2019. október 17. | 09:44

Zsinórban hatodszor tudott duplázni Toto Wolff csapata.

Társszerző: Hajdu Balázs

Valtteri Bottas győzött a hétvégi Japán Nagydíjon, Lewis Hamilton pedig a harmadik helyen végzett. Ennek az eredményeknek köszönhetően a Mercedes rekordot döntött: hatodik egymást követő évben hódították el a konstruktőrök és a pilóták bajnoki címét is. A csapat maximalista hozzáállást tükrözi, hogy bosszantja őket a Ferrari időmérős győzelme, így nem tudnak maradéktalanul örülni a sikernek.

„Minden áron szeretnénk a legjobbá válni. Ha legyőznek minket, akkor az nagyon tud fájni. A győzelemnek természetesen örülünk, Európába visszatérve talán már ünnepelni is tudunk majd” - mondta Toto Wolff csapatfőnök.

Nyilván mindenki szeretné tudni, hogy mi áll a Mercedes dominanciájának és sikerének hátterében. A csapatvezető szerint az állandó szkepszis hajtja őket, hiszen nem lehetnek biztosak benne, hogy elég jól teljesítenek-e. A kívlállók számára talán ez nevetségesen hangzik, főleg a számok tükrében, hiszen az Ezüst Nyilak a turbó-hibrid érában lezajlott 117 versenyből 86-ot megnyertek.

Toto Wolff nyughatatlanságát és állandó megújulási igényeit ismerve nem elégszik meg ennyivel. Ahogy Lewis Hamilton sem, aki hatodik VB-címét nyerheti meg Mexikóban.

„Motorfejlesztés tekintetében nincs jó évünk. A srácok nagyon keményen dolgoztak a gyárban. A Ferrari motorerő tekintetében előttünk jár. Számunkra a stabilitás és a megbízhatóság hozza a kiváló eredményeket. Büszkék vagyunk a csapatra, bízunk benne, hogy jövőre is hasonlóan jók leszünk. A konstruktőri világbajnokságot már megnyertük, így egy picit koncentrálhatunk a 2020-as évre” - mondta Hamilton.

Niki Lauda emléke

A csapat ünneplésébe némi keserűséget és szomorúságot hoz Niki Lauda elvesztése. A legendás világbajnok tanácsadóként segítette a Mercedest.

„Rendkívül sokkal tartozunk neki, ezt a sikert Nikinek ajánljuk. Ezt az egész csapat nevében mondhatom. Büszke vagyok, hogy részese lehetek a történetnek. Nehéz év ez számunkra. A fejhallgatója és piros sapkája mindig ott van velünk a garázsban” - osztotta meg érzéseit Hamilton.

„Minden bajnoki címmel különleges érzések járnak együtt. Nem egyszerű újra és újra megújulni, motiválni a csapatot. Nagyszerű érzés, hogy megdöntöttük a Ferrari rekordját. Az ünneplésünk akkor lenne teljes, ha Niki is velünk lehetne” - tette hozzá Toto Wolff.

Állandóan győzni akarnak

„Eddig még senki nem volt erre képes, nagyszerű érzés, hogy nekünk sikerült először” - mondta Toto Wolff a Mercedes hatodik egymást követő bajnoki címéről.

Az idén megrendezett 17 futamból 12-szer Mercedes-pilótát intettek le elsőként, az első 8 versenyen nem találtak legyőzőre. Hozzá kell tennem, hogy Bahreinben, Azerbajdzsánban és Kanadában a Ferrarinak meg volt a lehetősége arra, hogy nyerjen. Ha akkor 5-3-ra áll a két csapat versenye, akkor sokkal izgalmasabb lett volna az idény.

Szuzukában azonban a Mercedes bebiztosította hatodik egymást követő konstruktőri bajnoki címét. Ez rajtuk kívül csak a Ferrarinak sikerült, 1999 és 2004 között – a különbség az, hogy az olaszoknak az egyéni bajnoki cím hiányzott az első évben. A McLaren és a Red Bull büszkélkedhet hasonló sikersorozattal, előbbi 1988 és 1991, utóbbi 2010 és 2013 között.

