2020. március 08. | 08:10

Az autógyártás történelmének egyik első sofőrje nő volt.

Március 8. az év azon napja, amikor a nőket ünnepeljük. A nemzetközi ünnepet 1917 óta az egész világon megtartják, eredete azonban sokkal harciasabb, mint a napjainkban bevett virágos, ajándékozós esemény. 1857-ben New Yorkban ezen a napon kezdett sztrájkba 40 000 textil- és konfekcióipari munkásnő és harcolt a nők egyenjogúságáért, a béregyenlőségért és a munkaidő hosszának lecsökkentéséért. Az azóta eltelt idő alatt a világ sokat változott, mostanra a nők bármit megtehetnek amit a férfiak is. Itt vagyok például én, az egyik élő példa, hiszen autósújságírással foglalkozom, nőként.

Ennek a napnak az alkalmából szeretnék bemutatni neked 8 hölgyet, akik jelentős szerepet töltöttek be az autóipar történelmében. A nők szerepe ugyan az első világháborúban kezdett igazán fontossá válni az autóiparban, hiszen a hadi járművek összeszerelésében, festésében és különböző részfolyamataiban vettek részt mint munkavállalók, de azért 1914 előtt és a háború után is akadtak kiugró személyiségek.

Bertha Benz - az első hosszútávú sofőr

A német autóipar egyik úttörője annak a bizonyos Karl Benznek volt a felesége, akinek neve mostanra egybeforrt az autógyártással. A feltaláló mérnök nem csupán gyűrűt húzott felesége ujjára, üzleti partnerként is remekül működtek együtt. Ennek köszönhető, hogy 1888. augusztus 5-én Bertha volt az első személy, aki valaha automobilt vezetett hossszútávon. A híres autós túra hossza nagyjából 105 km volt. Az első igazi tesztút során Bertha tapasztalatainak köszönhetően számos apróbb hibát és kellemetlenséget javítottak a Patent-Motorwagenen, és a fékbetét ötlete is az ő nevéhez fűződik.

Mrs. Alice Huyler Ramsey az első női autós klub alapítója

A nagykönyvbe illő amerikai háziasszonyszerepet megunva az akkoriban 22 éves Alice úgy döntött, itt az ideje megmutatni a tutit. 3800 mérföldes, azaz nagyjából 6115 km-es utat tett meg egy zöld, négyhengeres, 30 lóerős Maxwell DA modellel. A brutálisan hosszúnak és lassúnak hangzó túra New York államból, Manhattanből indult, a Hell Gate-től, majd pedig San Franciscóban, Kaliforniában ért véget. Azt hiszem, egyáltalán nem meglepő és abszolút megalapozott volt, hogy a kalandvágyó hölgy megalapítsa és a továbbiakban elnökölje az első női autós egyesületet, a Women’s Motoring Clubot, 1909 június 9-én.

Margaret A. Wilcox nélkül dideregnél a kocsidban

Amellett, hogy Ms. Wilcox az első női mérnökök egyike, és hogy az ő nevéhez fűződik a mosó- és mosogatógép is, az autóipar törikönyvébe is jó vastagon írta be a nevét. 1893. november 23-án nyújtotta be szabadalmát az autó utasterének fűtésére. Az akkori szerkezet egy, az autó alatt elhelyezkedő fűtőkamrából és a forróvíz továbbítására szolgáló csövekből állt. A rendszer a keletkező meleg levegőt az utastérbe irányította. Az általa megálmodott autófűtés képezi a mai autók fűtési rendszerének egyik alapkövét. Egy dolog biztos, a nők mindig is fázósabbak voltak, mint a férfiak!

Florence Lawrence nagyon is tudta, merre van arccal

Az 1886-os születésű színésznő nem csupán előadás közben érezte remekül magát, rajongott az automobilokért is. Ő maga is sokat vezetett, ezért volt tapasztalata a közlekedésben. Mivel találmányát hivatalosan sosem jegyeztette be, pontos dátum nem áll rendelkezésemre, ettől függetlenül a mai napig nem más fűződik az ő nevéhez, mint az irányjelző. Florence akkoriban különböző feliratokkal és színekkel ellátott zászlókkal jelezte a környezetében haladóknak, hogy merre szeretne menni. Valószínűleg az első ráfutásos baleseténél ötlötte ki a korai “féklámpát” is, ugyanis az autó hátulján egy STOP feliratú zászló ugrott fel, ha lassításba kezdtek azzal.

Charlotte Bridgwood megelégelte, hogy nem lát ki

A korábban említett színésznő, Florence Lawrence édesanyja sem volt kisebb autóbolond kislányánál, úgy tűnik családban maradtak a képességek. Nevéhez az 1917-ben szabadalmaztatott elektromosan működtethető ablaktörlő fűződik. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az első manuális verzió kifejlesztésében is része volt, ám az akkori termék szintén egy hölgy, Mary Anderson nevéhez kapcsolódik.

Dr. Gladys West nélkül a Waze sem lenne ugyanaz

Az afro-amerikai matematikus-mérnök hölgy az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészeti laboratóriumában végzett munkájával megalapozta a ma is használatos GPS-ek működési elvét. Az 1950-es években rengeteg afro-amerikai matematikus és mérnök hölgy dolgozott az USA különböző hivatalainak. Galdys feladata a számítások befejezése, ellenőrzése és a kapott adatok feldolgozása volt annak érdekében, hogy pontosan meghatározhassák a műholdak helyzetét. A Dr. Westhez hasonló tehetséges fekete hölgyek helyzetéről készült egy remek film nem is olyan régen, ajánlom figyelmedbe, a címe A számolás joga (Hidden Figures).

Michelle Christensen az első hölgy, aki egzotikus autót tervezett

Őszintén megmondom, szerintem hiba, hogy az autóiparban továbbra is a férfiak uralkodnak a design vonalon, nem gondolom, hogy túl csajos autók születnének akkor, ha több női érintés lenne a kocsikon. Tökéletes bizonyítékot nyújt erre Michelle, aki a vadonat új Honda/Acura NSX design csapatának vezetője volt, és egy cseppet sem lett kifogásolható a modell. Brutális, agresszív és mégis tökéletesen végiggondolt vonalvezetés és forma jellemzi. Ahogy az új Supra, úgy ez sem összehasonlítható az előddel. Mindenesetre szerintem megérte az autótörténelem során először egy nő kezébe adni a tervezői “tollat” és a végső döntés jogát.

Mary Barra az első női CEO egy globális autógyártónál

Barra 18 éves korában kezdte karrierjét a General Motorsnál, akkoriban még gyakornokként, ahol alkatrészeket ellenőrzött, hogy fedezni tudja tanulmányait. 2008-ban már a Global Manufacturing Engineering részleg alelnökévé léptették elő, amelyet után 2011-ben a Termékfejlesztési Osztály ügyvezető alelnöke lett. 2013-ban pozícióját kiterjesztették a globális beszerzési lánc igazgatásával is. 2014-ben pedig Barra átvette a General Motors vezérigazgatói posztját, amellyel a világ első női CEO-ja lett egy globális autógyártó cégnek. 2017-ben a Disney testület választott tagja lett, az eddig megválasztott 12 tagból a 4. nőként.

Nos, most már Te is láthatod, hogy a nők attól, hogy nem álltak reflektorfénybe, attól még nagyon sok területen alkottak maradandót az autógyártás történelmében.