2019. január 04. | 11:02

Amennyiben a helyén kezeli az ember ezt a modellt, és elnézi neki a kisebb gyermekbetegségeit, úgy egy kellemes társ lesz a szürke mindennapokban

A ráncfelvarrott Cactusszal legutóbb a 2018-as Budapest Auto Show-n találkoztam, igaz, ott csak egy rövid tesztkörre vittem el. Most azonban volt alkalmam huzamosabb ideig megvizsgálni, hiszen többek közt az Alapjárat által szervezett karácsonyi jótékonysági rendezvényre is ezzel mentünk a drivingcampre. Itt rögtön meg is mutatkozott a C4 Cactus jó pakolhatósága, hiszen 6 becsomagolt porszívót gond nélkül elnyelt a bendője lehajtott hátsó ülésekkel. Csak ne lenne ilyen magas a raktér pereme…

Citroen C4 Cactus - Teszt Alapjárat

Citroën C4 Cactus – jót tett neki a facelift

A 2014-től gyártott modellre már ráfért a frissítés, és a 2018 tavaszán átrajzolt formaterv valóban harmonikusabb összhatású lett, mint amilyen volt. A PF1 platformra épülő jármű ügyesen csempészi bele a vidámságot egy hasábformába, a koncepció megértéséhez viszont egyetlen egy dolgot nem szabad megtenni: komolyan venni a kocsit. Ez egy amolyan életérzés-autó, melynek el kell nézni a hibáit, hiszen már csak a puszta látványa is mosolyt csal az ember arcára.

Citroen C4 Cactus - Teszt Alapjárat

Új frontrészt kapott a Cactus, a nappali fényeket már krómcsík köti össze, ezzel optikailag szélesítve az autót. Új a lökhárító is, melyben módosultak a ködlámpák, továbbá markáns beömlőket vágtak bele. A hűtőrács is hangsúlyosabb lett, melyet egy ízléses keretbe foglaltak. A tükrökbe irányjelzőket integráltak, az autó oldalának védjegyévé váló puha műanyag betét pedig egy kemény, alacsonyabbra helyezett koptatóvá alakult. Alapjaiban elmondható, hogy sokkal kevesebb lett a fényezetlen fekete műanyag kívül, szerencsére az autó faráról is eltüntették ezt az elemet, az új hátsó lámpák pedig kifejezetten jól mutatnak.

Citroen C4 Cactus - Teszt Alapjárat

Citroën C4 Cactus – amikor a kényelem praktikummal párosul

A beltér szintén olyan formatervet kapott, ami valakinek vagy bejön, vagy nem. Az viszont biztos, egyedi megoldásokból itt sincs hiány, látszik, hogy gondolkoztak a tervezők. Az egy dolog, hogy néha került némi homok a gépezetbe, de a kreativitás meg volt. A műszerfalban rengeteg hasznos pakolóhelyet alakítottak ki, a jobbegyhez viszont nem jutott légbefúvó. Az ajtók is izgalmas formatervet kaptak, ráadásul a bennük kialakított zsebek is tágasak. A középső könyöktámasz viszont túlzottan hátra került, egy alacsonyabb sofőrnek esélye sincs, hogy rátámaszkodjon. Ajtó feletti kapaszkodó egyik ülésnél sincs, hátul pedig nem lehet letekerni az ablakokat, csak kibillenteni. Értem én, hogy költséghatékonyság, meg hogy a statisztikák alapján feleslegesnek is mondhatók ezek a dolgok, de azért ciki a hiányuk. A tesztautóban üvegtető is volt, igaz, roló nem jár hozzá, így ez nyáron okozhat kellemetlen pillanatokat.

Citroen C4 Cactus - Teszt Alapjárat

Az ülések viszont tényleg parádésak, ebben a kategóriában az élvonalat képviselik. A hátsó ajtóra már nem raktak bőr ajtóbehúzót, ott a burkolatban kialakított mélyedésbe lehet kapaszkodni. A kormány most már nem csak magasságban, hanem mélységben is állítható, a középkonzolon pedig az alapáras 7 colos érintőképernyő trónol. A rajta futó rendszer kicsit furcsa logikájú, és a szegmenshez képest átlagos gyorsasággal dolgozik (értsd: átlagosan lassan). Mivel Magyarországon az Android Auto nem támogatott rendszer, így a tükrözési funkciót nem tudtam kipróbálni, az viszont elég zavaró, hogy a kormány mögötti kijelzőre sehogy nem lehet rávarázsolni a fordulatszám mérőt.

