Egy legenda története - Enzo Ferrari

Közzétéve:
2016-06-07, 10:50

Az olasz Enzo Ferrari egy sikeres autóversenyző volt – és természetesen a lenyűgözően gyors sportautók és világbajnok versenyautók atyja.

Társszerző: Hajdu Balázs

Ki volt Enzo Ferrari?

Enzo Ferrari 1898-ban, Olaszországban született. Autóversenyzői pályafutását 1919-ben kezdte meg. Nem sokkal később csatlakozott az Alfa Romeo csapatához, ahonnan 1931-ben vonult vissza. A II. világháborút követően a Ferrari autómárka számos jelentős bajnoki címet könyvelhetett el. A gyár alapítója, Enzo élete azonban a fia korai halála miatt fenekestől felfordult, pénzügyi okokból egyesülnie kellett más autógyártókkal. 1977-ben hivatalosan lemondott az elnöki pozícióról. 1988-ban hunyt el.

Enzo Ferrari autó

A gyár alapítójáról elnevezett autót 2002-ben gyártották: 12 hengeres sportautó, 350 km/h-s végsebességgel.

 
Halála

Enzo Ferrari 1988 augusztus 14-én hunyt el, Maranellóban. A halál pontos oka nem ismert, állítólag vesebeteg volt.

 
Fia

Enzo Ferrari elsőszülött fia, Dino 1956-ban, izomsorvadás következtében meghalt. A tragédiának súlyos következményei voltak Ferrari életében.

 
Nettó vagyon

2015-ös adatok alapján, Enzo Ferrari második fia, Piero 1,3 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik.

Enzo Ferrari nevet a kormányt fogva bal kezével

Korai évek

Enzo Anselmo Ferrari 1898. február 18-án született, az olaszországi Modenában, Adalgisa és Alfredo fémipari munkások második gyermekeként. 10 éves korában apja elvitte egy autóversenyre Bolognába, a kis Enzo pedig rögtön szerelembe esett a versenyzéssel.

Ferrari álmai között szerepelt az is, hogy operaénekes legyen. Apját és bátyját azonban elvitte az influenza 1916-ban, így hamar fel kellett nőnie. Otthagyta az iskolát, és a modenai tűzoltóállomáson vállalt munkát. Az olasz hadsereg katonájaként szolgált az I. világháborúban.

Autóversenyzői és csapatvezetői pályafutása  

1919-ben Enzo Ferrari Milánóba költözött, hogy a Costruzioni Meccaniche Nazionali tesztpilótájaként vállaljon munkát. Még abban az évben bemutatkozott versenyzőként is, ugyanis rajthoz állhatott a Parma-Poggio di Berceto viadalon. A saját kategóriájában negyedik helyen végzett. A következő évben csatlakozott az Alfa Romeo csapatához.

Miután megnyerte a Circuito del Savio versenyt 1923-ban, Ferrari találkozott az I. világháborúban pilótaként szolgált Francesco Baracca szüleivel. A szülők javasolták neki, hogy használja azt az emblémát, ami a fiuk repülőjén is szerepelt. Ez a bizonyos embléma egy ágaskodó lovat ábrázolt, mely hamar a Ferrari csapat jelképévé vált. Nem mellékesen, Ferrari abban az évben vette feleségül Laura Dominica Garellót.

1929-ben Ferrari megalapította saját csapatát, a Scuderia Ferrarit, mely lényegében Alfa Romeo autókból állt. Ferrari 1931 augusztusában szerepelt utolsó versenyén, majd 1932 januárjában megszületett fia, Dino. 1937-ben az Alfa Romeo visszavette az autóversenyzési divíziót, 1939-ben Enzo Ferrari el is hagyta a céget. A megállapodás értelmében legalább négy évig nem használhatta a Ferrari nevet autóversenyzéssel összefüggésben.

Enzo Ferrari a volán mögött

A Ferrari felemelkedése  

Enzo Ferrari ezt követően megnyitotta saját gyárát Modenában, és belefogott a versenyautók fejlesztésébe. A II. világháború azonban közbeszólt, a cég elköltözött Maranello közelébe, és főleg darálógépeket gyártott.

