2022. július 14. | 17:49

A kényelem, a rengeteg extra és a kreatív megoldások mind meg tudtak fogni. Eleinte elfedték a problémákat, amik később annyira zavaróak lettek, hogy már azok fedték el a jó dolgokat. Amennyire jó szájízzel álltam hozzá eleinte a Qashqaihoz, annyira rossz lett a teszthét végére.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Mild Hybrid 158 2WD 6MT (2022)
Előnyök
karakteres külső dizájn
magas építés
kényelmes és ergonomikus beltér
remek masszázsülések
jó helykínálat
Hátrányok
a nagy kerekek miatt rázós
a váltókar sokszor szorul
nem gyorsul jól, gyenge
kissé magas a fogyasztás

Az utóbbi időben nekem kissé kiesett a Nissan tevékenysége, hiszen kevés modelljük fogott meg maradandóan. Persze ott a GTR és a Z modellek, de visszatérve a földi halandók közé, a számomra kedves béka-Micra is éppen csak fel szokott ötleni, ha valakinek városi kisautó kell olcsón. Ellenben az első Juke egy igazán maradandó dolog volt, kifejezetten tetszett a dizájn és a normálistól való eltérés, azt hittem, hogy ez lesz a Nissan új vonala.

nissan qashqai teszt alapjarat

Aztán jött a kettes Juke, ami lehangolóan unalmas lett számomra, de jelenleg ez az a formanyelv, amit használnak, így hasonló orra van, mint a jelenlegi Micrának, vagy a tesztalany Qashqainak. Érdekes, hogy sok gyártó egy egységesített arculattal látja el a teljes modellpalettáját a megjegyezhetőség érdekében, és ez mostanra a Nissannál is beérett. Az első butácska krumpli Qashqai helyett ma egy igazán komoly és karakteres autót kapunk, bár tény, hogy a konkurencia sokkal bővebb, mint akkoriban.

Nem spóroltak az élekkel

Vannak itt erőteljes élek, csík-LED-ek és határozott kidomborítások, tehát minden, amit az ember elvár egy modern, már-már futurisztikus autótól. Erre nincs is panasz, a Qashqai nem néz ki rosszul, valahogy mégsem bámulták meg az emberek, kicsit a fény hiányzott róla. Az a fajta különleges bugi, ami az első Juke-nál meg volt.

nissan qashqai teszt alapjarat

Ha mélyen nézzük a részleteket, akkor érdekes lehet a Nissan embléma, ami valójában egy szenzorcsoportot rejt magában, de körülötte a különleges hűtőrács sem rossz. A LED-es fényszórók jól passzolnak a maszkot körülvevő króm díszlécekhez és egy igazán vagány összképet adnak ki.

Tudtad-e?

A Qashqai nevet nehezebb leírni, mint kimondani, elsőre azt hinnénk, hogy valamilyen japán gyökerű szó, pedig nem. A név két helyről is jöhet, az egyik tipp a Délnyugat-Iráni sivatagban élő nomád Qashqai törzshöz vezeti vissza, ebben az olvasatban városi nomádot jelent a szó. Más találgatások alapján a szó jelentése fehér homlokú ló, ennek talán még kevesebb értelme van.

A Nissannál nem csak a dizájnra gondolnak, hanem a használhatóságra is. Egy dolog, hogy a hátsó ajtók 90 fokban nyithatók, így nem csak a ki-be szállás, de a gyerekülés és a gyerek ki-be rakása is könnyedebb. A másik, hogy bizonyos karosszériaelemeket alumíniumból készítettek a súlycsökkentés érdekében, sőt, a csomagtérajtó műanyagból van.

Kellemes beltér, fenomenális ülések

A külsőhöz hasonló érzéseim vannak a beltér kapcsán. Nem mutat semmi újat vagy kirívót, kizárólag oly módon építkezik, amit már máshol is láthattunk, de nem nyugszik, amíg nem csiszolja azt tökéletesre. Ezt érzem minden részletében, de főleg a középkonzolon.

Eleve összetettem a két kezemet a fizikai gombokkal és tekerőkkel megáldott klímaszabályzóért, de a táblagép gyorsgombjain is pont a megfelelő menük kaptak helyet. Relatíve kevés tanulást igényel, hogy a beltér bármelyik gombja ne okozzon gondot, egyedül talán az óracsoport helyett használt kijelzőn igazodtam el eleinte nehezen, de hamar rájöttem, hogy az sem egy rakétatudomány.

nissan qashqai teszt alapjarat

A multikormány nehezítette meg kezdetben a feladatot, kicsit más logika szerint építkezik, mint a többi autó multikormánya, de az is lehet, hogy csak az én hibám, hogy ritkán ülök Nissanban. Ezzel szemben a fedélzeti számítógépnek egy egyszerű, de mégis alapos rendszere van, amiben könnyű bolyongani és akár személyre is szabhatjuk a menü gyorshívóit. Emellett persze aki él az Apple CarPlay vagy Android Auto rendszerrel, az kevesebbet fog itt matatni és nem tudom érte hibáztatni, hiszen az utóbbi időben egyre jobbak ezek a megoldások.

