2020. február 12. | 07:55

A sokkal gyorsabb adatátvitel meggyorsítja majd az önvezető autók elterjedését is.

Már hozzászokhattunk, hogy a technológiai vállalatok, köztük is elsősorban a telefontársaságok össze vissza dobálóznak a 3G, 4G vagy manapság inkább az 5G kifejezésekkel. Anélkül, hogy mélyebben belemennék a részletekbe és a technológia működésébe, annyit érdemes tudni róla, hogy jelentősen gyorsabb lesz, mint az eddig megszokott hálózatok, az adatátviteli sebesség letöltéskor elérheti az akár 10 GB/eszköz/másodperces értéket is.

De nem csak a sebességben lesz jobb az eddigieknél, hanem az egy helyen összesűrűsödött, nagyszámú hálózatra csatlakozó eszköz kiszolgálása mellett is garantálni fogja a stabil internetkapcsolatot. A gyors és megbízható kapcsolat pedig nem csupán a felhasználói élményben hoz pozitív változásokat, hanem hatalmas potenciált jelent az autóipar számára is.

Biztosan nem mondok újat azzal, hogy az utakon szaladgáló Teslák állandóan az interneten „lógnak” és kapcsolatban állnak a gyártó szervereivel: adatokat gyűjtenek a tulajdonosaik vezetési szokásairól, a forgalmi helyzetekről vagy akár az utak állapotáról is. Sőt, az amerikai gyártó elektromos autói az éterből kapják a szoftverfrissítéseket, így működésük ma már nem lenne lehetséges a szélessávú adatkapcsolat nélkül.

Milyen gyors is az 5G hálózat? Az új adatátviteli technológia sebességét a reakcióidőben lehet a legjobban érzékeltetni, annak az időszükségletnek a szemléltetésével, ami ahhoz kell, hogy egy kérés és az arra adott válasz az eszköz és a szerver között megtörténjen. Ez a sebesség az 5G esetében 5 milliszekundumra csökken, ami hihetetlenül alacsony szám, tekintve, hogy az emberi agy képfeldolgozási sebessége és az arra adott reakcióideje ennél 40-szer lassabb (200 milliszekundum).

Ennek a rendkívül gyors sebességnek és a beígért megbízhatóságnak köszönhetően a technológia az önvezető autók számára hatalmas lehetőségeket tartogat. A forgalom és annak leképezése a különböző algoritmusokkal nagyon összetett folyamat. Egy önálló közlekedésre teljesen vagy akár csak részben képes autónak fel kell tudnia dolgozni a saját szenzoraiból és kameráiból érkező jeleket, illetve a más autók vagy telepített fix pontoktól (pl. forgalomirányító lámpák) származó információkat is. Mindezt a másodperc tört része alatt vészhelyzetekben is.

A technológia térnyerésével és egyre több „okosautó” megjelenésével a levegőben lévő információ mennyisége is drasztikusan meg fog emelkedni. A gépjármű már jóval azelőtt tudomást szerezhet egy útakadályról, hogy azt a vezető megpillantaná. Egy potenciálisan a piros lámpánál meg nem álló másik vezetőről már akkor tudhat, amikor a kereszteződést még el sem érte egyik jármű sem. Egy vészfékezést végrehajtó autóról már akkor értesülhet, amikor a féklámpája még fel sem villant.

Mindennek a hatalmas információmennyiségnek a terjedését és azonnali megszakításmentes feldolgozását pont az 5G hálózati technológia teszi lehetővé. Segítségével egy lépéssel megint közelebb kerülhet az emberiség az önvezető autózáshoz, mely feltehetően az autózás szempontjából egy sokkal biztonságosabb korszak eljövetelét jelenti majd. Ne felejtsük, ma az utakon évente 1 millió ember veszíti életét világszerte, leginkább (több, mint 90%-ban) a vezetők hibájából! A rosszul teljesítő emberi tényezőt pedig ki kell zárni az autózásból, ha azt szeretnénk, hogy a jövőben mindenki épségben hazatérjen!