Citroen C4 Cactus - Teszt Alapjárat

Citroën C4 Cacturs – létezik ennél jobb háromhengeres

Mivel a 82 lovas belépőmotort kifuttatták, így most ez a 110 lóerős, valamint a 130 lovas PureTech turbós benzines jelenti az alternatívát a dízelmotorok mellett. Mindegyik típushoz jár a Start&Stop rendszer és a hatfokozatú váltó, bizonyos felszereltségi szintekhez pedig szintén hatos automata is kérhető. Aki gázolajos motorokban gondolkodik, az a 100 és 130 lóerős BlueHDi egységekből választhat.

Citroen C4 Cactus - Teszt Alapjárat

Ebben a tesztautóban még ötfokozatú váltó dolgozik, mely kellemesen kapcsolható, egyik fokozatban sem akadozik. A kiosztása is inkább a kényelmes autózáshoz alkalmas, ahogy a motor is a nyugodt vezetési stílushoz passzol. A kabin hangszigetelése jó, kívülről azonban hallani, hogy háromhengeres blokk lapul az orrában. Mivel fordulatszámmérő nincs az autóban, így nehezebb megmondani, hogyan dolgozik a motor, de nem éreztem olyan jól hangoltnak, mint más gyártók hasonló térfogatú hajtóműveit. Az viszont pozitívum, hogy most már hatos váltóval kínálják, jót tesz a fogyasztásnak az biztos. A vezetéssegítő berendezések jól teszik a dolgukat, a sávtartó és a vészfékező sem követ el nagy hibákat.

Citroen C4 Cactus - Teszt Alapjárat

Citroën C4 Cactus – előtérben a komfort

A bódé alatt progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott futómű dolgozik, melyet a Citroën röviden csak PHC-ként emleget. Kicsit hatásvadász az elnevezés, hiszen (szinte) minden gátló hidraulikusnak mondható, hiszen többnyire olajos rendszerrel működnek. A franciák abban újítottak, hogy a felütközéseket mérsékelték oly módon, hogy a két bekötési ponton is kvázi „előtompít” a rendszer, a teljes berugózásnál elveszi a koppanás erejét. Az biztos, hogy az átlag felhasználó számára kényelmes utazást biztosít, de annyira azért nem megdöbbentő a futómű tudása. Rossz minőségű úton ugyan úgy ráz, mint a riválisai, valamivel azonban komfortosabb az alsóbb kategóriás modelleknél. A gyártó is hangsúlyozza, ők a nyugodt és kényelmes utazás mellett teszik le a voksukat ezzel a modellel, nem pedig a kanyarvadász stílust pártolják. A kormány a rásegítésnek köszönhetően könnyen tekerhető, visszajelzéssel viszont nem szolgál.

Citroen C4 Cactus - Teszt Alapjárat

Citroën C4 Cactus ár és összegzés

A franciák mindig is tudták, hogyan kell stílusos autókat készíteni, és az is biztos, hogy a Cactus egy igencsak látványos és vidám jármű. Ez egy életstílust képvisel, a tulajdonosának is lazának és nyugodtnak kell lennie, akkor nem érhetik meglepetések a típussal kapcsolatban. Olcsónak semmiképp nem nevezhető, hiszen 4,5 millióról indul a Cactus, a jól felextrázott tesztautó pedig 6,4 millióba kerül. Aki az erősebbik dízellel és automatával szeretné megvenni, ráadásul sok mindent bepipál az opciós listáról, az könnyen 7,5 milliót közelítő számlával találhatja szembe magát. Szokták mondani, hogy a stílusnak ára van, én azonban mégis úgy gondolom, hogy egy visszafogottabb konfigurációval lehet a Cactus egy értékes és a mindennapokban is hasznos jármű, melynek praktikuma már majdnem a Berlingót idézi.

Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S Shine

  • Lökettérfogat: 1199 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/12
  • Max. teljesítmény: 110 LE (81 kW) 5500/perc
  • Max. fortgatónyomaték: 205 Nm 1500/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4170/1714/1480 mm
  • Tengelytáv: 2595 mm
  • Saját tömeg: 1060 kg
  • Városi fogyasztás: 6 l
  • Országúti fogyasztás: 4,2 l
  • Vegyes fogyasztás: 4,9 l
  • Tesztfogyasztás: 7,5 l
  • CO2 kibocsátás: 110 g/km
  • Végsebesség: 188 km/h
  • 0-100: 9,4 s