A háború végeztével tovább folytatódott a versenyautók fejlesztése. 1947 márciusában gördült ki az első hivatalos Ferrari, a 125 S modell. Az autó még abban az évben megnyerte a Római Nagydíjat, majd 1948-ban a Mille Miglia viadalt, 1949-ben a Le Mans 24 órást, majd 1951-ben a Brit Nagydíjat is. 1952-ben és 1953-ban Alberto Ascari ezzel az autóval nyerte meg a Forma 1-es világbajnokságot. A vállalat abban az időben kezdett országúti járműveket is gyártani – főleg a gazdagok engedhették meg maguknak a vásárlást.

Személyes és üzleti felfordulás  

Az ötvenes évek sikerei mellett Enzo Ferrari magánéletében komoly felforduláson ment keresztül. 1956-ban izomsorvadásban meghalt fia, Dino. 1955 és 1965 között hat versenyzője vesztette életét, valamint az 1957-es Mille Migliát követően emberöléssel vádolták, miután a közönség közé repülő Ferrari kilenc néző életét követelte.

Az 1961-es „palotaforradalom” során számos vezető mérnök hagyta el a csapatot. Két évvel később komoly tárgyalásokat folyatott a Ford Motor Company képviselőivel, egy lehetséges egyesülésről, ám végül visszalépett az üzlettől. 1969-ben aztán – pénzügyi problémák miatt – a vállalat 50 százalékát eladta a Fiatnak.

Enzo Ferrari idős korában, egy Ferrari volánja mögött

Késői évek, Enzo Ferrari halála és öröksége  

Enzo Ferrari 1977-ben hivatalosan lemondott a vállalat elnöki pozíciójáról, annak ellenére, hogy gyakorlatilag nem engedte ki a kezéből az irányítást. 1978-ban – felesége halálát követően – beismerte, hogy van egy Pietro nevű fia.

Röviddel azután, hogy a Modenai Egyetem tiszteletbeli fizika diplomát adományozott neki, Ferrari 1988. augusztus 14-én elhunyt. Úgy tudták, hogy vesebeteg, ám a halál hivatalos okát nem közölték. A róla elnevezett autók több mint 4000 futamot és 13 világbajnoki címet nyertek. Érdemei elismeréseként 1994-ben beválasztották a Hírességek Csarnokába.

Az Enzo Ferrari film

A Ferrari autói továbbra is az autóversenyzés élmezőnyébe tartoznak, országúti autóik pedig a gazdagok garázsában díszelegnek. Enzo Ferrari életét a 2003-as, Ferrari című film örökítette meg.

Forrás:

További autós hírek

Mentőautó ütközött személyautóval Nyíregyházán, a Pazonyi úton vasárnap este. A baleset következtében a gépkocsiban utazó 31 éves nő a helyszínen életét vesztette. További...

Olvasónktól kaptuk a videót az Illatos úti tahó teherautósról. Írja: “Az illatos út elején egy teherautó a tilos jelzés ellenére piros lámpánál és...

Elképesztő állapotban szeretett volna a következő videó “főhőse” autót vezetni. Olvasónk, aki megakadályozta ezt, a következőt írta: “Akkor kezdtem el felvenni, miután kiesett...

Viber közösségünkbe küldtek egy videót, amin már megint egy magát rettentően jó sofőrnek képzelő autós kezd előzésbe. Persze a gond nem is ezzel...

Tilos jelzést mutatott a sorompó, de a vonatra aztán hiába vártak az autósok. Pedig a többség megállt, ahogy az elő van írva, csakhogy...

Kapcsolódó írások

A Ferrari és a Lamborghini nem akar elektromos autót
2017. szeptember 15.
Technológiai fejlődés ide vagy oda, vannak még olyanok, akiknek egy jó szívó V12 még mindig többet ér, mint bármilyen villamosított technika
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso
2019. július 07.
A 250-es volt a Ferrari egyik leghíresebb szériája, sorra zsebelték be a sikereket a versenypályákon, de az utcai változatok sem merültek a feledés homályába!
A keveset futott Ferrari 328 GTS elölről fotózva
2019. október 02.
Az 1989-es Ferrari 328 GTS október 16-án kerül kalapács alá méghozzá megdöbbentő áron.