Nagyjából már a kábelt is elfelejthetem CarPlay esetében, elég volt a telefont az autóval Bluetooth-on összeugrasztani, fel is ajánlotta a vezetéknélküli működést, a klímapanel alatt pedig a töltés is vezeték nélküli. Úgy néz ki, az egész jövő vezeték nélküli, még az autókban is. Amint szólhatott a saját zeném, túrtam elő a keverőt és kis birizgálás után nagyon szépen szólt a 10 hangszórós Bose rendszer.

nissan qashqai teszt alapjarat

Meglepődtem, mennyi kényelmi elektronika fért bele a Qashqaiba, persze utólag rá kellett jönnöm, hogy ez a csúcsfelszereltség és a hozzá illő közel 17 milliós árcédula hatása. Mégsem tántorítanék el senkit ezektől, ha mindenképpen Nissant akart, azon belül is Qashqait és van pénze, akkor a kényelem garantált. Kezdve azzal, hogy a helykínálat bőséges elöl, mert bár sok a kárpit, mégsem ölel annyira a műszerfal-középkonzol páros.

Ezen a szinten nappabőr ülések járnak, amikben a fűtés kötelező, a szellőztetés mindenképpen kell, de a masszázs egyenesen csúcs. Persze lesznek savanyú emberek, aki szerint hóbort, csak nyomkodja a derekam közepét, jujj de jó. Akármi is az igazság, nekem egy hét autózás után olyan friss volt a hátam, mint utoljára a BMW iX-ben, ami pont háromszor ennyibe kerül. Nem mondom, hogy kivált egy tisztességes hátmasszázst, de utazás közben rendesen ellazítja az embert.

nissan qashqai teszt alapjarat

Egy üléssorral hátrébb sajnos már nincs ekkora kényelem, bár a nappabőr és az ülésfűtés öröklődött, főleg utóbbi áldás egy hideg téli reggelen. A helykínálat itt sem rossz, bár kissé klausztrofób és sötét a hátsó sor, talán világosabb kárpitokkal élénkebb lenne az egész, de aludni biztos ott kényelmesebb. Vagy a csomagtartóban úgy, hogy a hátsó sor üléseit szintbe döntöm, így jó nagy sík placcot ad ki az autó raktere. Ha mégis lenne utasom, de kell a hely, a csomagtérpadló elemeit kivehetem, úgy máris 461 literrel gazdálkodhatok.

Papíron nem gyenge

Bár nincs túl nagy motorválaszték a Qashqaihoz, de azt az egy 1,3 literes turbómotort többféleképpen is megvehetjük. Elsődlegesen 140 és 158 lóerős kivitelekben elérhető a kis négyhengeres, másodlagosan automata és kézi váltóval variálhatunk. Itt vége is a konfigurálhatóságnak.

nissan qashqai teszt alapjarat

Persze a rendszer mellé még csatolnak lágy hibrid rásegítést is, ami a megszokott 48 helyett éppen csak 12 volttal lökdösi a hajtásláncot. Nem tudom, milyen lenne enélkül, de gyakorlati használatban semmit sem érezni belőle és a 8 liter körüli fogyasztás sem a hibrid rendszerek csodálatos világát idézte vissza.

Arról nem is beszélve, hogy az autó nem megy valami jól, pedig a szűk 160 lóerőset próbáltam, de amikor az 1,6-os, 110 lóerős dízel Volvo V50 játszi könnyedséggel lelépett a lámpánál, akkor engedtem el bármiféle haladást az autóval. Autópályán sem való belsősáv-takarításra, de ezt mind bocsánatos bűn lenne, ha nem enne ennyit.

nissan qashqai teszt alapjarat

Pedig nem olyan kriminálisan nehéz, ha a mai környezetében nézzük, sőt. Ebben a méretosztályban nem is rossz az 1,3 tonna, bár ez a legkönnyebb kivitel, ugye rendelhető még összkerékhajtás meg a világ összes kényelmi elektronikája, el lehet ám mászni majdnem 1,6-ig. Bár 160 lóerő és 260 Nm nyomaték ezt akkor is meg kéne oldja egy kicsit elegánsabban, lehet, hogy a kézi váltó fokozatkiosztása tompítja az indulatokat, ki kéne próbálnom az X-tronic automatával.

