2019. szeptember 01. | 16:50

Az M600-as talán az egyik legvérmesebb szuperautó a világon: Volvo-eredetű V8-as motorja 650 lóerős teljesítményre képes, úgy, hogy közben ABS sincs benne!

Az ESP vagy az ABS ma már szinte minden gépjárműben kötelező alapfelszereltség, hiszen bizonyítottan életmentő szerepet töltenek be, segítségükkel rengeteg baleset elkerülhető. Egy 100 lóerő alatti kisautó is képes elforgatni a kerekeit (ugyan nem olyan sokáig), továbbá lehet olyan tempót menni velük, hogy egy nagy fékezéskor hálát adj a blokkolásgátló áldásos szerepének. Persze volt idő, amikor ezek az őrangyalok még nem léteztek, teljesítmény viszont igen: ekkor az embernek valósággal meg kellett zaboláznia a gépet, a „határon autózás” még sokkal kifejezőbb volt, mint manapság. A biztonságtechnikának hála egy laikus is képes uralni 500 lóerős szupergépet, ha nem babrál a kapcsolókkal. De mi van akkor, ha ennél még több ló várja a jobb lábad parancsát úgy, hogy közben nincsen semmi elektronika, ami megvédjen? Félelem és reszketés, az egyszer biztos.

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

A Noble neve nem cseng olyan jól, mint mondjuk egy Paganinak vagy Lamborighininek, nem is egy kis olasz településről származik, ahonnan egy egzotikus szuperautónak kellene. Egy alig két tucat szakembert foglalkoztató, Leicester székhelyű, angol manufaktúráról van szó, amit az ezredforduló előtt, 1999-ben alapítottak. Lee Noble, a márka atyja szigorúan hátsókerék hajtású, középmotoros kocsik gyártásának kezdett neki, amikkel irdatlan tempót lehet menni a világ legnevesebb aszfaltcsíkjain. Első hosszabb ideig forgalmazott modelljük az M12-es volt, amiben feltöltött Ford Duratec V6-ost alkalmaztak, ami már alapváltozatában is 310 lóerőt tudott, a csúcsot a 352 lovas GTO-3R jelentette. Illetve nem, mert az M400-as még ennél is durvább volt: ugyan közúton is lehetett használni, mégis a versenypályára szánták a 430 lóerős  turbós szörnyet, amiből mindössze 75 példány készült. A 0-100-as tempót mindössze 2,97 másodperc alatt futotta!

Ezután következett az M14, majd az M15, amikkel a Noble egyre közelebb szeretett volna kerülni az etalonnak számító Ferrari F430-hoz és a Porsche 911-hez. Elődeihez képest jóval élhetőbb lett, telepakolták komfortberendezésekkel és „fancy” extrákkal, az M15-ös menetteljesítményei alapján a Top Gear műsorába is bekerült, ahol Richard Hammond valósággal le volt nyűgözve úttartásától, három tizeddel jobb időt ment dunsfoldi pályán, mint híres olasz konkurense. Nem is rossz egy olyan autótól, amit pár srác dobott össze Angliában.

2011-ben nyugdíjazták az M15-öt, ugyanis helyet kellett csinálni az újdonsült halálosztónak, az M600-nak. Ugyan külső tekintetében nagyon hasonlított elődjeihez, ebben már nem holmi Duratec V6 duruzsolt, hanem 4,4 literes V8-as, ami egyenesen egy XC90-es Volvóból származott. A motor különlegessége, hogy a Yamaha fejlesztette a svédek számára, az alumíniumötvözetnek hála kevesebb, mint 200 kilót nyomott a mérlegen (190 kg). Különlegessége, hogy rendkívül kompakt méretű, a generátort is közvetlenül a blokkra szerelték, mivel csak így fért be az adott Volvo modellekbe. A változó szelepvezérlés és a katalizátor miatt alacsony károsanyag kibocsátásával is brillírozott, az eredeti állapotában 315 lóerős motor. A Noble és a Motorkraft műhelye azonban ráfaragott még két bitang nagy Garrett turbót, ami valószínűleg odavágott az emissziós értékeknek. De mégis kit érdekel, ha az adott erőforrás 650 lovat présel ki magából!

