F1: 10 tanulság az első három versenyről

Közzétéve:
2020-08-01, 05:46

A Mercedes erősebb, a Ferrari sokkal gyengébb, mint gondolták.

A szokásosnál hosszabb kihagyást követően, július elején elkezdődött a 2020-as idény a Forma-1-ben. Már túl is vagyunk az első három futamon, sorrendben az Osztrák, a Stájer és a Magyar Nagydíjat teljesítette a mezőny. Az előttünk álló hétvégén Silverstoneban folytatódik a száguldás, addig is hoztam neked 10 tanulságot az eddig lezajlott versenyekkel kapcsolatban.

1. A Mercedes erősebb, mint azt a szezon előtt hitték

Három futam, három pole pozíció, három győzelem, öt dobogós helyezés. Elég meggyőzően kezdte a 2020-as idényt a világbajnoki címvédő Mercedes csapata. Az elmúlt évek tükrében ez egyáltalán nem meglepő, hiszen a hibrid érában eddig is elképesztő dominanciát mutattak. A feketére festett Ezüst Nyilak hatalmas előnnyel állnak a mezőny élén. A Magyar Nagydíj időmérő edzésén Lewis Hamilton közel egy másodperccel múlta felül a harmadik leggyorsabb Lance Strollt, a futamon pedig mindkét Ferrari kört kapott a Mercedes pilótáitól. Egyelőre úgy tűnik, hogy maximum Bottas nehezítheti meg a hetedik világbajnoki címére hajtó Hamilton dolgát.

pezsgőzés a dobogón
Az egymást követő konstruktőri bajnoki címeket tekintve holtversenyben áll egymással a Mercedes és a Ferrari – egy újabb rekord, melyet az Ezüst Nyilak megdönthetnek 2020-ban

2. A Ferrari komoly lemaradásban van – viszont keményen küzd

Nem így képzelték el a 2020-as évet a Ferrari háza táján. Az olasz istállónak a Mercedes ellen kellene küzdenie a bajnoki címért, ezzel szemben a középmezőny elejére zuhantak vissza, már egy Q3-as kvalifikációnak is örülniük kell.

A Ferrari aerodinamikai koncepciója félresiklott. Motorerővel nem tudják kompenzálni a hiányosságokat, fejlesztési csomagjuk pedig egyelőre nem hozott előrelépést. Mattia Binotto csapatfőnök a technikai részleg átszervezésétól remél előrelépést. Mivel a 2021-re tervezett szabálymódosításokat egy évvel elhalasztották, a Ferrari idén és jövőre is nehéz időszak elé nézhet. Ez persze nem azt jelenti, hogy feladnák a küzdelmet, Sebastian Vettel és Charles Leclerc minden futamon harcolni fog a pontokért.

Leclerc és Vettel
Leclerc és Vettel nem adja fel a küzdelmet, miközben a csapat keresi a komoly lemaradás okait

3. A Red Bull jelentheti a legnagyobb veszélyt a Mercedesre, de még nekik is van mit fejlődniük

A Ferrari gyakorlatilag nem rúg labdába, a Racing Point felfelé ívelő pályát mutat, de még tapasztalatot kell gyűjteniük az élmezőnyben zajló küzdelemről. A Mercedes dolgát a jelek szerint leginkább a Red Bull nehezítheti meg.

Christian Horner csapata közepesen kezdte a 2020-as idényt. Sokan úgy vélték, Max Verstappen akár mindhárom futamot megnyerheti, ehelyett az osztrák istállónak be kellett érnie két dobogós helyezéssel. A Red Bull hátránya jelenleg 66 pont a Mercedeshez képest a konstruktőri tabellán. A képet némileg árnyalja, hogy Lewis Hamilton egy lehetséges futamgyőzelemtől ütötte el Alex Albont az Osztrák Nagydíjon, így korai lenne leírni Horner csapatát.

4. A Williams közelít a középmezőnyhöz

A tavalyi évhez képest egyértelműen a Williams mutatta a legnagyobb fejlődést. 2019-ben hatalmas volt a lemaradásuk, így egy kisebb javulás is szembetűnő lehet. Az idei autójuk erősebb és gyorsabb, az egykörös tempójuk, valamint a versenyen mutatott teljesítményük is fejlődött.

George Russell a csapat léptékeihez mérten fantasztikus időmérős eredményeket ért el. A fiatal brit pilóta a Hungaroringen tesztelte a Williams fejlesztési csomagját, melyet a hétvégén Silverstoneban tovább csiszolhatnak majd.

A rendszeres pontszerzésig még hosszú út előtt állnak, ám legalább van beleszólásuk a riválisok dolgába.

McLaren-Williams csata
A Williams komoly előrelépést mutatott eddig, és még csak az idény elején járunk

5. A Racing Point bármelyik futamon esélyes lehet a dobogóra

A februári teszteken, valamint az eddig eltelt három futamon is beszédtémát szolgáltatott a Racing Point hirtelen formajavulása. A riválisok által „rózsaszín Mercedesnek” nevezett istálló az Ezüst Nyilak tavalyi autóját fejlesztette tovább, tempójuk pedig hatalmas léptékben javult.

Lance Stroll és Sergio Perez kibérelte magának a második rajtsort a Magyar Nagydíjon, megelőzve a Red Bull és a Ferrari pilótáit. A Racing Point csapata bármelyik versenyen esélyes lehet a dobogóra, a körülmények pozitív alakulása esetén akár a futamgyőzelemre is.

A Renault versenyről-versenyre nyújt be óvást, tiltakozást az FIA felé, melyben a Racing Point autójának legalitását vonják kétségbe. Eddig semmilyen szabálytalanságot nem találtak, a rózsaszín istálló számára pedig csak idő kérdése, hogy egy kiugró eredményt tudjanak felmutatni.

