2020. május 01. | 11:00

A gyártó igen nehéz időszakon ment keresztül a 2015-ös visszatérést követően.

A ‘80-as és ‘90-es években megmutatták a Honda szakemberei mennyire is elkötelezettek, így a vérbeli szurkolók nem vesztették el a hitüket. Tudták, csupán idő kérdése, hogy mikor áll újra a dobogó legfelső fokára az egyik pilótájuk.

A 2019-es szezon elején már szinte mindenki biztos volt abban, hogy az első versenyek valamelyikén be is húzzák az első győzelmüket. Végül, legnagyobb örömömre az Osztrák Nagydíjon Max Verstappen és a Red Bull RB15 diadalmaskodott, aminek szem és fültanúja voltam. Mint mindenhol, a Hondánál is váltják egymást a nemzedékek, de a filozófiájuk maradt a régi.

2018-ban váltott a Toro Rosso a Honda RA618H kódjelű motorra, amely nagyban különbözött az eddigiektől. Az osztott, tengelyhajtású feltöltő azonban maradt, nem véletlen, hiszen már többször bizonyított a turbó-hibrid korszakban. A nem kevés előnyének köszönhetően ennél a konstrukciónál maradtak, annak ellenére is, hogy az előre szerelt feltöltő miatt a blokk hátrébb került a vázban. Kimondottan hasznos például az aerodinamikusabb motorburkolat, ami a légáramlást teszi szabályossá mielőtt az elérné a hátsó szárnyat.

A szezonban számtalan szakmai megbeszélést bonyolítottak le, amelyeken részt vettek a Honda, a Toro Rosso és a Red Bull Technology munkatársai is. A Red Bull úgy vélte, hogy a Toro Rosso teljesítménye elég az együttműködés meghosszabbításához. A japán gyártó pedig biztatta mérnökeit,  hogy a lehető legszorosabb együttműködés érdekében minél több energiát öljenek a motorfejlesztésbe.

További előny, hogy a tavalyi szezonban használt RA619H blokk roppant közel állt az előző 2 évben használtakhoz, így könnyű volt a karosszériához hangolni. A Honda bevonta a Red Bull munkatársait a folyamatokba és az összes információt megosztotta velük. Christian Horner csapatfőnököt lenyűgözte a szoros együttműködés. Ezt az interjúkban is többször megemlítette és kiemelte, hogy sokkal jobban tetszett neki a munka egy motorgyártóval, mintha egy „egyszerű” beszállítóval dolgozott volna.

Pierre Gasly többször is jelezte, hogy elégedett a blokk teljesítményével, a téli teszteken pedig már látszott, hogy komoly potenciál rejlik a 2019-es erőforrásban. Ezt tovább erősítette Max Verstappen, aki a szezon előtti teszten, Barcelonában el volt ájulva az új erőforrástól.

„Nincs kétségem afelől, hogy izmosabb, mint a 2018-as motor, ráadásul nemcsak csúcsra pörgetve erős, hanem igen széles fordulatszám-tartományban. A kedvezőbb teljesítményleadás ugyancsak nagy előrelépést jelent, már csak azért is, mert lágyabb visszakapcsolásokat tesz lehetővé, tehát stabilabb az autó a fékezések során és a kanyarokba behajtva” – osztotta meg gondolatait a holland pilóta.

Az Ausztrál Nagydíjon még némi hátrányban volt a Mercedes és a Ferrari csúcsteljesítményéhez képest, viszont folyamatosan fejlesztették az alapot. 2019-ben három változatot is bemutatott a Honda, és ezek mindegyike komoly előrelépést jelentett.

Mexikóvárosban, 2240 m-es tengerszint feletti magasságon pedig erősebbnek is tűnt a riválisoknál. A Spanyol Nagydíjon módosított első szárny  és átrajzolt hátsó, függőleges légterelők jelentették az újdonságot. Az apró, bár annál fontosabb fejlesztéseknek köszönhetően egyre többet sikerült kihozni a gépből az időmérőkön és a versenyeken is. Majd Kanadában, Franciaországban és Ausztriában is tudták tartani a lépést az élmenőkkel.

A drámai Osztrák Nagydíjon - a Red Bull hazai pályáján - 13 év után ismét sikerült a dobogó legmagasabb fokára érnie a japán márkának. Ez utoljára 2006-ban a Magyar Nagydíjon jött össze, természetes tehát, hogy hatalmas volt az öröm. A 2 versenyhétvégével későbbi, esős németországi pályán is az élen végzett a márka. A munka azonban nem állt meg, így Verstappen Brazíliában is az élre repítette a Honda motoros Red Bullt. Tehát 2019-ben háromszor is nyertek!

Max Verstappen közvetlenül a két Mercedes mögött zárta az évadot, közben pedig csapattársai, Daniil Kvyat bronzérmes lett Németországban, Pierre Gasly pedig második lett Brazíliában. Hamilton hibáját pedig Alex Albon kamatoztatta, aki harmadikként ért be.

A sikerekkel teli tavalyi szezon után a rajongók még jobb eredményeket várhatnak a Honda-Red Bull párostól. A kérdés csupán az, hogy hol kezdődik meg a 2020-as szezon?

Honda Austria

  • Címkék:
  • F1