2023. február 13. | 07:35

Bár a gyártást korábban még leállították, ez messze nem az összes tevékenység volt a háborút indító országban.

Bár a Mercedes már korábban leállította Oroszországban az autógyártását és októberben kivonult a piacról, ezzel nem hagyott hátra mindent. Pénzügyi szolgáltatásaként ott maradt a Mercedes-Benz Bank Rus, amit most eladtak egy állami cégnek.

Az orosz Avtodom vásárolta meg a szolgáltatást Vlagyimir Putyin orosz elnök enegedélyével. A jelenlegi törvények szerint erre az engedélyre szükség van, ha az orosz politika által barátságtalannak titulált országból származó vállalat ilyen műveletet hajtana végre.

Ezzel a Mercedes már szitne teljesen elhagyja az orosz piacot és ott található érdekeltségeit az orosz-ukrán háború miatt. Az Avtodom az üzlettől azt várja, hogy átveheti a kontrollt a német gyártó minden korábbi érdekeltsége felett.

Ez a helyzet gazdasságilag olyasmi, mint maga a háború, hogy a vezetésnek előnyös, a népnek viszont hátrány. Oroszországban ugyanis nagy népszerűségnek örvendett a német márka nem csak a közép- és felső-, de a luxusautó kategóriában is.

Nem a Mercedes az egyetlen gyártó, amely elhagyja a piacot. Mellette már sokan másik is megtette, mint például a Nissan vagy a Hyundai. Viszont sokan ezt B-tervvel együtt tették arra az esetre, ha rendeződne a helyzet.

A Mazda például úgy hagyta el az országot, hogy egy dollárért eladta 50 százalékos részesedését a Mazda-Sollers Manufacturing Russia vállalkozásban. A szerződés záradéka szerint azonban ezt bármikor visszavásárolhatja.

Ugyanilyan konstrukcióval adta el vállalati részesedéseinek teljes egészét a Renault Moszkva városának. A teljes részlegüket 6 éven belül vásárolhatják vissza ugyanannyi pénzért, mint amennyiért eladták.

Az orosz autóipar és a gazdaság ezeknek a lépéseknek köszönhetően kissé megrogyott, mivel így rengeteg munkahely veszett el. Ezért a politika próbál megoldást találni és az otthagyott üzemeket kínai gyártók segítségével feltámasztott orosz márkákkal kitömni.

Emellett olyan autókat gyártanak, melyek már a 2000-es években is elavultnak számítottak volna, de a lényeg, hogy menjen a gazdaság. A saját autóiparuk nagy része nyugati ellátási láncokra és finanszírozásokra támaszkodva működött, így azok is összeomlóban vannak.

Mercedes