2020. október 25. | 10:40

A kiszámíthatatlan időjárás és a kaotikus körülmények néha váratlan futamgyőzelmeket eredményezhetnek.

A 2020-as év példátlan eseményeket hozott, a koronavírus-járvány teljesen megváltoztatta a megszokott hétköznapjainkat. A Forma-1-ben azonban elég kiszámíthatóan alakulnak a dolgok, ez az év is Hamilton, illetve a Mercedes dominanciájáról szól. Pierre Gasly Olasz Nagydíjon aratott győzelme üde színfolt volt – a Száguldó Cirkusz történetében azonban akadtak ennél váratlanabb futamgyőztesek is.

10. Jenson Button – 2006, Magyar Nagydíj

Jenson Buttont a 2006-os Magyar Nagydíj időmérő edzésén egy motorhiba hátráltatta. A futamon egy 10 helyes rajtbüntetés miatt csak a 14. pozícióból várhatta, hogy kialudjanak a piros lámpák. Vasárnapra azonban megérkezett az eső a Hungaroringre, így teljesen nyílttá vált a küzdelem. Button remekül alkalmazkodott a változékony körülményekhez, hideg fejjel versenyzett, és kihasználta a riválisok hibáit. Ez volt a brit pilóta első győzelme a Forma-1-ben.

„14. helyről rajtoltam, végül megnyertem a versenyt. Fantasztikus érzés volt, amikor tudatosult bennem, hogy megszereztem első F1-es győzelmemet” - mondta 2009 világbajnoka.

9. Jody Scheckter – 1977, Argentin Nagydíj

Az 1977-es idény előtt számos versenyző váltott csapatot. Köztük volt Jody Scheckter is, aki a Tyrrell csapatát elhagyva szerződött az újonnan megalakult Walter Wolf istállóhoz. Az elvárások nem voltak túl magasak, Scheckter csak 11. helyre kvalifikálta magát az Argentin Nagydíj időmérőjén. Egy fordulatos versenyen azonban bármi megtörténhet. A futamot végül csak hét pilóta fejezte be, Scheckter többek között Fittipaldit, Regazzonit és Andrettit is maga mögé utasítva szerezte meg a győzelmet.

8. Pastor Maldonado – 2012, Spanyol Nagydíj

Őrült szezonkezdetet hozott a Forma-1-es világbajnokság 2012-es idénye. Az első hét futamon hét különböző futamgyőztes ünnepelhetett a dobogó tetején. A szezon ötödik futamát, a Spanyol Nagydíjat Barcelonában rendeztek, ahol Venezuela hőse, a leginkább hatalmas ütközéseiről elhíresült Pastor Maldonado ért célba az első helyen. Ezelőtt utoljára 2004-ben ünnepelhetett futamgyőzelmet a Williams csapata, akkor Juan Pablo Montoya nyert a Brazil Nagydíjon. Maldonado sikerének váratlanságát jelzi, hogy a hátralévő versenyeken még csak pontot sem tudott szerezni.

7. Giancarlo Baghetti – 1961, Francia Nagydíj

Az 1961-es Francia Nagydíj volt Baghetti első Forma-1-es fellépése. Az olasz pilóta a 12. helyre kvalifikálta magát, 5,6 másodperccel lemaradva az első helyről rajtoló Phil Hill mögött. Hill, Brabham, Moss és Richie Ginter is kiesett, Baghetti végül az utolsó körben előzte meg Dan Gurneyt, és mindössze egy tizedmásodperc előnnyel nyerte meg a versenyt.

6. Sebastian Vettel – 2008, Olasz Nagydíj

A Red Bull csapatával négy világbajnoki címet szerző Vettel 2008-ban töltötte első teljes idényét a Forma-1-ben. A Toro Rosso istállóval figyelemreméltó eredményeket ért el, elképesztő tehetségét pedig az esős Olasz Nagydíjon mutatta meg igazán. A német pilóta az időmérőn megszerezte az első rajtkockát, a versenyen pedig egy pillanatra sem engedte ki a kezéből a győzelmet.

