2022. március 09. | 14:16

Sportos SUV-nak kevés, családi csapatszállítónak meg feleslegesen erős a frissített Škoda Kodiaq RS.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 DSG (2022)
Előnyök
tágas utastér
vagány megjelenés
remek adaptív lengéscsillapítás
Hátrányok
iszákos motor
valóságban szerény teljesítmény
hangos szellőzőberendezés

A Škoda első RS logóval szerelt SUV-je eleinte dízelmotorral volt kapható, azonban most egy 245 lóerős, 2,0 literes TSI motor került bele, amit az Octavia RS-ben Ádám már tesztelt. Értem én, hogy ügyelni kell a kibocsátásra, de a manapság oly tiszta dízelmotorok démonizálása és a szén-dioxid laboratóriumi számolgatása helyett érdemes lenne a valóságban vizsgálni az adott modell fogyasztását, mert a Kodiaq RS esetében ez nagyon nem kevés. Ráadásul az eltemetett dízel változat 500 Nm-es nyomatéka valahogy jobban passzolt ehhez a böszme szabadidő-autóhoz.

skoda kodiaq rs teszt

Az eladási statisztikákban egyébként előkelő helyet foglal el a Kodiaq, hiszen 2016 óta 600 000 darabot adtak el belőle világszerte, 2021-ben pedig 1006 darab Kodiaq talált gazdára Magyarországon a Datahouse adatai szerint, ezzel a D-SUV szegmens első helyén végzett.

Sportos kinézetű mackósajt

Sokan megbotránkozva néztek, amikor 2017-ben az Octavia megkapta az osztott első fényszórókat. Ezt a hagyományt vitte tovább a Kodiaq is, azonban a mostani facelift során sikerült apró átszabásokkal valamivel szerethetőbb, kevésbé faarcú tekintetet adni neki. Természetesen Mátrix-LED fényszórókat kapott a tesztautó, a hűtőmaszk rácsainak felosztása és a lökhárítók is megváltoztak, az újdonsült felniket akár 20 colos méretben is kérhetjük.

Ezzel a menő kék fényezéssel és a piros féknyergekkel komoly potenciált sejtet, bár szerintem jobb, ha megmarad a családbarát, mamataxi vonalon, hiszen a 4967 mm-es hossza, 2087 mm-es szélessége, 1676 mm-es magassága és a 2790 mm-es tengelytávja erre predesztinálja.

skoda kodiaq rs teszt

Hely és hely mindenütt

Az egyterűek kategóriája leáldozóban van, de nem kell aggódni, mert helyettük ma már minden utcasarkon kaphatunk nagy szabadidő-autókat. Vitathatatlan, hogy a Kodiaq ügyes helykihasználással rendelkezik, ráadásul kérhető hozzá harmadik üléssor 422 000 forintért, ahová persze felnőtteket továbbra sem célszerű beültetni, azonban a második és első sorban szellős teret kap a fejünk és a lábunk egyaránt.

A sportos, elektromos állítású, szellőztethető, fűthető, masszázsfunkcióval ellátott ülések megfelelően tartanak és az átlagosnál magasabb üléspozícióban markolhatjuk a kétküllős, piros cérnával varrott kormánykereket, ami az RS és Sportline modellekhez alapból jár.

skoda kodiaq rs teszt

A kormány mögött található 10,15 colos műszeregység képi kidolgozása rendben van, már ötféle nézet közül is választhatunk, azonban a kormányon található vezérlő gombok funkcióit a kelleténél több idő kiismerni. A 9,2 colos érintőképernyő stabilan működött, a teszthét alatt talán egyszer akadt össze a vezeték nélkül működő Apple Carplay-jel. Személy szerint a fekete tetőkárpitot egyenesen kedvelem, főleg, ha finom Alcantarából van.

A zongoralakk betétekkel azonban továbbra sem tudok megbarátkozni, főleg, ha ötlettelen, Orbán-Putyin tárgyalóasztal méretű, szénszál hatású betétekkel kombinálják. A 464 000 forintos panorámatető egészen a hátsó sorig nyúlik a hátul ülők nagy örömére.

A csehek okos megoldásai sorakoznak a beltérben, kezdve a fedélzeti szemetessel a parkolójegytartón és a dudoros pohártatón át, amiben nem fordul el a palack, ha a kupakot szeretnénk lecsavarni. A motortérben segít a kihajtható kupakos ablakmosó folyadék beöntője, a csomagtérben megannyi akasztó, 12 voltos csatlakozó és kalaptartót elnyelni képes rekesz is van. Az ötüléses változatban 715 literes csomagtér, ami a hátsó üléseket lehajtva 2065 literre is bővíthető.

