2019. december 18. | 10:53

Úgy tűnik a spanyol Forma-1-es karrierje végérvényesen véget ért.

Társszerző: Hajdu Balázs

Amióta kiszállt a Száguldó Cirkuszból, a visszatéréséről hírek időről-időre felröppennek. Fernando Alonso állandó beszédtémát szolgáltat. Az biztos, hogy 2020-ban nem láthatod őt az F1-ben – kérdés, hogy egyáltalán megvalósul-e a nagy visszatérés?

A spanyol pilóta jelenleg a Dakar Ralira készül, jövőre pedig újra nekivág, hogy teljesítse az autóversenyzés Hármas Koronáját – a Forma-1-es világbajnoki cím és a Le Mans 24 órás győzelem kipipálva, már csak az Indy 500 hiányzik. Alonso ázsiója még mindig igen magas a Forma-1-es csapatok körében, ezért soha nem zárható ki egyértelműen a visszatérés lehetősége. Ha rákeresel az „Alonso F1 visszatérés” kulcsszavakra, a talált cikkek „potenciális lehetőségről”, illetve „nyitott kérdésekről” szólnak.

A 2021-es szabályváltozások olyan dolgoknak vethetnek véget, mint az egy csapatról szóló bajnokság és a mezőnyben lévő hatalmas szakadék – Alonsónak többek között ezekből lett elege. Éppen ezért vélik sokan, hogy a spanyol kacérkodik a visszatérés gondolatával. Az biztos, hogy nem halljuk tőle a „vissza akarok térni a Forma-1-be” mondatot, ám azt tudjuk, hogy az autóversenyzés legmagasabb szintjén szeretne versenyezni. Miért ne hagyná nyitva az ajtót az ajánlatok előtt?

Ami egyértelműen Alonso 2021-es visszatérése ellen szól, hogy jelenleg nem látni a spanyol versenyző helyét a mezőnyben. Vegyük szemügyre a lehetőségeket!

Minden esély megvan arra, hogy a nagycsapatok 2021-ben is azok lesznek, akik most. A Ferrarinál Charles Leclerc élő szerződéssel rendelkezik. Ha Sebastian Vettel a távozás mellett dönt, akkor az olaszok inkább egy olyan második számú pilótát szerződtetnének, mint például Valtteri Bottas.

Alonso a Mercedesnél? No, még mit nem. A csapat korábban visszatérési lehetőséget biztosított egy legendás veteránnak Michael Schumacher személyében. A pletykák szerint azonban Alonso szerződtetése a 2007-es kémbotrányban való érintettség miatt sem jöhet szóba. Hamilton helye betonbiztos, Bottas pozíciójára pedig George Russell, vagy Esteban Ocon is jó eséllyel pályázik.

Kizárt továbbá, hogy Alonso a Red Bullnál folytassa. Legutóbb 2007-ben szerződött az istállóhoz a Red Bull családján kívülről érkező pilóta, méghozzá Mark Webber. Az ausztrál volt az utolsó olyan versenyző, aki 25 éves kora után mutatkozott be az osztrák csapatnál. A Red Bullnál inkább a fiatal tehetségekre összpontosítanak – Alonso 2021-ben 40 éves lesz, ami aligha illik az összképbe.

Ezeket figyelembe véve csak a középmezőny csapatai maradnak. Alonso pont innen szállít ki 2018-ban, mivel nem látott esélyt a sikerre. Ez 2021-ben elméletileg megváltozhat, ám ennek valószínűsége nem túl magas. Ha Alonso egy középcsapathoz szerződne, azzal komoly kockázatot vállalna. Előfordulhat ugyanis, hogy éveket kellene várnia, mire a csapata beleszólhat a nagyok dolgába.

Ha Alonso hajlana is egy ilyen elköteleződésre, nem maradna túl sok választási lehetősége. A McLaren csapatánál sokan szívesen látnák a spanyolt újra a csapatnál, ám Lando Norris és Carlos Sainz olyan jól teljesítenek, hogy nehéz lenne megválni egyiküktől is. Perez és Stroll helyzete biztosnak tűnik a Racing Pointnál, a Ferrari utánpótlásprogramjának résztvevői az Alfa Romeónál kaphatnak lehetőséget. Az Alpha Tauri – a Toro Rosso ezen a néven szerepel jövőre – pedig a Red Bullal való együttműködés miatt nem adna Alonsónak ülést.

A Renaultnál Esteban Ocon rendelkezik szerződéssel 2021-re. Alonso esélyei tehát Daniel Ricciardo döntésén múlnak, ami összefüggésben van az élcsapatoknál történő mozgolódással. Alonso már versenyzett korábban a csapatnál, a Renaultnál rendelkezésre áll a költségvetés, így a spanyol pályázhatna Ricciardo helyére. Ott van azonban a csapat utánpótlásprogramja, melyben sorakoznak a tehetségek. Logikus lépésnek tűnik onnan előléptetni valakit, ez bizonyítaná a program létjogosultságát.

Amennyiben a Haas kiábrándulna Kevin Magnussenből és Romain Grosjeanból, akkor talán szóba kerülhetne Alonso szerződtetése. Williams? Egész biztosan nem.

A spanyol világbajnok esetében még egy tényezőt figyelembe kell venni. Ez pedig az életkor. Alonso egy kivételesen nagyszerű pilóta. Pont. Ő éppen olyan alkat, aki két-három év kihagyást követően is képes lenne visszatérni. A negyvenes éveiben járó világbajnokok azonban általában nem szerepelnek túl jól. Nigel Mansell 1995-ös próbálkozása a McLarennél szörnyű volt, és Michael Schumacher sem tudott már a régi fényében tündökölni a Mercedesnél.

Semmi kétségem afelől, hogy sokan szeretnék látni, ahogy Alonso felveszi a kesztyűt a fiatal tehetségekkel. Annak azonban nem lenne sok értelme, hogy a középmezőnybe térjen vissza, ehelyett magasztosabb feladatnak látszik a Triple Crown elérése. Ehhez meg kell nyernie az Indy500-ast, amivel minden kétséget kizáróan bekerülne a sportág halhatatlanjai közé.

Szerinted mennyi esélye van Alonsónak az F1-es visszatérésre?

  • Címkék:
  • F1