2019. április 28. | 14:33

2016-ban Nico Rosberg megnyerte a világbajnokságot, majd bejelentette visszavonulását. Ki volt a másik 6 pilóta, akik nem szálltak harcba a címvédésért?

Társszerző: Hajdu Balázs

Juan Manuel Fangio (1952 – sérülés)

A Forma-1 történetének első világbajnokságát ugyan elveszítette Nino Farinával szemben, ám 1951-ben három futamgyőzelemmel, és két további dobogós helyezéssel elegendő pontot gyűjtött a végső siker megszerzéséhez. Fangio csapata, az Alfa Romeo visszalépett az 1952-es szezonban való részvételtől. Az argentin pilóta kapott ajánlatot a BRM istállótól, ám a sors közbeszólt. Egy bajnokságon kívüli versenyen Monzában Fangio súlyos sérüléseket szenvedett, emiatt ki kellett hagynia a következő idényt. Az argentin távollétében a Ferrari pilótája, Alberto Ascari ünnepelhetett a szezon végén. Fangio 1953-ban visszatért, ’54 és ’57 között pedig nem talált legyőzőre.

Mike Hawthorn (1959 – visszavonult)

Mike Hawthorn volt az első olyan versenyző, aki saját maga döntött úgy, hogy a világbajnokság megnyerése után visszavonul. A Ferrari pilótája volt az első brit F1-es világbajnok. Az 1958-as szezonban mindössze egy ponttal előzte meg honfitársát, Stirling Mosst. Hawthornt nagyon megviselte barátja, Peter Collins halála, ám sokan egészségügyi problémát sejtettek a döntés hátterében. Mike Hawthorn 1959-ben egy közúti autóbalesetben vesztette életét.

Jochen Rindt (1971 - elhunyt)

Elképesztően tehetséges és szórakoztató versenyző volt. Az 1970-es idényben győzni tudott Monacóban, Hollandiában, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Németországban is, ezzel komoly előnyt épített ki a világbajnoki sorozatban. Aztán jött Monza, és az Olasz Nagydíj szabadedzése, ahol Rindt életét vesztette. Az előnyét azonban így is megtartotta, ezzel ő lett a Száguldó Cirkusz történetének első – és máig egyetlen – posztumusz világbajnoka.

Jackie Stewart (1974 – visszavonult)

Sir Jackie Stewart az 1973-as idény kezdetén már elismert pilóta volt az F1-ben: kétszeres világbajnoknak mondhatta magát, 22 futamgyőzelmet, 35 dobogós helyezést, és 14 pole pozíciót tudott felmutatni. Mint később kiderült, a ’73-as volt pályafutása utolsó szezonja. Ebben a sorozatban 5 futamot tudott megnyerni, amivel bebiztosította harmadik világbajnoki címét. A sikert beárnyékolta Francois Cevert, Stewart csapattársának halála. Az eset az utolsó előtti futamon történt, ennek hatására Stewart nem is állt rajthoz a befejező versenyen, hanem azonnal bejelentette visszavonulását. 1997-ben – csapatfőnökként – visszatért a Száguldó Cirkuszba.

Nigel Mansell (1993 – az Indycar sorozatba igazolt)

A brit oroszlán – Jackie Stewarthoz hasonlóan – pályafutása csúcsán vonult vissza, ám ez nem teljes mértékben az ő döntése volt. 1992-ben Mansell és a Williams lenyűgöző teljesítményt nyújtott, melynek eredménye a világbajnoki cím megnyerése lett. 1993-ra a Williams csapata Alain Prostot kívánta szerződtetni, ezt azonban nem közölték Mansellel. A brit pilótának így nem volt maradása az istállónál. Mansell a következő idényt már az amerikai IndyCar sorozatban töltötte, ahol meg sem állt a bajnoki címig. Ő lett az első autóversenyző, aki egyszerre volt Formula 1-es és Indy Car címvédő is.

Alain Prost (1994 – visszavonult)

A francia Alain Prost már 1992-ben vissza akart vonulni, ám a Williams csapata meggyőzte a folytatásról. A szerződésben szerepelt egy olyan kitétel, hogy Ayrton Senna nem lehet Prost csapattársa, így került a Williamshez Damon Hill, aki Sennával együtt nagy csatára késztette Prostot. A francia pilóta azonban megállíthatatlannak bizonyult: 7 futamgyőzelmet zsebelt be, 13 alkalommal indulhatott az első rajthelyről. Negyedik világbajnoki címét a Portugál Nagydíjon biztosította be – néhány nappal azután, hogy bejelentette visszavonulását. A Forma-1-ben így már a második olyan szezon következett, melyben nem vett részt a bajnoki címvédő.

Nico Rosberg (2017 – visszavonult)

Rosberg visszavonulására semmi jel nem utalt. A német pilóta elképesztő izgalmak közepette megnyerte a 2016-os világbajnokságot, majd 5 nappal a szezonzáró futamot követően – és pár órával a hivatalos díjátadó előtt – Rosberg sokkolta saját csapatát, és az F1-es közvéleményt.

„25 évet töltöttem az autóversenyzésben. A legnagyobb álmom az volt, hogy Forma 1-es világbajnok legyek. Elértem pályafutásom csúcsát, a visszavonulás a legjobb döntés” - mondta Rosberg. 

  • Címkék:
  • F1