Az önvezetés elterjedésével egy új korszak veszi kezdetét

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-09-10, 11:41

A közlekedés, ahogy ma ismered teljesen át fog alakulni az önvezető autók elterjedésével. Ezekre a változásokra számíthatsz.

Okosabb közlekedésirányítás

Láttál már olyat, hogy kapsz egy pirosat, de se keresztforgalom, se gyalogos, se semmi fél órás körzetben? Te pedig csak várakozol, égeted a benzint egy helyben és azon tűnődsz, hogy vajon miért kell percekig a semmiért állnod. Nos, ilyen egyáltalán nem lesz a jövőben. A lámpák összeköttetésben lesznek az autókkal és mindig az aktuális forgalmi viszonyoknak megfelelően fognak váltani. Az egész közlekedésirányítás egy nagy összetett, minden mindennel összeköttetésben álló hálózat lesz és a mesterséges intelligencia segítségével egy sokkal hatékonyabb, valós igények szerint működő rendszert fog alkotni.

forgalomirányítás

Kevesebb forgalmi dugó, gyorsabb célba érés

Manapság még az ingázók jelentős hányada nem használ navigációs szoftvert, amelyek alternatív útvonalakat kerítenének, ha alakulni kezd a dugó. De az önvezető autókban ez már alapszolgáltatás lesz, igyekeznek majd elkerülni a torlódásokat a még járható utak használatával, így garantálva a leggyorsabb célba érést. De a technológia nem csupán ezzel az egy trükkel lesz képes csökkenteni a dugók számát, hanem például azzal, hogy megszünteti a sofőrök bénázását. Nem lesz többé zöld lámpánál „bealvó” sofőr vagy kuplungolás közben lefulladó kezdő, akik miatt feltorlódik a kocsisor. Az emberi vezetési okozta folyamatos „elindulni-megállni” hullámzó közlekedés is eltűnhet pusztán annak köszönhetően, hogy az autók képesek lesznek maguktól elindulni a zöld lámpánál teljesen egyszerre a többiekkel, nem pedig a manapság megszokott másodperces késéssel.

forgalmi dugó

Könnyebb és gyorsabb parkolás

Az egy dolog, hogy az állandó forgalmi dugók miatt sokszor kész rémálom a célba érés, de mindennapos probléma, hogy megérkezéskor még parkolóhelyet is vadászni kell, ami szintén értékes perceket rabol el az ember életéből. Az önvezető technológia bevezetésével a rendelkezésre álló parkolóhelyek sokkal hatékonyabban fel- és kihasználhatók lesznek. Az autó már az induláskor tudja majd, hogy a célállomáson van-e rendelkezésre álló szabad hely és ha nincs, hol található ahhoz legközelebb. Elméletileg az autók jelezhetik is majd egymásnak, hogy „én ekkor indulok, te kb. akkorra érsz ide, beállhatsz a helyemre”.  Plusz fellélegezhetnek azok, akik nem szeretnek szűk helyekre beállni, mert az autók természetesen maguktól fognak megfelelő helyet keresni és önállóan fognak leparkolni.

parkoló

Nincs több gyorshajtás

A gyorshajtás ma még csupán döntés kérdése, különböző alkalmazásokkal, a fix kamerák helyének ismeretével és radardetektorokkal bárki elkerülheti a büntetéseket.  Előbb utóbb azonban sokkal több helyen lesznek fix telepítésű és mobil sebességmérők is, sőt később valószínűleg be fogják vezetni a GPS alapján történő 24/7-es nyomon követést és ellenőrzés, azaz senki nem úszhatja majd meg a gyorshajtásból eredő pénzbírságot. Az utolsó szöget a száguldozás koporsójába az önvezetés elterjedése veri majd be, onnantól nem lesz lehetőség a megengedett sebességhatárok átlépésére, gyorshajtásra nem programozhatja majd be senki sem az autóját. Ez a jövőkép lehet elkeserítő egyeseknek, de a gyorshajtásból fakad a legtöbb halálos kimenetelű szerencsétlenség az utakon. Viszont az autózás biztonságosabb lesz, tehát elméletileg a mostani sebességhatárok akár megemelhetők.

gyorshajtás

Alacsonyabb fogyasztás, alacsonyabb károsanyag-kibocsátás

A fentiekből következik, hogy ha kevesebb időt kell az úton tölteni, rövidebb idő alatt lehet parkolóhelyet találni, nem lehet gyorsan hajtani, az okos forgalomirányítás miatt kevesebbet kell fékezni és gyorsulni az mind-mind kisebb fogyasztással és alacsonyabb károsanyag-kibocsátással jár. Mindez a számítások szerint legalább 10%-kal csökkenti majd a fogyasztást. Hosszabb utakon, autópályákon való haladáskor egymás szélárnyékának a kihasználásával még tovább fokozható az energia spórolás. A „vonatozás” kérdéskörével már régóta foglalkoznak az árufuvarozásban. Megvalósítása az önvezető technológia térnyerésekor várható.