Illetve csak akkor 650, ha a vezető is ezt akarja. A változtatható turbónyomásnak köszönhetően három fokozatban lehet állítani az M600-as teljesítményét: „utcai” fokozatban a turbók csak 0,6 bárral töltenek, ami 450 lóra elég, „pálya” állásban 0,8 bár és 550 lóerő, a legdurvább „verseny” üzemmódban éri el a korábban említett számot, ilyenkor kereken 1 bar a töltőnyomás. Hogy a vezetési élmény maximális legyen, a B8444S kódjelű motorhoz Oerlikon Graziano típusú 6 fokozatú kézi váltót párosítottak az angolok.

A Noble M600-as váza acélból és alumíniumból készült, a karosszériaelemeket pedig változattól függően üvegszálas vagy szénszálas anyagból gyártották, így az autó súlyát sikerült 1,3 tonna alatt tartani (1250 kg). Kicsit utánaszámolva, ez 558 lóerőt jelent egy tonnára nézve, ami egy igazán veretes érték. A fékek elől 6 dugattyúsak hátul pedig 4, viszont nem kerámiát, hanem sima acéltárcsákat alkalmaztak, ez ritka egy ilyen brutális számokkal rendelkező autó esetében. Fékrásegítést direkt minimálisra hagyták, hogy megmaradjon az „analóg” feeling, ugyanígy az ABS-t is kihagyták a képletből. Őrültség? Minden jel erre mutat, de az ésszerűség ebben a kategóriában amúgy sem divat. Aki az adrenalinbombát keresi egy autóban, az megtalálta a nagy Ő-t az M600 személyében.

Az eszeveszett teljesítményt hátsókerekes létére hatékonyan le tudja vinni az aszfaltra a Noble. 0-ról 100-ra 3 másodperc alatt gyorsult, majd ahogy rendesen betapadt akkor jött az igazi mészárszék: 200-ra 8,9 s, 320-ra pedig nagyjából 29 másodperc alatt gyorsult, amivel a legtöbb konkurensét maga mögé utasította. Érdekesség, hogy a 60-ról 100-ra ugráshoz 1 másodpercre volt szüksége, de 160-ról 200-ra sem tartott tovább 2 másodpercnél a katapult! Elméleti végsebessége 362 km/h, de ennyit még senki sem mert vele menni hivatalosan. A Top Gearben azonban feszegették rendesen a Noble határait, Richard Hammond a nardói versenypályán 327-ig hajszolta, amivel még a Lamborghini Aventadort is leverte. Egy olyan gyártó csúcstermékét, ami jóval több ideje van a szakmában. 

A Noble M600 minden tekintetben felülmúlta az elvárásokat, csak az volt a baj, hogy vételárban is: 200,000 fontot kóstál, ami jelenlegi árfolyamon számítva több, mint 72 millió forintot jelent. Ebből az összegből azért már válogatni lehet, több nevesebb szuperautó gyártó terméke közül. Akkor felmerül a kérdés, hogy miért pont Noblet? Egy noname gyártó, Volvo motorral szerelt autójáért ki adna ki több, mint 70 misit? Elgondolkodtató. Viszont az is, hogy a kis brit manufaktúrán kívül kevesen kínálnak ilyen hatalmas teljesítményt, ilyen kevés segédberendezéssel. Aki egy vadállattal akar birkózni, és nap, mint nap játszani szeretne a végzetével, annak tökéletes választás lehet az M600, csak győzze megzabolázni. Viszont ha sikerül, olyan szuperautókat is maga mögé tud utasítani, amikről átlag halandó álmodni se merne.