2018. november 27. | 12:29

2018 legfelkapottabb trendje az elektromos autózás. Hiába tűnik újszerű divatnak, az elektromos autók már az 1890-es években megszokottak voltak…. aztán jött jó pár évtized kihagyás.

Még ha nem is hangzik hihetően, de az 1997-ben bemutatott első generációs hibrid Toyota Prius előtt is létezett elektromos autó. Egyik példája az 1996-ban megjelent elektromos kisautó, a General Motors EV-je (Electric Vehicle). Hatalmas sikernek örvendett, az amerikai népek az utazás forradalmát látták benne.

Ennek ellenére a GM minden indoklás nélkül visszahívta a 2 generáció 1117 modelljét és mindet bezúzta. Ehhez minden joga meg volt, mivel az EV-ket nem árusította, csak egy tanulmány keretein belül kiosztotta a lelkes tesztalanyok között. Kb. 5 darab megúszta a préselést, őket szigorú feltételek mellett adományozták múzeumoknak és más intézményeknek. A szabályozások közé tartozott, hogy nem kaphatnak rendszámot, nem mehetnek közútra, és nem lehet nyilvánosan mutatkozni velük. A bezúzás ellen tüntetők meg voltak győződve, hogy a General Motors valamilyen szövetséget kötött az olajtársaságokkal… és hát ki tudja?

De nem, nem itt kezdődött az elektromos autók pályafutása. A történet egészen az 1890-es évekig nyúlik vissza. Akkoriban számos gyártó próbálkozott különböző erőforrásokkal, a kőolaj és áram mellett akkor még a gőz is szerepelt. Többen is próbálkoztak gőzautók forgalmazásával, pl. a White Motor Company és a Stanley Motor Carriage Company. A belső égésű motorok rapid fejlődése kivégezte a külső égésű motorokat, így mára már csak a megszokott benzin-dízel duó és az áramüzemű változatok maradtak fent. Ez utóbbiak egyik nagy úttörője az amerikai Baker volt, aki számos újítást hozott a (h)őskori autózás világába.

A gőzautókkal ellentétben az elektromos autók nagy sikernek örvendtek, világszerte számtalan vállalat fő profilja volt az elektromos hajtás kifejlesztése. Közéjük tartozott az 1899-ben alapított, ám 1914-ben becsődölt clevelandi Baker Motor Company. Csak elektromos motorokat szerelt, egyik legkedveltebb modellje az Electric Coupé volt. Ezzel a modellel a 2018-as Concours d’Elegans-on az Alapjárat küldöttségének volt szerencséje találkozni.

A Baker Electric Coupét 1905 környékén kezdték szerelni. Az amerikaiak rajongtak az elektromos autókért, magasabb rendűnek tartották őket a „tisztátalan, szagos és zajos” benzines autóknál. Ez a fanatizmus olyan mértékeket öltött, hogy gyakori eset volt, hogy a kuncsaftok inkább megvárták egy áramüzemű taxi érkezését még akkor is, ha egy belsőégésű fuvaros azonnali rendelkezésre állt.

Walter Baker kupéjának legfőbb célközönsége a hölgyek voltak. Az indok egyszerű és lényegre törő: nem kellett kurblizni, üzemileg megbízhatóbb és vezetése is klasszisokkal egyszerűbb volt. Az Edward korabeli (kb. 1905-1921) autót minden tekintetben a hölgyek igényei szerint alakították ki.

A guruló telefonfülke utastere még sokban hasonlított a hintókéhoz, erre utal pl. az ülések Vis-á-vis (egymással szembe néző) elrendezése. Az autó ablakait természetesen lehetett emelni és ereszteni, de mivel az 1910-es években a ma már retrónak számító kézi ablaktekerőt sem ismerték, az üvegeket vonatablakokhoz hasonló módszerrel lehetett állítani.

Az utastér színvilágán és anyagán is látszik, hogy a gyengébbik nem számára készült, mondhatni, hogy egy mozgó társalgóval állunk szemben. Ehhez az imázshoz illeszkedett a felszereltsége is. Az „anyós” oldalán helyezkedett el egy akkoriban Hi-Tech faliróra, az oszlopokra kisebb vázákat erősítettek, de az autóba szerelt smink készletről sem szabad elfeledkezni. A kupénak nem volt kormánya, helyette egy kezdetleges kart kapott.

Ami egy férfi számára is érdekes lehet, az a műszaki részletekben rejlik. Az Electric Coupé szívét 12 darab 6 voltos akkumulátor alkotta, amiket egyenlően osztottak el a jármű elejében és hátuljában. Az egy tucat Edison-aksi együtt működtette a 72 voltos elektromotort.

A mai viszonyokkal ellentétben a XX. század hajnalán nem okozott semmilyen problémát az utcai töltés. Amerika nagyvárosai tömve voltak utcai töltőállomásokkal, New Yorkban több ezer állomás fogadta az autósokat. További műszaki részletekért nézd meg a videót:

A típus vesztét végül a gyártás fő célja okozta. Igen, az volt az elméleti elv, hogy módosabb asszonyok vásárolni és társaságba járjanak vele, de a pénz a férjüknél volt. És a korabeli szigorú, lenéző társadalomban sok férfi cikinek érezte egy női autó vásárlását. Ennek ellenére relatív sok készült belőle, de alig maradt fent pár példány, azok árát viszont becsületesen el is kérik.

Az RM Sotheby’s 2018-as St. John’s-i aukcióján bemutatott 1912-es Special Extension Coupé 148 500 dollárért, vagyis megközelítőleg 40,5 millió forintért cserélt gazdát. Az autó rajongói köre elég szűk, ami érthető, hiszen egy háború előtti, ráadásul elektromos autóról beszélünk. Öröksége mégis tovább él az oldtimer-rajongók körében. További érdekesség, hogy a populáris kultúra is emléket állít neki. A Donald Kacsa képregényekben a főhős szárnyas nagymamája is Baker Electric Coupét vezet.