A következő idénytől jelentősen átalakulnak a Forma-1-es autók, az új helyzet pedig érdekesen átrendezheti a mostani erőviszonyokat. A 2022-es rajtrácson már csak néhány kiadó helyet találunk, a héten például azt is megtudtuk, ki lesz a Mercedestől távozó Valtteri Bottas utódja a világbajnok istállónál.

A jövő évet követően újabb grandiózus változásról 2025-től lehet számítani, ugyanis attól az évtől új erőforrásokat vezetnek be az F1-ben, melyekben nagyobb szerepet kap az elektromos komponens, a csapatok pedig kizárólag fenntartható – vélhetően szintetikus – üzemanyagokat használhatnak majd. Adódik a kérdés: lesz-e akkora horderejű ez a váltás, mint amit a hibrid éra hozott?

Ferrari F1-es autó, Charles Leclerc a volán mögött

Ha a Forma-1-ben működik ez a megoldás, akkor mégsem a tisztán elektromos meghajtás jelenti az autózás jövőjét? A Motor1.com stábja megkereste Mattia Binottót, a Ferrari csapatvezetőjét, valamint Kapitány Istvánt, a Shell globális alelnökét, akik segítenek eligazodni ebben a kérdésben.

Az üzemanyagok átalakulása a világ számos pontján megfigyelhető. Magyarországon is bevezetésre került az E10-es jelzésű keverék, mely 10% bioetanolt tartalmaz. 2022-től a Forma-1-ben is ezt az üzemanyagot alkalmazzák, hogy pár évvel később át tudjanak állni egy 100%-ig fenntartható fajtára.

„A Forma-1 számára a fenntarthatóság alapvető fontossággal bír. Az autóversenyzés királykategóriája mindig is az innováció terepe volt, nem csak a teljesítmény, a megbízhatóság vagy a technológia, hanem a környezetvédelem szempontjából is. A tisztán elektromos meghajtás nem az egyetlen megoldás, mi hiszünk a teljesen fenntartható üzemanyagokban” – fogalmazott Mattia Binotto.

Binotto
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke

2014-ben a szurkolók vegyes érzésekkel fogadták a hibrid erőforrások bevezetését. Az egyik fő panasz a motorhang eltűnése volt, ám az emberek egy idő után hozzászoktak a mostani állapothoz. Vajon 2025-től mit fognak észlelni a változásokból a rajongók?

„Szerintem kívülről semmit. A V8-ról V6-os motorra váltás a hang miatt volt igazán jelentős. A szurkolók számára az autók kialakításában bekövetkező változások nem jelentenek nagy különbséget. A mai hibrid erőforrások kiváló hőhatásfokkal rendelkeznek, ami a rajongók számára szintén nem annyira fontos. Úgy vélem, a fenntartható üzemanyagokkal kapcsolatos előnyöket is nekünk kell majd elmagyarázni. A mérnökökre és a technikusokra komoly kihívások várnak, ám a nézők számára az izgalom fenntartása lesz a legfontosabb” – tette hozzá a Ferrari csapatfőnöke.

Kapitány István több, mint három évtizedes tapasztalattal rendelkezik a Shellnél, ahol globális alelnökként komoly rálátása van a fejlesztési folyamatokra.

„Az elmúlt években elképesztő fejlődésen mentek át az akkumulátor-technológiák. A folyékony üzemanyagok azonban nagyobb energiatartalommal bírnak, ezáltal magasabb teljesítmény elérését teszik lehetővé. A fenntartható üzemanyagok kifejlesztésében kiemelt szerepe van a Forma-1-nek, a Shellnél rendkívül fontos számunkra a Ferrarival közösen végzett munka. Kereskedelmi mennyiségben már most is gyártunk második generációs etanolt, amit mezőgazdasági „maradékból” állítunk elő. A szintetikus üzemanyagok alternatívát jelenthetnek az elektromos autókkal szemben. A zöld járművek egyre nagyobb teret kapnak, ez rendben is van, ám egyéb megoldásokat is kínálnunk kell az ügyfeleink számára” – mondta a Shell globális alelnöke.

A szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatban a Porsche és a Bentley is munkához látott, az ő törekvéseikről ide , illetve ide kattintva olvashatsz.