2018. szeptember 25. | 19:11

Egy 70-es évekbeli gyöngyszem brutális resto-mod kiadásban

Meglepődtem én is ugyan, de eddig valahogy a Mazda RX-3-asa elkerülte a figyelmemet. Talán azért lehet, mert amikor 1971 és 1978 között gyártásban volt, éppen tombolt Nissan/Datsunéknál az S30-széria és a Hakosuka, így sosem jutottam tovább a korszak többi modelljének tanulmányozásáig. Egyszerűen magával ragadott az a két modell és nem is informálódtam tovább. Óriásit hibáztam!

Az RX-3 Mazda Savanna néven jelent meg japánban. Egy kicsi sportkupé, melyet 1971 és 1978 között értékesítettek és gyártottak. Az RX-3 egy rövidebb, könnyebb, és sportosabb utódja lett az RX-2 Capellának. Az RX-3 roppant népszerű volt az USA területén, egy igazi nagy durranás, és méltán nevezhető a későbbi RX-7 igazi előfutárának. Az RX-7 sikereiről pedig nem szükséges külön említést tennem.

Phil rajongása a Mazda Wankel-motoros modelljeiért példa nélküli. 2014-ben már elmondhatta magáról, hogy 10 Mazda jármű volt a tulajdonában, amit az azt megelőző 15 évben gyűjtött össze. Az RX-3 mondhatni a sor végén érkezett, enek oka, hogy az RX kézről kézre járt Phil és közeli barátai között. Minden tulajdonos hozzájárult az autó végleges megjelenéséhez, mindenki hozzárakott egy picit a saját elképzeléseiből.

Az eredeti tulaj, Tom McGuire végezte a mechnaikai és felfüggesztéssel kapcsolatos módosításokat. Később Stephen White-hoz került, aki tovább adta Philnek. Marco Lau volt az, aki a külső módosításokat elkezdte az autón, melyeket később már Sohn fejezett be. A legtöbb gondot az autó rozsdásodása jelentette.

Tehát Phil úgy döntött, hogy leteszi az autót a DipYourCar.com szakembereihez, és az egész karosszériát PlastiDippel fújatja le. Ezzel az időjárás ellen akarta óvni a klasszikus darabot. A PlastiDip alatt a Mazda Blue Mica és a Porsche Gunmetal szürke fényezése lapul. A karosszérián határozott lökhárítók, és szélesség jelzők is találhatóak. Nem lehet nem észrevenni a FEED-stílusú szélesítéseket, a teljesen egyedi első légterelőt, a szintén egyedi hátsó spoilert valamint a JDM tükröket, melyek az első kerékív felett helyezkednek el az A oszlop helyett.

A kis RX-3-ason ott figyelnek a Mazda 808-as hátsólámpái, és egy SP szellőzőnyílás. Az első légterelő, a szélesítés, a hátsó-szárny és a nagyon japán, nagyon oldschool visszapillantó tükör elhelyezés is mind Phil nevéhez kötődik. Nagyon komolyan fest a járgány,akár egy tank!

Phil számára a legkedvesebb az autó „régi-érzése” Elmondása szerint a járgánynak van egy sajátos vezetési élménye, amely egyedivé teszi futását. Előszeretettel hasonlítgatja össze többi rotary motoros autójával.

„Csodálatos érzés vezetni egy 40 éves autót, majd beleülni valami sokkal modernebbe. Nagyra értékelendő, hogy ilyen esetekben döbbensz csak rá igazán, hogy mit kapott és mit veszített az autóipar az utóbbi 40-50 évben.” -  mondja Phil

Az RX-3 eredeti motorja helyett egy 13B szívó rotary szív retyeg a karosszériában. Mind a levegőbeszívás, mind a kipufogórendszer is egyedülálló, mindezek tetejébe pedig egy Holley 750 CFM karburátor is dolgozik a bódéban. Racing Beat beömlő és az egyedi kipufogó rendszerre szerelt Racign Beat kipufogódob gondoskodik a kocsi kellemes morgásáról.

A motor kapott még egy Holley üzemanyag-szivattyút, szabályozóval együtt, melyet JACOBS gyújtásrendszer kelt életre. Phil beszerelt még a kocsiba egy RX-7ből származó hűtőt, és alumínium olajbetöltő sapkát is rakott a motortérbe. A hajtómű mellé természetesen egy RX-7 Turbo II-ből származó ötfokozatú manuális váltót szerelt, melyet egyedi tengelykapcsolóval és kuplunggal egészítette ki, valamint egy ultrakönnyű utángyártott lendkerék is került alá.

A bódé Tom McGuire által gyártott, egyedi, állítható futóműveken ül. A kerekek dőlésszöge is bármikor állítható, valamint az extra toronymerevítés sem maradt el. Phil választása a kerekek terén a Work Equip 03-asra esett. 14 colos, 9 col széles felnik 205/55R14 Toyo R888-as gumikkal elől, 14 colos 10 col széles pedig hátul 225/50R14-es szintén Toyo R888-as gumikkal. Az upgradelt kerekek mellé természetesen nagyobb tárcsafékek is dukálnak, így keresztirányban fúrt tárcsákkal ellátott fékek kerültek a kocsi mind a négy kereke mögé.  

A beltérbe került egy SPARCO versenyülés a vezetői oldalra, az anyósra pedig egy RX-8 GT utasoldali első ülése került, beépítettek továbbá néhány mérőműszert a gyáriakat leszámítva. Kisebb, de ugyanolyan fontos részletek, mint például egy oldschool Mazda váltógomb, egyedi RX-3 szőnyegek, RX-4 felsőközépkonzol és egy Racemark sport kormány járulnak még hozzá a teljes és tökéletes RX-3 megszületéséhez.

Az autó Phil tervei szerint már nem kerül új tulajdonoshoz, és változtatni sem fognak már rajta, befejezett projekt. A nyers, régi japános vezetési élmény az, amiért készült, és ezt hozza is hiányosságok nélkül.