2023. május 09. | 13:10

Egy személyautóval ütközött, amelyben senki sem volt bekötve.

Még 2022 augusztusában történt, hogy egy 58 éves török kamionos az 1-es számú főúton haladt Győr felől Mosonmagyaróvár irányába. Lébénynél a főútról balra akart kanyarodni, azonban figyelmetlensége miatt nem vette észre, hogy jönnek szemből.

A Seatban ketten ültek, és a sofőr fékezésének ellenére nagyjából 49-53 km/órás sebességgel a kamion oldalának csapódtak. A személyautóban senki sem használta a biztonsági övet, a 36 éves sofőr súlyos sérüléseket szenvedett, míg 35 éves utasa életét vesztette.

A nyomozás során kirendelt igazságügyi szakértő szerint a halálos eredmény bekötött biztonsági öv mellett nem következett volna be. Az ügyészség most a kamion vezetőjével szemben halálos baleset gondatlan okozása miatt emelt vádat.

A büntetési tétel öt évig terjedő szabadságvesztés, és az ügyészség indítványozta, hogy a vádlottat a bíróság tiltsa el a közúti járművek vezetésétől. Az ügyben az érdemi döntést várhatóan a Győri Járásbíróság fogja meghozni.

Nem véletlen, hogy a rendőrség folyamatosan razziákat tart, amelyeken többek közt azt is ellenőrzik, hogy az autósok használják-e a biztonsági öveket. Márciusban újabb kampányt indítottak a hatóságok CSAT(T)LAKOZZ néven, amely szintén erre a témára hívja fel a figyelmet.

A hazai felmérések szerint az első üléseken utazó autósok mindössze 88 százaléka használja az öveket, míg a hátul ülőknél csak 57 százalék ez az arány. Még súlyosabb adat, hogy 10-ből 4 esetben az autóban utazó gyermek sem kapja meg a megfelelő biztonsági rendszerek adta védelmet.

Egy 2021-es statisztika alapján ha csak 10 százalékkal többen kötik be magukat autóban - tehát az autósok több mint 90 százaléka -, akkor 65-tel kevesebb ember halt volna meg közúti közlekedési balesetekben. Ennyivel többen mehettek volna haza családjaikhoz a rendőrség adatai alapján, de más statisztikák is azt mutatják, hogy övvel nem csak a halálesetek száma, de a sérülések súlyossága is csökkenthető.

Magyarország Ügyészsége