2019. március 06. | 13:03

A nagysikerű és méltán elismert RM Sotheby’s aukciósház árverésén csaknem 8 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy P50-es Trabant és a hozzá tartozó Weferlinger Heimstolz lakókocsi

Az 1991-ben alapított RM Sotheby’s árverésekkel üzletelő vállalat klasszikus autók restaurálásával és azok eladásával alapozta meg hírnevét. Nehéz feladat lenne olyan autót mondani, ami még egyik árverésén sem bukkant fel. Talán nem is meglepő, hogy az esetek túlnyomó többségében autói elképesztően magas áron kelnek el. Erre kiváló példa a Bruce Weiner Mikroautó Múzeumban tartott rendezvény, ahol egy 1958-as Trabant P50 limuzin és a hozzá tartozó 1973-as Weferlinger Heimstolz lakókocsi 28 750 dollárért, vagyis 7 millió 918 ezer forintnak megfelelő összegért cserélt gazdát.

A Sotheby’s viszonylataihoz képest még olcsón keltek el. Az aukciós ház autói több 100 ezer dollárért, de van, hogy több millió dollárért kerülnek kalapács alá. Erre kiváló példa a 2018 januárjában tartott arizonai esemény, melynek keretei között egy 1948-as Tucker 48 árverése 1 792 500 dollárnál, vagyis alig több, mint 483 millió forintnak megfelelő összegnél állt meg. A Trabi esetében a hírérték inkább abban rejlik, hogy a megszokott ár-érték arány 4-5-szörösénél drágábban adták el. Igaz, mellé grátisz volt 1 egytengelyes lakókocsi is. Ami számomra még meglepőbb, hogy sem az autó, sem a lakókocsi nem voltak valami tipp-topp állapotban, mégis valaki megadta érte azt a pénzt, amiért már kitűnő állapotban lévő klasszikusokat lehet kapni.

Na de mi fán is terem az a Trabant P50? A modell gyártása 1957-ben kezdődött, ő volt a Trabant gyár első hivatalos típusa. Elődje, a P70-es modell nála erőteljesebb és tágasabb volt, nem is beszélve arról, hogy készült belőle kupé kivitel is! A 70-es még AWZ néven jelent meg, 1959-ben gurult le az utolsó a gyártósorról. Az NDK vezetői úgy ítélték, hogy hozzá hasonló nagy motorral felszerelt (0,7 literes…) személyautóra nincs szükség, így az örökösként megválasztott modell már csak 0,5 literesre sikerült. Ő a Trabant P50.

A fél literes Papír Jaguárból készült szedán és kombi változat is. Ez utóbbi jellegzetessége, hogy a csomagtér ajtaja oldalra nyílik és a gyártó Universal néven hirdette. Nevében a „P” a „Plastik”, vagyis műanyag borításra, míg az „50” a 499 köbcentis lökettérfogatra utal. Az autó egy 2 hengeres, 2 ütemű, léghűtéses benzinmotort kapott, amit keresztben építettek be a kisautó orrába. A 20 lóerős motor végsebessége 95 km/h volt, átlagosan 9 és 10 liter között evett 100-on. Hangja tagadhatatlanul is Trabant, de ha nem hiszed, győződj meg róla magad!

Tengelytávja mindösszesen 2020 mm, teljes hossza pedig 3361 mm volt. 620 kilós súlya még kortársaihoz képest is alacsonynak mondható, mindezt az önhordó acél karosszéria és a duroplaszt elemek segítségével érte el. Ezzel szemben tankja viszonylag kicsinek számított, összesen 24 liter benzint tudott egyszerre tárolni.

A hozzá tartozó egytengelyes Weferlinger Heimstolz LC9-200 típusú lakókocsi már egy későbbi darab, ezt ’73-ban gyártották. Fő célja a szegényebb rétegek kiszolgálása volt, akik szívesebben kempingeztek autóban, mintsem sátorban. Kifejezetten Trabantok számára fejlesztették ki, ám a vontató autóval ellentétben anyaga nyugati részleteket is rejt. Falai furnér lemezekből készültek, belsejét Finnországból importált faanyag borítja. Mind a 4 falra szereltek ablakot, de a tetőn egy buktatható változatnak is vágtak helyet. A beltér napközben használható nappali / konyha formájában, míg estére az egész teret ággyá lehet alakítani. A DeLux kényelmet szolgálja a 2 rózsás propán rezsó és a 240 volt feszültségű konnektor. A „Wefi” és a Trabant kapcsolata Németország egyesítésével nem szakadt meg, a poszt-kommunista országok egyik legjellegzetesebb jelképévé vált.

Igaz, a majdnem 8 milliós ár elég borsos egy Trabiért, még akkor is, ha egy, csak az ő részére gyártott lakókocsi társul hozzá, nem is beszélve arról, hogy mindketten elég ramaty állapotban vannak, de egy fanatikus gyűjtő számára mégis kihagyhatatlan, alkalmi vételnek bizonyult. Mit gondolsz, ha Te is részt vettél volna az árverésen, Te befektetnél volna a hajdani NDK e gyöngyszemeibe?

További részletekért és képekért keresd fel az RM Sotheby’s aukciós oldalát!