Harmatos, de legalább éhes

Aktuálisan a benzines paletta 1,5 és 2,0 literes TSI-ből áll, utóbbiból elérhető a lakossági 190 lóerős és a 245 lóerős RS változat, a 2,0 literes dízelből 150 és 200 lovas kiviteleket választhatunk. A ráncfelvarrás előtt a 240 lóerős BiTDI-vel kínálták a legsportosabb Kodiaq-ot, amire akkor a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében volt szükség, most ugyanezzel az indokkal benzinmotort kapott.

skoda kodiaq rs teszt

A pozitív része a cserének, hogy ezzel a blokkal 60 kilót, a hétsebességes DSG váltóval pedig 5 kilót spóroltak és összesen 5 lóerőt nyertek. A 0-ról 100-ra gyorsulás 6,4 másodperc alatt megvan, ezzel 4 tizedet javítottak, a végsebessége 234 km/órára nőtt – tehát ezeket a számadatokat tekintve élesedett a Kodiaq RS, azonban a fogyasztásról nem beszél senki.

A teszthét alatt, vegyes használat során nem tudtam 12 liter alá vinni az étvágyát, pedig kevés alkalommal vitt rá a lélek, hogy kinyomjam a szemét. Ebből a szempontból kedvezőbb adatokat produkált a dízel változat, amivel a tapasztaltok alapján 8 liter környékén el lehetett járni.

skoda kodiaq rs teszt

Szubjektív kérdés, de számomra a facelift előtti modell 500 Nm-es, alulról érkező nyomatéka meggyőzőbb volt, mint a 2,0 literes TSI motor erőltetett pörgetése, hiába az 5250-es fordulattól érkezű csúcsteljesítmény. Továbbra is büntetendő ámításnak tartom a hangszórókból érkező generált hangot – persze tudom, hogy az autógyártók fojtogató szabályozások közepette kénytelenek elengedni a nagy köbcentis motorokat, amiknek vérpezsdítő hangját hanggenerátorokkal kénytelenek pótolni a sportos autókban.

A laikus vásárlók nagy többsége még be is dől ennek, de autóbuziként sajnos nem tudok elmenni mellette szó nélkül. Ráadásul ebben a SUV-ban még kívül, a hátsó kipufogódob mellett is van egy gömb alakú rezonátor, benne egy hangszóróval, ami igazodik a fordulatszámhoz.

Tudtad-e?

A Kodiaq sportos változata hét személlyel elérheti a 2 tonnát is, mégis előre úszónyerges fék került a hatékonyabb fix féknyereg helyett.

Jobban áll neki a ringatózás

A Kodiaq RS elöl MacPherson, hátul négylengőkaros futóművel érkezik és alapáron jár hozzá az adaptív elektronikus lengéscsillapítás. Könnyen kezelhető, csendes és stabil utazóautó – ezt az oldalát sokkal jobban kedveltem. A Haldex rendszerű összkerékhajtás őrangyalként vigyáz ránk, az olajfürdős, duplakuplungos automata nem a leggyorsabbak közül való, de a hétköznapi használatban észrevétlenül képes működni. A beltér szellőssége mellett az adaptív futóművet kedveltem igazán az RS-ben, egészen pontosan akkor, amikor Comfort módban ringatja utasait lágyan mozogva ki az úthibákat.

skoda kodiaq rs teszt

Ár és összegezve

A Kodiaq alapváltozata 10,2 millió forinttól indul, az összkerekes, DSG automatával szerelt RS változat 17,6 milliótól vihető, a tesztautó néhány extrával feldobva pedig a 21 millió forintot súrolja. Vannak olyan szabadidő-autók, amik alkalmasak a sportolásra, mint például a teljesen más ligában játszó Alfa Romeo Stelvio QV, de a Kodiaqot messze van ettől.

Ha a látszatra megyünk, akkor vitathatatlan, hogy Kodiaq RS nagyot mutat, jól néz ki, pezsdítő a mesterkélt hangja, egyenesben egész jót lép, megannyi konfigurálási lehetőséget ad és még a család is belefér. Fogyasztása azonban nem tud 10 liter alá menni, pedig már láttunk erre példát nagyobb, erősebb motorral szerelt autóktól. Lehet, hogy csak én tekintek rá közlekedőedényként, így ennyi pénzt nem adnék ki érte. Célszerszámként azonba tökéletes lehet a 150 lóerős, 2,0 literes dízellel, ami 12 millióért az egyik legjobb választás a kategóriájában.

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI (2022)

  • Lökettérfogat: 1984 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/12
  • Max. teljesítmény: 245 LE
  • Max. forgatónyomaték: 370 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4699/1882/1687 mm
  • Tengelytáv: 2789 mm
  • Saját tömeg: 1797 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 7,4 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 12,1 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 196 g/km (a dízelé 167 g/km volt)
  • Végsebesség: 234 km/h
  • 0-100: 6,5 s