A Mercedes csapatfőnöke többször is elmondta, hogy egykörös tempó valamint motorerő tekintetében a Ferrari jobb náluk. Akkor ez vajon miért nem látszik a bajnoki tabellán?

A Ferrari a nyári szünetet követően zsinórban három futamot nyert meg. Ez könnyedén lehet volna 5/5-ös statisztika is, ám Oroszországban Leclerc számára rosszul jött a virtuális biztonsági autó, Japánban pedig mindkét pilóta hibázott a rajtnál. Vettel túlságosan hamar indult el, majd ennek köszönhetően beragadt, és Bottas mögé került, eközben Leclerc pedig Max Verstappennel akadt össze, amiért a verseny végén büntetést is kapott.

A Ferrari tehát csak az elkövetett hibáknak köszönheti lemaradását. Bakuban Leclerc törte össze az autót az időmérőn, Kanadában Vettel kisodródott, majd veszélyes visszatérés miatt kapott büntetést, ami a győzelmébe került. A tavalyi idény végén a német hasonlóan hektikusan teljesített. Ha 2020-ra összekapják magukat, és az autójuk is hasonlóan erős lesz, akkor talán letaszíthatják a Mercedest a trónról.

Hogyan csinálja a Mercedes?

Négy futammal a vége előtt már zsebben a konstruktőri bajnoki cím, illetve az egyéni világbajnokság is valamelyik Mercedes-pilótáé lesz. Joggal vetődik fel a kérdés, mitől olyan nagyszerű ez a csapat?

„Nem lenne igazságos, ha 30 másodpercben kellene erre válaszolnom. Összefoglalva, sikerünk abban rejlik, hogy minden dolgozónk a maximumot nyújtja. Apró különbségekről van szó. Mindennek a helyére kell kerülnie. Ha valami nem sikerül, akkor nem hibáztatjuk a másikat, hanem próbáljuk egymást erősíteni” - összegezte gondolatait Toto Wolff.

„Az elmúlt években azért voltak nehéz időszakok, de mindig képesek voltunk összeszedni magunkat. Elemeztük a hibákat, próbáltuk megérteni, hogy mit rontottunk el” - folytatta a csapatvezető.

Ennyi sikerrel a hátuk mögött, milyen céljuk lehet még jövőre? Lewis Hamiltont egyértelműen motiválja Michael Schumacher megdönthetetlennek hitt – 7 világbajnoki cím és 91 futamgyőzelem – rekordja. Ha a brit behúzza a hatodik VB-címet, már csak egy sikerre lesz a német legenda csúcsától.

Már csak az egyéni világbajnoki cím sorsa kérdéses

Amennyiben Hamilton az első négy hely valamelyikén végez, akkor eldől a világbajnokság. Amennyiben nem, akkor a döntésre november 3-án Austinban kerülhet sor. A trófea házon belül marad, hiszen a britet már csak csapattársa, Valtteri Bottas érheti utol. A finn lemaradása 64 pont, a hátralévő négy futamon 104 egységet lehet gyűjteni.

Hamilton cseppet sem számít könnyű hétvégére Mexikóban. A Ferrarit nagyon nehezen lehet legyőzni az egyenesekben, ráadásul Hamiltonnak 14 ponttal kellene többet szereznie Bottasnál.

„Én soha nem akartam siettetni a dolgokat. Valtteri egész évben kiválóan versenyzett. Még mindig nem dőlt el semmi” - árulta el Hamilton.

„Az általunk lefektetett alapszabályok szerint egyenlő lehetőséget kell biztosítanunk versenyzőinknek. Valtteri komoly lemaradásban van, de amíg matematikai esélye marad a végső győzelemre, addig hagyjuk őket versenyezni” - mondta Toto Wolff.

Szerinted már Mexikóban bajnokot avatnak majd a Forma-1-ben?

  • Címkék:
  • F1