A kézi váltót kerüld el, és nem lesz baj

Egyre nehezebb meghatározni egy modern autónál a vezetési élményt, mert az átlag hétköznapi felhasználásra szánt típusok esetében a sterilitás a cél. Azt kell elérni, hogy az átlag felhasználó a lehető legkevesebb kellemetlen kontaktust élje át az autóban és a kívánt helyváltoztatása minél egyszerűbb és gyorsabb legyen. Ebben a Qashqai nem rossz, hiszen a beltér jó, az ülések kényelmesek és igazából a futómű sem egy rossz kompromisszum.

nissan qashqai teszt alapjarat

Messze nem lebegős vagy tengeribeteg érzés, de puha és finom, amikor az utak kissé egyenetlenek. Aztán jönnek a széttöredezett szakaszok, kisebb kátyúk és kijön, hogy csillapításban nem akkora ász, bár még itt sem mondanám vészesnek. Sőt, gyanítom, hogy a Tekna+ felszereltséghez járó 20 colos könnyűfém felni a ráfeszegetett peres gumival okozza a rázkódást, akár már két collal lejjebb is szebb lehet az élet.

Valószínűleg már az alapokhoz adott hátsó, csatolt lengőkaros rendszerhez is sok a 20", mert ide multilinket tesznek az autó alá. Ugyanazt kapjuk, mint az összkerekes esetében, persze ott más szerepe van, hiszen a Nissannál nem fűzték be a hajtást a csatolt lengőkarba, mint például a Suzuki S-Crossnál.

nissan qashqai teszt alapjarat

Ami még jobban fájt a vezethetőségben, az a kriminálisan rossz váltó és nem azért, mert elkényelmesedtem. Nincs bajom azzal, ha kézzel kell kapcsolgatni egy modern autóban, kivéve, ha rossz. És itt határozottan rossz. Nem a kapcsolásérzettel van baj, mert ugyan a váltó lagymatag, többnyire megvannak a fokozatok, de amint bemelegszik a rendszer, a váltókar szorul. Egyszerűen ötödik és hatodik, illetve első és második fokozatok közül kihúzva a váltóbotot, nem áll vissza magától középállásba. Többször tettem harmadik helyett egyesbe, ami mondanom sem kell, mennyire kellemetlen a városi forgalomban.

Ár és összegzés

Talán még sosem volt ennyire nehéz véleményt formálni egy autóról, amit egyszerre utáltam és egyszerre szerettem. Jól néz ki, van karaktere és a beltere is remek. A kényelmi elektronikák meglepően széles választékát nyújtja és a futómű is kellemesen stabil a 20-as kerekek ellenére is. Viszont a hajtás hibridségének nyoma sincs, ezzel együtt nem valami dinamikus, pedig nem fogyaszt olyan keveset és a váltó rémálmaimban se jöjjön elő többet. Tehát végül is itt van, megvan a véleményem egy félig szerethető autóról, amit már csak az ára menthet meg.

Bár ezt nem az én reszortom eldönteni, hiszen nem én vagyok a célközönség, de a Qashqai nem is olyan drága, ha a konkurenseket nézem. Például az 1.5 TSI motorral szerelt, hasonló teljesítményű Volkswagen Tiguan 12,8 millió forintról indul jelenleg, míg a Qashqai az erősebbik motorral, de még csak kézi váltóval bő 12,2-ről - persze van gyengébb is fapadosan 11,2-ért. A csúcsváltozat Tekna+ felszereltségi szinthez tartozó indulóár az erősebbik motorral és összkerékhajtással 17 millió, és azért még itt is lehet pakolni rá némi extrát.

Tehát ez a végösszeg, hogy van egy közepesen árazott, közepes méretű SUV-nk, ami pár éve szinte bevezette a piacot a hobbiterepjárók világába, mára pedig teljesen elvegyült a tömegben. Hacsak nem márkafanatikus, esetleg japánautó-mániás a kedves vásárló, talán eszébe sem jut a Qashqai, pedig nem egy rossz vegyület. Kerüljük el a kézi váltót, ne akarjunk 5 litert fogyasztani vagy sietni, és akkor egy remek autó lesz.

A Nissan Juke-ról készült tesztvideónkat itt találod:

Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Mild Hybrid 158 2WD 6MT (2022)

  • Lökettérfogat: 1332 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 158 LE
  • Max. forgatónyomaték: 260 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4425/1835/1625 mm
  • Tengelytáv: 2665 mm
  • Saját tömeg: 1347 - 1466 kg
  • Gyári fogyasztás: 6,3 - 6,5 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 8 - 8,4 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 143 - 147 g /km
  • Végsebesség: 206 km/h
  • 0-100: 9,5 s