2020. február 14. | 11:18

Az E.ON a Volkswagennel közösen forradalmasítja a gyorstöltő-hálózatát.

Sokszor elhangzott már, hogy az elektromos autók hatótávja alacsonyabb az elvártnál. Mindez nem lenne akkora probléma, ha maga a feltöltés sebessége nem lenne annyi, amennyi. Ha mindössze 5-10 percet kellene a töltésre áldozni várakozással, töltéssel, fizetéssel együtt, valószínűleg nem sokan panaszkodnának.

De a helyzet az, hogy még a leggyorsabb töltőket használva is fél-egy óra az érzékelhető hatótáv beszerzése. A legnagyobb probléma egyelőre az, hogy a töltőinfrastruktúra nem elég kiterjedt. Főleg a nagyteljesítményű gyorstöltők ritkák még, és ha valaki talál is az autópálya mentén egyet, sanszos, hogy foglalt. Miért nincs több gyorstöltő? Telepítésük körülményes, mert megfelelő kapacitású betáp szükséges hozzájuk.

Igényfelmérés, engedélyeztetés, elektromos hálózat fejlesztés, megfelelő kábelek kiépítése, stb. Hosszú és bonyolult a procedúra, ezért őrölnek lassan a töltőtelepítők malmai. Az egyik megoldás a Volkswagen és az E.ON közös fejlesztése lehet, akik a nagy elektromos kapacitás lefoglalása és az említett hosszadalmas folyamat helyett gyorsan és egyszerűen telepíthető, akkumulátorokkal megtámogatott elektromos töltőt mutattak be a napokban.

A spanyol viaszt persze nem találták fel, de a rendszerük működőképes lehet. A lényege, hogy a csúcsterheléseket (tehát amikor ott lóg a kábelen egy elektromos autó) az akkumulátorokban eltárolt energiával megtoldva elégítenék ki, amit akkor tároltak be előzőleg, amikor éjszaka senki nem használta a töltőt. Azt hiszem, erre mondják, hogy egyszerű és nagyszerű.

Az új oszlopokon egyszerre két autót lehet majd tölteni maximálisan 150 kW teljesítménnyel. Az elektromos tápellátásra elegendő a hagyományos, de folyamatos 16-63 Ampert biztosító infrastruktúra, a töltéskor hiányzó teljesítményt pedig az akkumulátorok biztosítanák. Hab a tortán, hogy ezeket az elektromos töltőket kizárólag megújuló zöldenergiával működtetnék, így az autók károsanyag-kibocsájtása elérheti az ideális nullát, már ami pusztán a közlekedésre fordított energiát illeti.

A töltők műszaki megoldásait a Volkswagen fejlesztette, a működésükhöz szükséges szoftverek pedig az E.ON-tól származnak. A sorozatgyártás még 2020-ban megkezdődik, ha az E.ON által végrehajtott tesztek sikerrel zárulnak. Ennek keretében Németországban 6 helyen telepítenek próba jelleggel akkumulátorral megtámogatott töltőket. Az autósok E.ON Drive Booster néven találkozhatnak velük.