2024. július 21. | 22:21

Összegyűjtöttük a Száguldó Cirkusz történetéből azokat, akik a legnagyobb hatással voltak a sportágra.

Az F1-ben az első nagydíj óta rengeteg kiváló pilóta és szakember járult hozzá a sportág fejlődéséhez. Mindenki hozzátett valamit, azonban akadnak olyanok, akik éveken, évtizedeken át meghatározó szereplői voltak a sportág mindennapjainak.

Az ő munkájuk nélkül a Forma-1 nem lenne az, amit ismerünk. Íme, a lista:

1. Murray Walker

Már több, mint 3 év eltelt halála óta, de a legtöbb rajongó még mindig őt tartja a Forma-1 hangjának. Az angol nyelvben még egy jelzőt is kitaláltak kommentálására, amit “Murraysims”-nek neveztek el, ami szó szerint fordítva Murrayizmust jelent. Az akciók színes leírásának mestere volt, sokszor meg is nevettette a nézőket.

Ő volt az, aki igazán elvitte otthonra a nézőknek a verseny hangulatát. Murray 1978-ban csatlakozott a BBC-hez, mint főállású kommentátor és közel 2,5 évtizedig szolgált ott, 2001-ben vonult nyugdíjba. Ez idő alatt teljesen megváltoztatta, amit egy kommentátortól akkoriban elvártak az emberek, új szintre emelte ezt a szakmát.

2. Adrian Newey

Kevés olyan elme született, aki ennyire ért az aerodinamikához, mint a brit mérnökzseni. Christian Horner viccesen megjegyezete róla: “Az ember, aki látja a levegőt.” Az elmúlt 30 év legbefolyásosabb tervezője, akit minden csapat a soraiban szeretne tudni.

F1-es karrierje a Williams csapatánál kezdődött, mellyel megszerezte első világbajnoki címét az általa tervezett FW14B-vel. 5 konstruktőri címhez segítette a Williams-t, ezután átigazolt a McLarenhez, majd itt is tervezett egy világbajnok autót, melyet Mika Häkkinen vezetett.

Adrian Newey | Fotó: Depositphotos

Az igazán nagy sikert viszont a Red Bullnál érte el, hiszen 2010-től sorozatban 4 világbajnoki címet hódítottak el az “autói”, így összesen 14 világbajnok autót tervezett. Ő az egyetlen mérnök, aki 3 különböző csapattal is felért a csúcsra, így joggal tartják minden idők legjobb szakemberének.

3. Ross Brawn

A listán szereplő emberek közül ő az, aki több különböző területen volt befolyásos az F1-ben. Az angol karrierje a Williams-nél kezdődött, és 1991-ben átigazolt a Benettonhoz. Csatlakozott hozzá egy versenyző, aki az elkövetkező 20 évben hozzá kapcsolódott. Ő nem más, mint Michael Schumacher. Kettejük neve egybeforrt.

Brawn volt az egyik ötletgazda Schumi sikerei mögött. Jól mutatja, milyen volt a kapcsolatuk, hogy amikor a német a Ferrarihoz igazolt, Brawn követte őt.

A Ferrarinál eltöltött sikeres évek után főszerepet vállalt a Forma-1 történetének legnagyobb csodájának, mivel vásárolt magának 1 fontért egy csapatot, amivel az egyéni és a konstruktőri vb-címet is megnyerte. A Brawn GP neve örökre beleíródott a történelemkönyvekbe. Motorbeszállítója a Honda volt.

A Brawn GP autóján szponzor sem nagyon volt | Fotó: Depositphotos

Schumacherrel együtt dolgozott a Mercedes csapatánál is, hiszen a Brawn GP csodája egy évig tartott, így átigazolt a német istállóhoz. 2014-ig az ezüstnyilakat erősítette, majd 2017-ben visszatért a Forma-1-be, immár a szabályalkotó testület tagjaként.

4. Dietrich Mateschitz

A listán szereplők közül talán Dietrich Mateschitz arca a legkevésbé ismert. A Red Bull alapítója szeretett a háttérben lenni, magánéletét titokban tartani. Ezt jól mutatja az is, hogy a Wikipedian évekig egy róla készült rajz volt a képe.

Az osztrák üzletember mély hatást gyakorolt a sportra. A Red Bull és az F1 kapcsolata régebbre nyúlik vissza, mint a csapat a megalkotása. Az 1980-as években elkezdték szponzorálni az osztrák Gerhard Bergert, aztán 60%-os részesedést vásároltak a Sauberben.

Ez a kapcsolat azonban megszakadt, így 2004-ben megvásárolták a Jaguart és Red Bull Racing névre keresztelték át. A csapat előtt hatalmas feladat állt. A világ legnagyobb autógyártóit kellett legyőzniük egy energiaital-gyártó cégként.

