A TOP 11 legfiatalabb dobogós a Forma-1-ben

Közzétéve:
2019-04-27, 12:03

A 11 F1-es pilóta közül 7 jelenleg is tagja a Száguldó Cirkusz mezőnyének

Társszerző: Hajdu Balázs

Charles Leclerc meggyőző fölénnyel vezetve robogott élete első futamgyőzelme felé Bahreinben, aztán jött a dráma: a Ferrari motor egyik hengere felmondta a szolgálatot. Végül a monacói pilóta a harmadik helyen ért célba, ám így is bekerült az alábbi összeállításba, mely a legfiatalabb Forma-1-es dobogósokat sorakoztatja fel. 

11. Bruce McLaren, 1959 Brit Nagydíj – 21 éves, 322 napos 

Az 1959-es szezonban a későbbi istállóalapító több rekordot is felállított. 22 évesen ő lett a Forma-1 legfiatalabb futamgyőztese (nem számítva Troy Ruttmant, aki 24 nappal fiatalabb volt McLarennél, amikor negnyerte az 1952-es Indy500-ast, mely akkor a világbajnokság része volt). Ez a csúcs 44 évig fennmaradt, Fernando Alonso tudta megdönteni 2003-ban. Ez a futamgyőzelem 5 hónappal azután következett, hogy az új-zélandi pilóta Jack Brabham és Stirling Moss mögött a harmadik helyen végzett a Brit Nagydíjon.

Bruce McLaren

10. Elio de Angelis, 1980 Brazil Nagydíj - 21 éves, 307 napos

Az utolsó úriember az autóversenyzésben. A rendkívül népszerű, finom természetű olasz emellett hihetetlenül gyors is volt. Bemutatkozó szezonjában, 1979-ben egy negyedik hely volt a legjobb eredménye. A következő idényben a Lotus versenyzőjeként már a második futamán összejött a dobogó: Rene Arnoux mögött a második helyen ért célba Interlagosban. Ezzel adta át de Angelis Bruce McLaren 31 éves rekordját a múltnak.

Elio de Angelis

9. Ralf Schumacher, 1997 Argentin Nagydíj – 21 éves, 287 napos 

Ralf Schumacher már a harmadik Forma-1-es futamán felállhatott a dobogóra, méghozzá nem hétköznapi körülmények között. A fiatal német versenyző – ha egy kicsit türelmesebb – akár második, vagy első helyen is végezhetett volna. A túlságosan ambiciózus Ralf megpróbálta megelőzni csapattársát, Giancarlo Fisichellát, ám a Jordan két pilótája összeért, így az ifjabb Schumachernek meg kellett elégednie a pódium harmadik fokával. Érdemes megemlíteni, hogy Michael Schumachernek 23 éves koráig kellett várnia az első dobogós helyezésére.

Ralf Schumacher

8. Robert Kubica, 2006 Olasz Nagydíj – 21 éves, 278 napos 

A BMW-Sauber csapata 1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve helyére szerződtette a lengyel versenyzőt a 2006-os szezon közepén. Kubica első versenyén hetedik helyen végzett, és mindössze három futamra volt szüksége, hogy felállhasson a dobogóra. Monzában az ötödik helyre kvalifikálta magát, a rajtnál azonban feljött a harmadik helyre. A versenyen nagyokat csatázott Felipe Massával és Fernando Alonsóval, végül Alonso motorhibájának köszönhetően megtartotta a harmadik pozíciót.

Robert Kubica

7. Fernando Alonso, 2003 Maláj Nagydíj – 21 éves, 237 napos 

A 2003-as Maláj Nagydíj a Forma-1 történetének egyik legemlékezetesebb versenye volt. A 23 esztendős Kimi Räikkönen nyerte a futamot (ezzel Bruce McLaren mögött ő lett a második legfiatalabb futamgyőztes), ám osztoznia kellett a rivaldafényen a 21 éves Fernando Alonsóval. A spanyol pilóta a szombati időmérőn megszerezte az első rajtkockát (akkor ő volt legfiatalabb, aki a pole pozícióból indulhatott – ezt a rekordot azóta csak Sebastian Vettel tudta felülmúlni), a versenyen pedig felállhatott a dobogó harmadik fokára.

