2020. február 09. | 11:44

Will Buxton, Forma-1-es riporter véleményét olvashatod.

Társszerző: Hajdu Balázs

Egy olyan sportágban, ahol a sebesség dominál, a változások is gyorsan mennek végbe, A szabályokat módosítják, mindezt hosszas egyeztetések előzik meg. Ha egy csapat teljesítménye visszaesik, sokszor hosszú évek munkája szükséges az újbóli felemelkedéshez. Az autók is fejlődnek, az istállók összetétele is változik. Ez a játék nem nem egy pillanat alatt dől el.

A Forma-1 idén ünnepli fennállásának 70. évfordulóját. A téli tesztekig szűk két hét van hátra. Számomra ez az idény legizgalmasabb része. A mögöttünk álló szezonról már senki nem beszél, az új autók bemutatására még várni kell. A szurkolók számára ez egy csendes időszak. A gyárakban persze egyetlen percet sem hagynak veszni, és egy komplex ütemterv alapján készülnek a tesztekre.

Az autók azonban nem önjárók – képzeld el, milyen lenne ez a Forma-1-ben – így a pilóták felkészülésével is foglalkozni kell. Mindenki másképp tölti a téli szünetet, ebből a szempontból nincs két egyforma versenyző. Vajon képes lehet egy pilóta szinte újjászületni egy következő évre?

Az „akksik“ feltöltése

Kiindulópontnak vegyük Valtteri Bottas esetét. 2019-ben komoly munkát fektetett a téli felkészülésébe. Hazájában, Finnországban ralizott egy kicsit, majd Lappföldre vonult vissza, hogy intenzív kikapcsolódásban részesüljön. A változás fizikai jeleként szakállt növesztett. A dolog működött: rögtön az első futamot megnyerte. Még Lewis Hamilton is elismerte, hogy magasabb szinten kellett teljesítenie, mert csapattársa váratlan kihívások elé állította.

Bottas végül alulmaradt Hamiltonnal szemben. Sokak szerint a finn már nem rendelkezett annyi tartalékkal, hogy a csúcsformában lévő brittel szemben esélye legyen. Bottas a 2020-as szezonra is Finnországban készül. Kíváncsian várom, hogy idén mire megy majd…

Evolúció revolúció helyett

Emberi mivoltunkból fakadóan egyfolytában fejlődünk. Ritkán tapasztalható ugrásszerű változás, lépésről lépésre tanulunk, fejlődünk, növekszünk. Így épülnek a Forma-1-es autók, és így zajlik a versenyzők F1-es tapasztalatszerzése is.

Vegyük Max Verstappen példáját. Visszanézve a 2018-as Monacói Nagydíj tekinthető fordulópontnak. Verstappen gyorsasága hamar világossá vált, ám sokáig a csiszolatlan gyémánt, vagy inkább a zabolázhatatlan paripa benyomását keltette. Ma már sokkal érettebben versenyez, ő a Red Bull elsőszámú pilótája. Szüksége volt azokra a hibákra, melyeket pályafutása korábbi szakaszában elkövetett. Egyszerűen elengedhetetlen dolog ez a fejlődés érdekében.

Egyszer beszélgettem egy menedzserrel, aki a sportág egyik jól prosperáló tehetségének útját egyengette. Ő azt mondta, hogy legszívesebben a gyors és vad pilótákkal szeret együtt dolgozni. A vadhajtásokat le lehet nyesni. Aki lassú, azzal nem lehet mit kezdeni. A megszelídített vadállatot viszont kordában kell tartani.

Megtalálni a „reset” gombot

Pierre Gasly nagyon keményen készült a 2019-es évre. Nem könnyű Max Verstappen csapattársának lenni. Már az első futam előtt jelentkeztek a problémák, Gasly nem tudott megbirkózni a nyomással. A teszteken összetörte az autót, ami nem tett jót az önbizalmának. Verstappen aztán nagyon magasra tette a lécet, a francia pilóta pedig nem felelt meg az elvásároknak. Gaslyt visszaléptették a Toro Rosso csapatához, ő pedig szépen lassan újra felépítette magát, mentálisan erősebb, mint valaha. A Brazil Nagydíjon megszerzett második helye a francia versenyző tehetségének ékes bizonyítéka.

A Gasly által bejárt utat Kvjat is kiválóan ismeri. Az orosz pilótát is maga alá temették az elvárások, és a rá nehezedő nyomás. Elég ironikus, hogy a Red Bullnál mennyire kevés időt kapnak a versenyzők a bizonyításra, mégis Christian Horner és Franz Tost a két legrégebben hivatalban lévő csapatvezető. A menedzsment ezek szerint türelmesebb, mint ők.

Győztes mentalitás

Egy pilóta változása elsősorban saját magán múlik. Lewis Hamilton a közelmúltban elmondta, hogy „gépként” tér vissza 2020-ban. Egy félreérthetetlen figyelmeztetés a riválisoknak, egy olyan sportolótól, aki már most a legmagasabb szinten teljesít. Látszólag rengeteg tartalékkal rendelkezik, nagyot kell alakítania annak, aki le akarja őt győzni.

Aki fel akarja venni a versenyt a Mercedesszel, annak győznie kell a fejlesztési versenyben. Ugyanez a helyzet Hamilton trónfosztásával kapcsolatban is. A hatszoros világbajnok a családjával töltötte a téli szünetet. Szüksége volt némi kikapcsolódásra. Talán ebben rejlik a siker kulcsa. A tapasztalat, önmagunk elfogadása, és az állandó tanulásra való nyitottság.

Szerintem Hamilton kirobbanó formában lesz 2020-ban. Egyszerűen élvezi a versenyzést. Nyilván érdeklik a rekordok, hajtja a hetedik világbajnoki cím megszerzésének lehetősége. És közben jól érzi magát. Mégis hogyan lehet egy ilyen erős versenyzőt legyőzni?

Új szezon, új ismeretlenek

Vajon ki mennyit fejlődött a szünetben? Ki milyen mentális és fizikai állapotban tér vissza? Hogy tud megküzdeni Albon a Red Bullnál megszokott nyomással? Leclerc vagy Vettel? Verstappen vagy Hamilton? Ahogy az autókra is igaz, úgy a pilótáknál is elmondható, hogy annak van a legnagyobb esélye a változásra, aki a leghosszabb ideje dolgozik rajta.

  • Címkék:
  • F1