Mateschitz barátja, Helmut Marko tanácsadóként dolgozott a kezdetektől, ő választotta Christian Hornert csapatfőnöknek, és együtt hozzáláttak egy versenyképes csapat létrehozásához.

Dietrich Mateschitz | Fotó: Depositphotos

Adrian Newey felvétele is fordulópont volt az istálló életében, a következő cél viszont egy tehetséges pilóta szerződtetése volt. Meg is találták Sebastian Vettel személyében, aki 4 világbajnoki címet nyert egymás után.

Azt követően évekig egy Mercedes-dominancia következett, de a 2021-es világbajnoki cím óta minden évben ők diadalmaskodtak. A Red Bull nagy figyelmet fordít a fiatal tehetségek kinevelésére is. A 2024-es rajtrácsra rápillantva a versenyzők negyede az akadémiájukról került ki.

5. Sir Lewis Hamilton

A 2000-es évek elején a Forma-1 jelentős lemaradásban volt az emberi jogok és a bőrszín szerinti megkülönböztetés terén más sportágakhoz képest. Hamilton története megmutatja, hogy szegény, színesbőrű pilótaként is fel lehet érni a csúcsra. Apja 3 munkahelyen dolgozott, csak hogy elő tudja teremteni a forrásokat a kis Lewis képességeinek fejlesztéséhez.

Később a McLaren akadémiáján nevelkedett, és már akkor is látható volt, mekkora önbizalma van. Az akkori vezérigazgatónak, Rob Dennisnek elmondta, egy nap versenyezni fog az első csapatnál. Ezt az ígéretét betartotta, hiszen 2007-ben debütált.

Hamilton az F1 történetének egyik legsikeresebb pilótája lett a 7 világbajnoki címével, azonban nála többet pilótaként a pályán kívül talán senki sem tett a sportért. Lewis folyamatosan az egyenjogúságot hangoztatja és azt, a Forma-1 nem csak az elitnek való.

Sir Lewis Hamilton | Fotó: Depositphotos

Még mindig írja a saját történetét, ugyanúgy küzd 38 évesen, mint ifjú versenyzőként. Az öröksége pedig hatalmas, millió gyermeket inspirált a versenyzésre, így ha az a generáció beérik, tele lesz a mezőny tehetségekkel. A Forma-1 nem is kívánhatna nála jobb nagykövetet.

6. Sir Jackie Stewart  

Stuart az első pilóta, aki “celeb” életet élt. Akkoriban nagyon nem azt jelentette egy F1-es pilótának lenni, mint most. Az F1-ből származó csekély bevétel nem volt neki elég, számos hirdetésben feltűnt, és így lett világszerte ismert.

A háromszoros világbajnok sokat tett azért, hogy az autók biztonságosabbak legyenek. Stuartnak elege lett abból, hogy szinte heti rendszerességgel haltak meg az F1-ben, köztük a barátja, így elkötelezett volt, hogy ezen változtasson.

Sir Jackie Stewart | Fotó: Depositphotos

Azonban ennek egyesek nem örültek, tiltakozásképpen még téglával is bedobták az ablakát. Stuart kampányolt a megfelelő korlátok, bukóterek és a pálya biztonságos kialakítása mellett is, aminek még ma is látható eredménye van.

7. Michael Schumacher

Az F1 a 2000-es évek elején nem szólt másról, mint Schumacherről. Munkáscsaládba született abban a korszakban, amikor az F1-ben az igazán nagyok és gazdagok versenyeztek. A Jordan színeiben mutatkozott be a királykategóriában, majd rögtön a következő évben szerződtette a Benetton.

Schumacher legendája már itt kezdett kialakulni, amikor is a 1994-es és 1995-ös pontvadászatban 19 futamot nyert, amivel 2 világbajnoki címet szerzett a ruhaipari cég istállójának. Aztán igazolt a Ferrarihoz, ami nagy feladatnak ígérkezett, hiszen már 20 éve nem nyertek világbajnokságot.

Ő nem csak megfelelt a feladatnak, hanem túlszárnyalt minden elvárást. A 2000-es évek elején elképesztő formában volt, az F1 történetének az első igazi dominanciáját láthatták a rajongók. Miatta lett híres a modern F1, ő volt a rocksztár.

2006-ban elhagyta a Ferrarit, aztán meglepetésként visszatért, hogy a német Mercedes istállót segítse. Bár olyan magasságokba soha nem került, mint azelőtt, de jó alapot adott a Mercedes elkövetkező években mutatott dominanciájának.

Michael Schumacher | Fotó: Depositphotos

A német ötvözete a tehetségnek és a profizmusnak, így vált a valaha volt egyik legjobb versenyzővé. Hamiltonnak és neki is 7 világbajnoki címe van a Forma-1-ben, ami abszolút rekordnak számít.

