2023. március 01. | 10:23

Közel félezer alkalommal nyújtottak be autósok kátyúkár-igényt, de ezeknek csak kis százalékát ismerték el ténylegesen.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től tudta meg a Napi.hu, hogy a 2022-es évben összesen 458 kátyúkárt jelentettek be autósok. Ez olyan káreseményt jelent, melyben egy úthiba okoz vagyoni kárt járművünkben.

Ilyen lehet, ha nem tudunk kikerülni egy mélyebb kátyút és meghasad az abroncs, megsérül a felni, esetleg kiszakad az autó kereke vagy megsérül valamilyen futómű elem. Ilyene esetben nagyon nehéz bizonyítani az igazunkat, de érdemes lehet megpróbálni.

Bár az arányok nem feltétlen lelkesítik az embert egy ilyen eseménynél. Az összes bejelentett kátyúkárból csupán 63-at ismertek el a közútkezelőnél és 307 esetet elutasítottak 2022-ben. A maradék 88 kárral kapcsolatban az ügy még jelenleg is folyamatban van.

Ez egy elég rossz arány, ha a sikeres bejelentéseket nézzük, mert sok feltétel teszi szinte lehetetlenné a kátyúkár bizonyítását. Ha például olyan szakaszon esünk holdkráter méretű úthibába, ahol ezt korábban egy egyszerű tábla jelezte előre, akkor már el is felejthetjük a kártérítést. Ez a tábla szinte teljesen mentesíti az út kezelőjét a felelősség alól.

Ha ilyen tábla nincs, akkor sincs könnyű dolgunk, mert bizonyítani kell igazunkat. A kár után azonnal meg kell állni, lehetőség szerint az út szélén hagyni autónkat, hogy ne okozzunk balesetet. Alaposan le kell fotózni a kárt és a kátyút is, de akár hívhatunk rendőrt, aki felveszi a jegyzőkönyvet és saját fotókat készít.

A bizonyítási eljárás egyébként még így sem egyszerű, érdemes lehet esetleg szemtanúkat keresni, ami mondjuk egy kihalt főúton szinte lehetetlen. Ha jöttek mögöttünk és megálltak, vagy éppen sétált valaki az utcán, az is segítségünkre lehet. Viszont sajnos az autóban ülő többi utast nem fogadják el szemtanúként elfogultság miatt.

Érdemes arról is tájékozódni, hogy az adott szakasz amin a káresemény történt, az kinek a kezelésében áll. Lehet a Magyar Közút Nonprofit Zrt., autópályák esetében a Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vagy a helyi önkormányzat kezelésében egy út, érdemes megtudni, hogy hol kell bejelentést tenni.

További lehetőség, hogy kötelező biztosítás kötésekor vásárolhatunk kiegészítő biztosítási formákat is. Ezekben jellemzően van kátyúkár-biztosítás, amely pontosan az ilyen esetekre szól, de itt is nagyon fontos a bizonyítási procedúra. Viszont ha sikerül, akkor évi párezer forintért cserébe egészen védettek vagyunk a rossz utakkal szemben.

Az elutasítások nagy része egyébként a bizonyítás hiányában vagy a kátyúkrta figyelmeztető táblák miatt van. A közút kezelője könnyedén kimossa magát egy ilyen helyzetből, ezért érdemes mindenre felkészülni.

Például rendelhet ki saját szakértőt, aki nem csak az adott útszakaszt vizsgálhatja meg, hanem autónkat is. Érdemes emiatt elrakni a cserélt alkatrészt, mely a kátyú miatt hibásodott meg, mert a bizonyítási eljárás során ezt is kérhetik.

Tehát nem reménytelen egy kátyúkár rendezése Magyarországon, viszont kifejezetten nehéz. Szomorú, hogy vezetés közben a KRESZ betartása, az útvonal megfelelő követése és a többi közlekedő mellett még a kátyúkra is fokozottan oda kell figyelni, viszont legalább autóink műszaki állapotát katonai szigorral vizsgálják két évente.

Depositphotos