2020. február 24. | 16:00

El tudod képzelni, hogy a mai pilóták elégedetlenségüknek hangot adva tüntetőleg bezárkóznak egy szállodába?

Társszerző: Hajdu Balázs

Az 1982-es Forma-1-es szezon megkezdése előtt az akkoriban FISA nevet viselő döntéshozó testület úgy határozott, hogy egy kicsit nagyobb ellenőrzés alatt szeretné tartani a versenyzőket. Megpróbáltak beiktatni néhány új kitételt a szuperlicenszükbe. Az ötlet a teljes mezőny részéről ellenállást váltott ki.

A FISA azt szerette volna elérni, hogy a pilóták csak jó dolgokat mondhassanak a testületről, és semmilyen körülmények között ne fogalmazzanak meg kritikát. Ne feledd, a nyolcvanas évek elején járunk, ami egy nagyon heves időszak volt az F1-ben. Ám ami igazán felbőszítette a versenyzőket, hogy a tervek szerint nem tárgyalhattak volna személyesen a csapatokkal a szerződésükről, így gyakorlatilag az istállók kezébe került volna a pilóták további sorsa. Simán cserélgethették volna őket egymás között, ahogy az észak-amerikai kosárlabda, vagy jégkorong bajnokságban szokás. El tudod ezt képzelni?

„Elnézést, Alain Prost, tudjuk, hogy nyertél pár versenyt nekünk, itt a Renaultnál, de az Opella 100 ezer dollárt ajánl, hogy náluk indulj a Francia Nagydíjon. Elfogadtuk az ajánlatot. Sok sikert, hogy egyáltalán elindulhass a versenyen” - nonszensz.

A pilóták egy része elutasította a feltételeket. A szezon első versenye, a Dél-Afrikai Nagydíj előtt pár nappal még nem tisztázták a vitás kérdéseket. A Ferrari pilótája, Didier Pironi és a McLarenhez 1979 után visszatérő Niki Lauda voltak a leghangosabb szószólói a tiltakozásnak. A versenyzők képviselői találkozót kezdeményeztek a döntéshozó testülettel, Jean-Marie Balestre FISA elnök azonban hallani sem akart róla.

„Írjátok alá a licenszt, vagy nem versenyezhettek. Tetszik, vagy sem, ez a helyzet” - mondta lekezelő hangsúllyal.

A versenyzőknek nem tetszett az ötlet. Az első szabadedzést csütörtökre írták ki, azonban senki nem vett részt rajta. Aznap reggel ugyanis a Pilóták Szövetsége a pályához rendelt egy buszt, Lauda és Pironi pedig mindenkit a fedélzetre tessékeltek. Jochen Mass későn érkezett a helyszínre, valószínűleg csodálkozott, hová tűnt mindenki.

Ahogy a pilótákkal teli busz elhagyta a pályát, a March csapat egyik tagja megpróbálta autójával elállni a kínálatot. Pár versenyző lepattant a buszról, és eltolták a kocsit az útból, majd a 8 kilométerre lévő Sunnyside Park Hotelbe hajtottak. Pironi a pályán maradt, hogy tárgyalásokat folytasson, melynek alakulásáról folyamatosan tájékoztatta Laudát és a többieket. Sajnos nem sok jóról tudott beszámolni. Bernie Ecclestone, a Brabham csapatfőnöke kirúgással fenyegette versenyzőit, a Kyalami versenypálya igazgatója pedig az autók lefoglalását helyezte kilátásba. Majd bejelentették, hogy egy héttel elhalasztják a versenyt, és a sztrájkban résztvevőket egy életre eltiltják a Forma-1-től.

A versenyzők elfoglalták a szálloda egyik tárgyalóját. A pályáról érkező negatív hírek ellenére nem hajlottak a megegyezésre. Voltak köztük olyanok, akik nem akartak sztrájkolni, viszont nem hagyták cserben társaikat. A fiatalok közül néhányan nem is tudták, miről van szó pontosan.

A csapatok és a szponzorok közül is többen súlyos következményekkel fenyegették a versenyzőket. Egyikük aztán megtört. Teo Fabi első Forma-1-es versenyére készült a az F1-be érdekes körülmények között bekerülő Toleman csapat színeiben, nem szerette volna elveszíteni a lehetőséget, és elhagyta a szállodát. Egyes híresztelések szerint a WC-ablakon keresztül szökött meg, mert félt a többiek haragjától. Fabi tagadja, hogy így történt volna.

A szállodába tartózkodó versenyzők közben próbálták szórakoztatni egymást. Gilles Villeneuve és Elio de Angelis mesteri módon zongoráztak, Lauda stand-up comedy előadást tartott, Bruno Giacomelli pedig képregényeket rajzolt. A zongorát végül torlaszként használták, hogy elállják a bejutni igyekvő csapatvezetők útját.

A versenypályán zajló tárgyalásokban nem volt előrelépés, így a pilóták berendezkedtek az éjszakára. Matracokat terítettek a földre és megpróbáltak aludni. Carlos Reutemann a versenyzői overáljában feküdt le, ám állítólag annyira horkolt, hogy valaki állandóan felébredt. Gilles Villeneuve egy takaróval próbálta enyhíteni a zavaró hanghatásokat.

Pironi a következő reggelen visszament a pályára, hogy folytassa a tárgyalásokat. Időközben a sztrájkból teljesen kimaradó Mass futott néhány kört. Mivel az övé volt az egyetlen autó a pályán, a többi csapat mindenféle táblákat mutogatott neki. Vicces és egyben szürreális jelenetek voltak ezek. Nagyjából ekkor történt, hogy a FISA beadta a derekát. A versenyt normális körülmények között megrendezik, a pilótákkal pedig majd utána tárgyalnak a szuperlicenszek ügyében. Nos, nem egészen ez történt…

Patrick Tambaynek annyira elege volt már a Forma-1 működéséből, hogy azonnal bejelentette visszavonulását. Helyét az a Brian Henton vette át, akinek nem volt szerződése a szezonra, és azért maradt ki a tiltakozásból, hogy ezen változtasson. Működött a terve. Tambay azon viccelődött egy újságírónak, hogy csak a Ferrari vagy a Renault kedvéért térne vissza az F1-be. Később mindkét csapat színeiben versenyzett…

Bernie Ecclestone még mindig nagyon dühös volt, és kész volt megakadályozni a világbajnoki címvédő Nelson Piquet indulását – arra hivatkozva, hogy a brazil nem aludt, és nincs megfelelő állapotban a versenyzésre. Az orvosok aztán megadták neki az engedélyt.

Maga a verseny elég izgalmasan alakult. Alain Prost a verseny közepén kapott defektje ellenére győzni tudott. A szörnyen horkoló Reutemann lett a második, a dobogót pedig René Arnoux tette teljessé. A visszatérő Niki Lauda negyedik helyen ért célba a McLarennel.

Később kiderült, hogy Balestre elnök tett néhány üres ígéretet. Minden versenyzőt, aki részt vett a tiltakozásban 10 ezer dollárra büntettek, valamint felfüggesztett eltiltással sújtottak. A becsapott pilóták tiltakoztak, ennek eredményeként a büntetéseket csökkentették. A szuperlicenszeket megváltoztatták, a kifogásolt elemeket eltávolították. A sztrájk működött, és egységgé kovácsolta a Száguldó Cirkusz 1982-es mezőnyét.

  • Címkék:
  • F1