üzemanyag-fogyasztás monitor

Szinte el lehet felejteni a közúti baleseteket

Tudod, hogy mi okozza a legtöbb közúti balesetet? Az ember! Az emberi tényező a ludas a dologban. Az ORFK baleseti statisztikái szerint legalább 90%-ban emberi mulasztás, hanyagság, figyelmetlenség vagy szabálytalanság következtében történnek a balesetek. Az esetek mindössze 1%-ban vezethetők vissza műszaki meghibásodásra a szerencsétlenségek. Lehet, hogy az önvezető autók nem lesznek tévedhetetlenek, lehet, hogy kell félni a meghekkelhető számítógépektől, de egy dolog biztos, ha az emberi tényező ki lesz zárva a vezetésből, sokkal kevesebb balesettel kell számolnia az emberiségnek. Potenciálisan az önvezető autók évi 1 millió ember életét menthetik meg világszinten.

közúti baleset

Több szabadidő

Ha nem kell a vezetéssel bajlódni, akkor az ingázásra/utazásra fordított időt végre a sofőr is hasznosan töltheti. Nem mondom, hogy ettől fogva akár dolgozni is lehet az autóban, de ki lehet kapcsolódni, lehet olvasni, informálódni, pihenni, felkészülni egy interjúra vagy prezentációra, esetleg telefonálni vagy felszabadultabban beszélgetni az utastársakkal. Szintén a múlté lesz az a problémakör is, hogy egy vacsora során ki ne igyon meg egy pohárkával, ki vigye haza a többieket a buli után. Az így felszabaduló időt egyéb elfoglaltságokra is fel lehet majd használni. A fantáziádra bíznám ennek továbbgondolását.

szabadidő az autóban

Érdemes megnézned Horváth András videóját, amiben egy Teslával szeli át a fél országot úgy, hogy az autó szinte végig önmagát vezeti. Ez a jövő:

További autós hírek

Soproni Tamás polgármester javaslatára összesen 33 parkolóhelyet adott vissza a terézvárosi képviselő-testület a VI. kerületieknek – adta hírül a terézvárosi…

Közúti közlekedési baleset történt a 42-es számú főút 25-ös kilométerszelvényében 2019. november 22-én 14 óra körül. A rendelkezésre álló adatok…

November 24-én (vasárnap) az M0-s szigetszentmiklósi csomópontja térségében, az M1-es autópálya felé vezető oldalon, két sávon egy közel két kilométeres…

A felvételen látható teherautó sofőrje feltehetően nem az útra koncentrált ugyanis eléggé későn sikerült észrevennie, hogy megállt előtte a sor.…

A DK-s Vadai Ágnes tett fel egy nagyon fontos kérdést a belügyminiszternek „Miért segédmotoros kerékpár az elektromos roller? Avagy a rendőrség…

Kapcsolódó írások

Volkswagen Touareg vizes úton
2016. június 06.
Hamarosan ideje lecserélni a nyári gumikat télire, de nem árt, ha valamit ellenőrzöl.
Elektromos hajtású vízitaxival rukkolt elő az ABB!
2018. május 16.
Futurisztikus, egyben környezetkímélő közlekedési eszköz prototípusát tesztelték a Genfi-tavon.
Budapest sávelzárás
2018. október 31.
A 9 hónapon át tartó sávlezárásokkal még valahogy együtt tudunk élni, hiszen muszáj. De az, hogy jelen helyzetben a Kossuth Lajos utcában irányonként csupán egy-egy sáv járható, az már azért több, mint fájdalmas.   
Ideges sofőr
2018. november 05.
A felújítási munkálatok a nyár elmúltával sem állnak meg, továbbra is rengeteg helyen találkozhatsz lezárásokkal és korlátozásokkal