5. Vittorio Brambilla – 1975, Osztrák Nagydíj

Heves esőzés miatt csúszott az 1975-ös Osztrák Nagydíj rajtja, melyet Vittorio Brambilla a 8. pozícióból várt. A March-Ford pilótája remekül alkalmazkodott a vizes körülményekhez, és megszerezte F1-es pályafutása egyetlen futamgyőzelmét. Brambilla nevéhez fűződik az egyik legfurcsább befutó is, az olasz versenyző ugyanis a leintést követően szinte azonnal kicsúszott. A dobogó tetejére természetesen így is felállhatott, a második helyezett James Hunt és a harmadik Tom Pryce társaságában.

4. Johnny Herbert – 1999, Európa Nagydíj

Az 1999-es Európa Nagydíjat a Nürburgringen rendezték, ahol az időjárás gyakran képes megtréfálni a versenyzőket. Így történt ez abban az évben is, a változékony körülményeknek pedig sokan estek áldozatul. Frentzen, Coulthard, Fisichella és Villeneuve is az élmezőnyből kényszerült feladni a viadalt, így megnyílt az út a Stewart brit pilótája, Johnny Herbert előtt. Herbert remek időzítéssel váltott esőgumikra, ennek köszönhetően megszerezte pályafutása harmadik futamgyőzelmét.

„A körülmények nagyon trükkösek voltak, kiváló időben váltottunk az esőgumikra. Nem tudom, a többiek hogyan reagáltak, én úgy gondoltam, megéri kockázatot vállalni. Kifizetődő döntés volt” - mondta Herbert a verseny utáni sajtótájékoztatón.

3. Peter Gethin – 1971, Olasz Nagydíj

Gethin egyetlen versenyen tudott pontot szerezni az 1971-es idényben, ez pedig az Olasz Nagydíjon aratott győzelme alkalmával sikerült neki. A BRM versenyzője a negyedik helyen kezdte meg az utolsó kört, majd Mike Hailwood, Francois Cevert és Ronnie Peterson skalpját is begyűjtötte. Ezen a futamon született a Forma-1 történetének legszorosabb befutója: Gethin mindössze 0,01 másodperccel előzte meg Petersont.

2. Giancarlo Fisichella – 2003, Brazil Nagydíj

Az eső áztatta Interlagosban, a Safety Car mögött vette kezdetét a 2003-as Brazil Nagydíj. A Jordan istálló úgy döntött, hogy a verseny végéig elegendő üzemanyagot tankol Giancarlo Fisichella autójába. A futamon több alkalommal is a pályára kellett küldeni a biztonsági autót. Mark Webber balesetét követően az aszfaltcsík tele volt törmelékekkel, leszakadt kerekkel. Fernando Alonso nagy sebeséggel belehajtott a romokba, majd a gumifalnak csapódott. A versenyt ekkor piros zászlóval félbeszakították, és nem is indították újra. A győztesnek járó trófeát Kimi Räikkönen emelhette a magasba, ám mivel a szabály szerint az 1 körrel korábbi állást kellett volna figyelembe venni, a versenybírók egy héttel később módosították az eredményt, és kihirdették Fisichellát győztesnek.

1. Olivier Panis – 1996, Monacói Nagydíj

Az esővel tarkított, kaotikus 1996-os Monacói Nagydíjat mindössze négyen fejezték be. Az élmenők közül Michael Schumacher, Damon Hill és Jacques Villeneuve is idő előtt adta fel a küzdelmet. A 14. helyről induló Olivier Panis azonban nem hibázott, és a Ligier volánja mögött megszerezte a Forma-1 történetének egyik legvalószínűtlenebb futamgyőzelmét. Pierre Gasly 2020-as Olasz Nagydíjon aratott sikeréig Panis volt az utolsó francia pilóta, aki F1-es nagydíjat nyert.