Fernando Alonso

6. Charles Leclerc – 2019 Bahreini Nagydíj – 21 éves, 165 napos 

Charles Leclerc bemutatkozó szezonja annyira meggyőzőre sikerült, hogy a 2019-es szezonra megkapta a Ferrari egyik autóját. A fiatal monacói rögtön a második futamon bizonyította rátermettségét: Bahreinben megszerezte az első rajtkockát. Minden a terv szerint haladt, Leclerc magabiztos előnnyel vezetett, amikor a Ferrari motorjában az egyik henger felmondta a szolgálatot. Leclerc végül csak a biztonsági autó beküldésének köszönhetően tudta megtartani harmadik helyét.

Charles Leclerc

5. Kevin Magnussen, 2014 Ausztrál Nagydíj - 21 éves 162 napos

Kevin Magnussen nem is kívánhatott volna jobb bemutatkozást a Forma-1-ben. Friss Formula Renault 3.5 győztesként ülhetett be Sergio Perez helyére a McLarenbe, és rögtön az idénnyitó Ausztrál Nagydíjon megmutatta tehetségét, hiszen az időmérő edzésen csapattársa, Jenson Button előtt végzett. A negyedik rajthelyet az első körben a harmadik pozícióra cserélte, melyet a leintésig nem is engedett ki a kezéből. A történetnek itt azonban nincsen vége: az akkor még a Red Bull színeiben versenyző Daniel Ricciardót kizárták, így Magnussen hivatalosan a második helyen végzett.

Kevin Magnussen

4. Daniil Kvjat, 2015 Magyar Nagydíj – 21 éves, 91 napos 

Abban a korban, amikor sokan még jogosítványt sem szereztek, Kvjat már megnyerte a GP3 bajnoki címét, bekerült a Red Bull versenyzői akadémiájára, és két szabadedzésen vezethette a Toro Rosso autóját. Az orosz pilóta a 2015-ös Magyar Nagydíjon annak ellenére tudott a dobogón végezni, hogy kapott egy 10 másodperces büntetést.

Daniil Kvjat

3. Sebastian Vettel, 2008 Olasz Nagydíj – 21 éves, 73 napos

Sebastian Vettel első teljes Forma-1-es szezonjában kevés jel utalt egy kiugró eredmény megszerzésére, aztán jött Monza és a kiszámíthatatlan körülmények. A 21 éves pilóta bizonyította, hogy képes a vízen járni: szombaton megszerezte a pole pozíciót, amit vasárnap győzelemre tudott váltani. A német pilóta négy kör kivételével végig vezetett, ellen tudott állni Lewis Hamilton és Nico Rosberg támadásainak. Vettel nem csak a saját pályafutásában írt történelmet – ez volt a Toro Rosso első és mindmáig egyetlen futamgyőzelme. A következő szezontól már a Red Bullnál versenyezhetett, mellyel négy világbajnoki címet ünnepelhetett.

Sebastian Vettel

2. Lance Stroll, 2017 Azeri Nagydíj – 18 éves, 239 napos 

Sokan megkérdőjelezték az akkor mindössze 18 éves Lance Stroll helyét a Forma-1-ben. Való igaz, nehezen indult a kanadai pilóta pályafutása, ő azonban alázattal tette a dolgát és hitt magában. A 2017-es Azeri Nagydíj a hibrid éra egyik legemlékezetesebb és legeseménydúsabb futama volt. A világbajnoki címért küzdő Hamilton és Vettel elveszítette esélyét a győzelemre (a német szándékosan nekiment riválisának, Hamiltonnak pedig a fejtámasza mozdult el), így megnyílt a lehetőség a többiek előtt. A versenyt Daniel Ricciardo nyerte, a második helyen Valtteri Bottas végzett, aki gyakorlatilag a rajt-cél vonalon előzte meg Strollt. A kanadai versenyző így is a legfiatalabb dobogós újonc lett.

Lance Stroll

1. Max Verstappen, 2016 Spanyol Nagydíj – 18 éves, 228 napos

Egyik Forma-1-es pilóta sem ért el ennyi mindent ilyen gyorsan. Napokkal a 17 születésnapját követően részt vett élete első szabadedzésén, öt hónappal később rajthoz állt első versenyén, Ausztráliában. A következő idény közepén a Red Bull „előléptette”, az első versenyét pedig rögtön megnyerte a csapattal Barcelonában. 18 évesen és 228 naposan átadta a múltnak Sebastian Vettel rekordját. A német pilóta ma már négyszeres világbajnoknak mondhatja magát. A szakértők szerint Verstappenben is meg van a potenciál, hogy hasonló karriert fusson be

Max Verstappen

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból