2020. július 04. | 00:55

Az első két szabadedzést Lewis Hamiltonék nyerték Ausztriában, ám a Red Bull szerint autójuk szabálytalan.

Nem hozott különösebb meglepetést a koronavírus miatt halasztott szezonkezdet. A mezőny Ausztriában vág neki a 2020-as világbajnokságnak, az első két szabadedzésen egyaránt a Mercedes hatszoros világbajnok pilótája, Lewis Hamilton végzett az élen, előbb 1:04:816, majd 1:04:304-es köridővel. A második helyen márkatársa, a finn Valtteri Bottas végzett mindkétszer, három illetve két tizeddel lemarava.

A kihívóknak egyelőre nem fest túl rózsásan a helyzete, az első gyakorláson a Red Bull elsőszámú pilótája, Max Verstappen volt a legközelebb a feketére festett ezüst nyilakhoz, hat tized hátránnyal, hasonló köridőt futott a McLarennel Carlos Sainz és a Racing Pointtal Sergio Perez. A második szabadedzésen megint hat-hét tized volt a Mercedesek előnye, ezúttal Perez volt a legközelebb Hamiltonékhoz, őt követte a Ferrarival Sebastian Vettel valamint a Reanulttal Daniel Ricciardo.

A péntek azonban nem az unalmas köridők vizsgálásától volt hangos, vagy attól, hogy hová tűnt Charles Leclerc, hanem attól, hogy a Red Bull felnyomta a Mercedest, és hivatalos panaszt nyújtott be Toto Wolffék trükkös szerkezete, a DAS ellen. A mozaikszó jelentése Dual-Axis Steering, vagyis a kettős tengelyű kormányzás.

A tecnikai különlegességet nem most rántotta elő a kalapból a Mercedes, már a szezon előtti teszteken kiszúrták a felvételeken az élesszeműek. Akkor arról szóltak a hírek, hogy az FIA miután tudomást szerzett a megoldásról, nem tudott belekötni, így az idei évben engedélyezett lesz a használata, ám 2021-től betiltják azt. Ennek fényében némileg meglepő lehet, hogy a Red Bull miért malmozta végig az egész "karanténos időszakot", és miért nem lépett eddig, ám e felől ne legyenek kétségeink: pont azért, hogy ha az FIA betiltja a DAS használatát, a Mercedes igen kellemetlen helyzetbe kerüljön, és rohamtempóban kelljen tüzet oltania.

A Red Bull a szabálykönyv 3.8-as paragrafusára hivatkozik, amelyben kristálytisztán megtalálható a 10.2.3-as pont alatt, hogy semmilyen változtatás nem eszközölhető a felfüggesztésen addig, amíg az autó mozgásban van.

A stewardoknak nincs sok idejük a döntés meghozatalára, hogy helyt adnak-e a Red Bull óvásának. Legkésőbb a harmadik szabadedzés előtt, azaz szombaton kiderül, hogyan tovább. Korábban a Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff rendkívül magabiztosan nyilatkozott, amikor arról faggatták, vajon legális-e a DAS, és biztos volt benne, hogy nem hágták át a szabályokat. Hamarosan kiderül, mi az igazság.

Még egy érdekesség: azt csiripelik a madarak, hogy a következő évet már a McLarenben megkezdő Daniel Ricciardótól mihamarabb megválna a Renault, s a helyére Fernando Alonsót ültetnék a franciák, akinek már elő van készítve a terep. Alonso utoljára a McLaren színeiben versenyzett, ez lenne a harmadik visszatérése a Renault csapatához, mellyel karrierje elején két világbajnoki címet zsebelt be.

Frissítés: Az FIA elutasította a Red Bull óvását, a Mercedes csapata tehát használhatja a DAS-t.

  • Címkék:
  • F1