A Racing Point mögött a többiek
A Racing Point a középmezőnyből egyenesen a dobogós helyekért harcoló csapattá fejlődött

6. Norris szintet lépett második idényében a McLarennél

Lando Norris tavaly debütált a McLaren színeiben a Forma-1-ben. Csapattársa, Carlos Sainz 2021-től a Ferrari csapatánál versenyez, így a wokingi istálló komoly szerepet szán Norrisnak az idei és a következő szezonban. A fiatal brit pedig meghálálja a belefektetett bizalmat.

Az Osztrák Nagydíjon pályafutása első dobogós helyezését megszerző Norris az egy héttel később rendezett stájer futamon az ötödik helyen ért célba. A Magyar Nagydíj nehezebb falatnak bizonyult, nem jött össze a pontszerzés, viszont a McLaren pilótája a versenyt követően részt vett autója szétszerelésében, ezzel is segítve a szerelők munkáját. A brit istálló egyre javuló formát mutat, számíthatunk tőlük néhány kiugró eredményre.

A McLaren mögött egy Ferrari
F1-es pályafutása első dobogóját szerezte Lando Norris a 2020-as Osztrák Nagydíjon

7. Vettel továbbra is értékes tagja a Ferrari csapatának

Sebastian Vettel számára negatívan kezdődött a 2020-as Forma-1-es idény. Már az első verseny előtt kiderült, hogy a Ferrari nem hosszabbítja meg a négyszeres világbajnok pilóta szerződését, helyét a McLarentől érkező Carlos Sainz veszi át 2021-től. Az olasz istálló hatalmas lemaradásban van az élmezőnyhöz képest, ráadásul a Stájer Nagydíj első körében Leclerc kiütötte Vettelt, és mindketten feladni kényszerültek a futamot.

A Magyar Nagydíjon a német versenyző azonban megvillantott valamit a tudásából. Az időmérőn legyőzte csapattársát, a futamon kiválóan megválasztott stratégiájának köszönhetően a 6. helyen ért célba, miközben a rengeteget szenvedő Leclerc csak 11. lett. Ha a Ferrari még szeretne valamit kihozni a 2020-as idényéből, nagy szükségük lesz Sebastian Vettel tapasztalatára.

Vettel maszkban
A négyszeres világbajnok Vettelt egyelőre korai lenne leírni

8. Russell komoly erényeket csillogtat

A Williams ugyan még mindig a mezőny végén tanyázik, ám tavalyi önmagukhoz képest nagyot léptek előre. Az istálló fiatal brit pilótája, George Russell a létező legtöbbet igyekszik kihozni az autóból. Sokak szerint a 22 éves versenyző néhány éven belül a Mercedes színeiben is bemutatkozhat.

Az Osztrák Nagydíj végül nem alakult annyira fényesen Russell számára, problémája akadt az üzemanyagnyomással, és nem tudta befejezni a versenyt. Ami az időeredményeket illeti, a Williams pilótája autózta a futam 14. leggyorsabb körét.

A szintén Spielbergben rendezett Stájer Nagydíj esős időmérőjén az utóbbi évek legjobb Williamses eredményét érte el, a 12. helyről várta a verseny rajtját. Egy hibának is köszönhetően végül a 16. pozícióban ért célba. A Hungaroringen rendkívül közel került egy Q3-as szerepléshez. Az eredmények az autót és Russellt egyaránt dicsérik.

Russell
Russellt sokan Nigel Mansellhez és Nico Rosberghez hasonlítják

9. Nehéz szezon elé néznek a Ferrari-motoros csapatok

Az FIA ugyan nem hozta nyilvánosságra a Ferrarival kötött megállapodásának részleteit, az azonban biztos, hogy az olasz istálló motorteljesítménye hatalmasat esett vissza a tavalyi évhez képest. Ez pedig nem csak a Scuderia Ferrari, hanem az erőforrásaikat használó Alfa Romeo és Haas számára is borzasztó hír.

Tavaly a Hungaroringen a Ferrari volt a leggyorsabb az egyenesekben, az Alfa Romeo negyedik, a Haas pedig hatodik volt ebben az összevetésben. A 2020-as Magyar Nagydíjon ezzel szemben az olaszok voltak a leglassabbak, az Alfa a nyolcadik, a Haas a hatodik pozíciót foglalta el.

Nem ez az egyetlen oka annak, hogy az Alfa és a Haas összesen három pontot gyűjtött 2020-ban, a jelek szerint mindkét istálló nagyon nehéz szezon elé néz.

füstölve fékező Alfa Romeo, mellette egy Haas
2020-ban nem működik olyan jól a Ferrari-motor, mint tavaly

10. Még mindig Lewis Hamilton a legjobb esőben

Lewis Hamilton 1,2 másodperccel nyerte a Stájer Nagydíj időmérő edzését, melyet egyre esősebb és nedvesebb körülmények között rendeztek meg. A fanyalgók azonnal a Mercedes motorerőfölényére mutogattak, ám akkor Bottas miért nem tudta megközelíteni csapattársát? A hatszoros világbajnok Hamilton ismét bebizonyította, hogy esőben ő a legjobb.

„Van a Forma-1, és egy Forma-1 PLUSZ kategória. Lewis egy magasabban ligában játszik. Aki úgy véli, könnyű neki, mert a legjobb autóban ül, inkább ne szóljon hozzá” - írta a kilencszeres futamgyőztes Mark Webber a Twitteren.

Az októberi nürburgringi futamon komoly esély van az esőre, ez pedig kifejezetten rossz hír Hamilton riválisainak számára.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek