2023. február 14. | 09:30

Ha egy baleset után kiderül, hogy nem kötöttük be magunkat, a biztosító akár meg is tagadhatja a kifizetést.

Érdekes és egyben elkeserítő adat, hogy Magyarországon csupán az emberek 88,5 százaléka köti be magát az autóban. Ennél még rosszabb az arány a hátsó ülésen utazók között, ahol ez csupán 57,1 százalék. Összehasonlítási alapként Svédországban az autósok 98-99 százaléka köti be magát.

Az emberek sajnos addig nem tudják, hogy milyen felelőtlenséget követnek el ezzel, amíg be nem következik a baj. Egy felmérés szerint vannak, akik feledékenységből és vannak, akik meggyőződésből nem kötik be a biztonsági övet.

Utóbbi emberfajta mint tudjuk ismert valakit, aki azért élte túl, mert nem volt bekötve és kirepült. Ez persze nevetséges és ha történt is ilyen, minimális arányban élhették ténylegesen túl, mivel a szélvédőn kirepülve bármilyen tereptárgy rosszabb, mint a biztonsági öv szorítása egy zárt utascellában.

A rendőrség is rendszeresen vív ezekkel az autósokkal, és 10, 15, illetve 20 ezer forinttos bírságokkal próbálják motiválni az embereket, hogy kössék be a biztonsági övet. Azonban van az autózáshoz kapcsolódóan egy szintén megkerülhetetlen dolog.

A biztosítóról van szó, amely bármilyen káresemény során vizsgálja azt, hogy bekötöttük-e biztonsági övett. Mert ha nem, abban az esetben jelentősen csökkentheti, vagy akár meg is tagadhatja a kár kárkifizetést, legyen szó kötelező biztosításról vagy CASCO-ról.

Ezt azért tehetik meg, mert be nem kötött övvel ugyanúgy szabálysértést követünk el, mint az, aki miatt esetleg a baleset történt. Hiszen a KRESZ is kimondja, hogy a biztonsági övet be kell kötni, ennek elmulasztása szabálysértés, vagy ahogy balesetnél hivatalosan mondják: károsulti közrehatás.

Ugyanide tartozik az is, hogy ha valaki egy balesetben esetleg meghal és a család hozzátartozói kárigénnyel élnek. Ilyenkor a szakértő megvizsgálja, hogy túlélhető lett-e volna a balesetet azzal, ha beköti előtte biztonsági övet - az esetek nagy százalékában egyébként túl -, mert ha igen, akkor megtagadják a kifizetést.

Mint tudjuk, a biztosító szeret kapaszkodni a pénzébe, így minden balesetben alaposan vizsgálják a biztonsági öv használatát és az alapján ítélnek meg egy összeget, hacsak nem tagadják meg teljesen a kifizetést. De egy normális közlekedési kultúrával rendelkező országban ez nem is kéne téma legyen, hiszen evidens lenne, hogy mindenki beköti a biztonsági övét.

Nem nagy mozdulat vagy kompromisszum és benne van a nevében, hogy a biztonságunkért felel. Lehet vívni, hogy mindenki a saját életével játszik, de az ilyen nem ér el semmit. Van, aki panaszkodik, hogy testalkata miatt szűk az öv, de lehet kapni hosszabbítót, akinek meg kényelmetlen, annak meg huzatokat.

Összességében nincs kifogás a biztonsági öv be nem kötésére, a rendőr a kifogásaiddal együtt is meg fog bírságolni. Emellett már azt is tudod, hogy a biztosító sem fog komolyan venni és akár egy anyagi csődöt is jelenthet az összetört járműved, ha nem kötötted be magad - ha egyáltalán túlélted a balesetet.

Depositphotos