8. Ayrton Senna

Az 1960-ban született Senna otthagyta egész családját és Brazíliából a fél világon átjött, hogy profi autóversenyző váljon belőle. Gazdag családból származott, mely kényelmes életet biztosított volna neki, ám ő mégis az álmát választotta.

Tehetsége már fiatalon megmutatkozott, másodpercekkel gyorsabb volt, mint társai. 1983-ban felkerült az F3-ba, aztán bemutatkozott az F1-ben is a Toleman színeiben. 1985-ben igazolt a Lotushoz, ahol megszerezte első futamgyőzelmét, majd 1988-ban tette át a székhelyét a Mclarenhez.

Csapattársa Alain Prost lett, akivel óriási volt a rivalizálás közöttük, hiszen annak a korszaknak a legjobb versenyzőiről van szó. Az F1 egyik, ha nem a legnagyobb versengése csapattársakként köztük zajlott, az addig megjelent legszebb autóban.

Senna hozzáállása olyan volt, amire addig még nem volt példa az F1-ben. A rajongók és a versenyzőtársak egyaránt imádták. Három világbajnoki címet nyert, mindet a McLarennel, és mindenki tudta, hogy ő a legjobb.

Ayrton Senna | Fotó: Depositphotos

Sajnálatos módon a legnagyobb nyomot a halálával okozta a sportban. Az imolai baleset mindenkit megrázott, és utána kezdtek dolgozni az autó biztonságosabbá építésén. Ez szerencsére sikerült, hiszen Senna után 20 év telt el egy újabb halálos balesetig.

A brazil olyan pilótákat inspirált, mint Lewis Hamilton, és még sok más pilóta is az ő hatására szeretett volna profivá válni. Rengeteg rajongó szerint ő minden idők legjobb pilótája.

9. Enzo Ferrari

Enzo Ferrari elhíresült mondása: “Kérj meg egy gyereket, hogy rajzoljon egy autót, és ő biztosan pirosra fogja színezni.” Ha kimondta ezeket a szavakat, ha nem, ezzel mondattal nehéz lenne vitatkozni.

Amikor a Forma-1 1950-ben létrejött, nem volt akkora tisztelete, mint manapság. Enzo versenyzés iránti szeretete kulcsfontosságú volt a bajnokság korai túlélésében. 1952-ben a Ferrari megnyerte a világbajnokságot Alberto Ascarival, ezzel a piros versenyautó a sportág egészét testesítette meg.

Míg a többi csapat kezdett kikopni a versenyből, a Ferrarival 1105 nagydíj alatt csak 25-ször fordult elő, hogy nem tudtak elindulni.

Fotó Enzo Ferrariról | Fotó: Depositphotos

Enzo Ferrari 1988-ban meghalt, de az öröksége azóta is él, a Forma-1 legnagyobb konstruktőrévé vált. Nehéz leírni, Enzo és a csapata milyen hatást gyakorolt az F1-re, de az biztos, hogy nélkülük nem lenne ugyanaz.

10. Bernie Ecclestone

És elérkeztünk ahhoz a személyhez, akinek a neve tényleg egybeforrt a sportággal. Lehet, hogy soha nem versenyzett (kétszer is próbálkozott a kvalifikációval, de egyszer sem sikerült neki), de nem kérdés, hogy ő formálta a legjobban a Forma-1-et.

A hírek szerint kamaszkorában volt egy balesete, amikor kirepült az autójából, aztán autóeladásokkal foglalkozott, amik felkészítették az F1 világára. Megbirkózott a nehéz feladattal, a FISA-FOCA háborúból ő jött ki győztesen. Ez meghatározta, merre fog továbbhaladni az F1.

A “Forma-1 supremo”-jának becézett Bernie kezei alatt lett gazdagok hobbijából globális sport. Gyakran telefonnal a kezében lehetett látni a paddockban. Ő tartotta össze a sportot, még a hármas koszorúér-műtétje után is. A világ leghíresebb embereivel vacsorázott Monacóban, ám a haja megmaradt ugyanolyan bozontosnak.

Új helyekre vitte a sportot, bekerült a naptárba például Bahrein is. Vagyona ezalatt folyamatosan gyarapodott. A mai napig ő az Egyesült Királyság 73. leggazdagabb embere még egy 652,6 millió fontos adószámla után is.

Bernie Ecclestone | Fotó: Depositphotos

Ecclestone mindig is szeretett vitázni, és ha valami nem tetszett neki sokszor csúnyán fejezte ki magát emiatt sokan nem kedvelik. 2016-ban 4,4 millió dollárért adta el részesedését. Lehet szeretni vagy utálni, de kétségtelenül ő alkotta meg a modern Forma-1-et.

Depositphotos