2022. március 06. | 15:34

A következő szabályok és ajánlások betartásával magadra és másokra is vigyázol majd az utakon.

Lassacskán itt a tavasz és reméljük, hogy hamarosan beköszöntenek a 10-15 fok fölötti nappali hőmérsékletek is. A jó idő beálltával ismét eljön a szokásos gumicserék ideje, a téli gumik lepihennek és tartós 7 fokos átlaghőmérsékletek felett felkerülnek az autókra a nyári gumik. Az alábbi szabályok átismétlésével szeretném felhívni minden autós figyelmét az időben elvégzett kerékcserék fontosságára, és néhány fontos szabály betartására.

Kezdjük azzal, hogy miért van szükség egyáltalán a gumik cserélgetésére. A meleg és hideg évszakokra eltérő mintázatú és teljesen eltérő anyagösszetételű gumikat készítenek a gyártók. Ez azért van így, mert teljesen más gumi működik jól mínusz 10 fokban a jégbordás utakon, és megint másik a nyári melegben, a 70 fokra felforrósodott aszfalton. Az eltérő gyártási folyamatok miatt – talán tapasztaltad már – a mai gumik eltérő évszakban szinte teljesen alkalmatlanok a használatra.

Hogyan lehetséges ez, amikor nagyapáink idejében egyfajta gumival boldogultak az emberek télen-nyáron? Azokban az időkben tudtak olyan gumiabroncsokat készíteni, amelyek elfogadhatóan viselkedtek a hidegben és a nagy melegben is. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy nem 300 lóerős, 2 tonnás szabadidő-autókkal közlekedtek régen és nem is kellett 250-ről a lehető legrövidebb úton lefékezni az autókat.

Ma, amikor a legátlagosabb autóval is tarthatók a bőven a megengedett sebesség fölötti autópálya tempók, elengedhetetlen, hogy olyan abroncsok készüljenek, amelyek eleget tesznek a mára drasztikusan megnövekedett igénybevételeknek. Míg régen az 50 lóerő, a 800 kg-os önsúly és a lassú tempó volt az általános az utakon, ma nem ritkán találkozni a szakadó havas esőben 160-nal előző autósokkal. Ezért kell jó minőségű gumi télen is és nyáron is.

Gumi felszerelése
Forrás: Picture Alliance / Getty Images

1. A gumik minősége

A globalizált világunkban boldog boldogtalan gyárt már gumiabroncsokat, gondolok itt a neve nincs távol-keleti gyártókra. Az árak széles skálán mozognak, mindenki megtalálhatja a pénztárcájának leginkább megfelelő gumikat. A kedvencem, amikor erős prémium autókon látok csingcsangcsung nevű gumiabroncsokat. Ilyenkor mindig megfordul a fejemben, ja, te az a fajta vagy, aki menőzik az autójával, de mellette 3 ezerért tankol?

Ilyenkor néha felcsapom a gumiteszteket és rákeresek a gumira. Látom, hogy a fékútja esőben kétszer hosszabb, mint egy legalább közepes minőségű gumié. Gratulálok barátom - emlegetem az autóst magamban – köszönöm, hogy veszélyeztetsz engem és mindenki mást is az utakon. Mert persze a tizenéves prémium autód 200+ lóerős, de megállni már nem tudsz, mert nincs tapadásod. 

2. A gumik kopottsága

Meddig lehet használni egy gumiabroncs garnitúrát? Éppen mennél a gumishoz, de látod, hogy a nyári abroncsok már kopottak, jó szívvel már nem szereltetnéd fel őket egy újabb szezonra. Ami a profilmélységet illeti, a KRESZ úgy fogalmaz, hogy személyautók esetében 0,75 méteres abroncsátmérőig 1,6 mm a minimum előírás, fölötte (pl. szabadidő-autók) pedig 3 mm. Jó, akkor ezt most gyorsan felejtsd el, mert a javaslatom az, hogy jóval e határ fölött, 3-4 mm környékén vegyél új gumikat.

3. A gumik életkora

A gumi életkora is számít, hiszen az idő múlásával veszít rugalmasságából, esetleg berepedezik, balesetveszélyessé válik. A szemmel látható repedések mértékéről, még ha te nem is, de egy szakember biztosan meg tudja állapítani, hogy azok veszélyesek-e. Ezen felül a DOT számot érdemes keresned a gumi külső oldalán, ami annak gyártási időpontjáról árulkodik. Négy számjegyből áll, az első kettő a gyártás hetét, az utolsó kettő pedig az évét jelenti. Nincs szabály, pusztán ajánlás arra vonatkozóan, hogy mikortól válik -használhatatlanná egy gumigarnitúra, én azt mondanám, hogy valahol 7-8 év körül van a határ.

4. A gumik egyformasága

Ha elkerülhetetlen az új garnitúra beszerzése, akkor vehetsz csak két gumit is vagy muszáj mindenképpen 4 darabot venned? A szabály az, hogy tengelyenként meg kell hogy egyezzenek a gumik, de nem érdemes kockáztatni. Az eltérő gumik eltérően fognak viselkedni kritikus helyzetekben, amely balesethez vezethet. A legjobban akkor jár mindenki, ha mind a négy tengelyvégen teljesen egyforma gumik forognak. Nem szabad megfeledkezni a pótkerékről sem, ha nem is kell vadonatújnak lennie, de legalább legyen felszerelhető állapotban és az sem árt, ha megfelelő nyomással rendelkezik.

5. A gumik szakszerű tárolása

A leszerelt téli gumikat mindenképpen szakszerűen kell tárolni, máskülönben hamarabb tönkremennek, élettartamuk lecsökken. Az ásványvizes palackokon látható ajánlást érdemes követni: száraz, hűvös, fénytől és fagytól védett helyen tárolandó. Hozzátenném, hogy a felnik/gumik letakarítása szintén megfontolandó. Ártani biztosan nem árt. A szilikonnal történő lefújás már nem fontos, elvégre nem vagy te autónepper.

Guminyomások

6. A gumik megfelelő nyomása

Ezt követően nem marad más, mint biztonságosan, magunkra és másokra is vigyázva közlekedni a felszerelt nyári gumikon a következő szezonváltásig. Ennek szerves része, hogy sűrűn, de legalább néhány hetente leellenőriztetjük a gumiabroncsokban lévő levegő nyomását. A nem megfelelő értékek hátrányosan befolyásolják a gumik élettartamát, csökkentik a tapadást és adott esetben a fogyasztásra is negatívan hatnak.

+1 A gumicsere időzítése

Jellemző, hogy az autósoknak szinte minden szezonváltáskor egyszerre jut eszébe lecseréltetni a gumikat. Emiatt végeláthatatlan sorok alakulhatnak ki a gumis műhelyek előtt, ami persze sok felesleges várakozással jár. A megfelelő időzítéssel mindezt megspórolhatod magadnak.

Magyar Gumiabroncs Szövetség