjanak vele, de a pénz a férjüknél volt. És a korabeli szigorú, lenéző társadalomban sok férfi cikinek érezte egy női autó vásárlását. Ennek ellenére relatív sok készült belőle, de alig maradt fent pár példány, azok árát viszont becsületesen el is kérik.

Donald kacsa, nagyija, autó, Baker, Electri Coupé, piros, rajz, oldalról, balról

Az RM Sotheby’s 2018-as St. John’s-i aukcióján bemutatott 1912-es Special Extension Coupé 148 500 dollárért, vagyis megközelítőleg 40,5 millió forintért cserélt gazdát. Az autó rajongói köre elég szűk, ami érthető, hiszen egy háború előtti, ráadásul elektromos autóról beszélünk. Öröksége mégis tovább él az oldtimer-rajongók körében. További érdekesség, hogy a populáris kultúra is emléket állít neki. A Donald Kacsa képregényekben a főhős szárnyas nagymamája is Baker Electric Coupét vezet.

További autós hírek

A telegraph írt róla, hogy angliai farmerek vetették fel az ötletet, mivel a földjeik közelében lévő gyorséttermek szemete valósággal elárasztja…

Napjainkban a leggyakrabban felmerülő téma az autózásban az elektromos autózás. Előnyei és hátrányai egyarán vannak, mert tény, hogy egyelőre még…

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Kapcsolódó írások

1948 Tucker 48, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 22.
1948-ban Preston Tucker piacra dobta a Tucker 48-ast, ami évtizedekkel megelőzte saját korát. Az áramvonalas küklopsz egy 5,5 literes erőforrást kapott, ami eredetileg egy helikopter erőforrása volt
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói
Chevrole, Corvette Indy tanulmányautó, vörös, oldalnézet, balról
2018. november 30.
Az 1963-as Corvette Sting Ray publikálása után bemutatok nektek négy Corvette tanulmányautót, amik jó ötletnek tűntek, de mégsem jutottak el a gyártósorra