Egy legenda története - Enzo Ferrari

Közzétéve:
2019-08-14, 10:50

Az olasz Enzo Ferrari egy sikeres autóversenyző volt – és természetesen a lenyűgözően gyors sportautók és világbajnok versenyautók atyja.

Társszerző: Hajdu Balázs

Ki volt Enzo Ferrari?

Enzo Ferrari 1898-ban, Olaszországban született. Autóversenyzői pályafutását 1919-ben kezdte meg. Nem sokkal később csatlakozott az Alfa Romeo csapatához, ahonnan 1931-ben vonult vissza. A II. világháborút követően a Ferrari autómárka számos jelentős bajnoki címet könyvelhetett el. A gyár alapítója, Enzo élete azonban a fia korai halála miatt fenekestől felfordult, pénzügyi okokból egyesülnie kellett más autógyártókkal. 1977-ben hivatalosan lemondott az elnöki pozícióról. 1988-ban hunyt el.

Enzo Ferrari autó

A gyár alapítójáról elnevezett autót 2002-ben gyártották: 12 hengeres sportautó, 350 km/h-s végsebességgel.

 
Halála

Enzo Ferrari 1988 augusztus 14-én hunyt el, Maranellóban. A halál pontos oka nem ismert, állítólag vesebeteg volt.

 
Fia

Enzo Ferrari elsőszülött fia, Dino 1956-ban, izomsorvadás következtében meghalt. A tragédiának súlyos következményei voltak Ferrari életében.

 
Nettó vagyon

2015-ös adatok alapján, Enzo Ferrari második fia, Piero 1,3 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik.

Enzo Ferrari nevet a kormányt fogva bal kezével

Korai évek

Enzo Anselmo Ferrari 1898. február 18-án született, az olaszországi Modenában, Adalgisa és Alfredo fémipari munkások második gyermekeként. 10 éves korában apja elvitte egy autóversenyre Bolognába, a kis Enzo pedig rögtön szerelembe esett a versenyzéssel.

Ferrari álmai között szerepelt az is, hogy operaénekes legyen. Apját és bátyját azonban elvitte az influenza 1916-ban, így hamar fel kellett nőnie. Otthagyta az iskolát, és a modenai tűzoltóállomáson vállalt munkát. Az olasz hadsereg katonájaként szolgált az I. világháborúban.

Autóversenyzői és csapatvezetői pályafutása  

1919-ben Enzo Ferrari Milánóba költözött, hogy a Costruzioni Meccaniche Nazionali tesztpilótájaként vállaljon munkát. Még abban az évben bemutatkozott versenyzőként is, ugyanis rajthoz állhatott a Parma-Poggio di Berceto viadalon. A saját kategóriájában negyedik helyen végzett. A következő évben csatlakozott az Alfa Romeo csapatához.

Miután megnyerte a Circuito del Savio versenyt 1923-ban, Ferrari találkozott az I. világháborúban pilótaként szolgált Francesco Baracca szüleivel. A szülők javasolták neki, hogy használja azt az emblémát, ami a fiuk repülőjén is szerepelt. Ez a bizonyos embléma egy ágaskodó lovat ábrázolt, mely hamar a Ferrari csapat jelképévé vált. Nem mellékesen, Ferrari abban az évben vette feleségül Laura Dominica Garellót.

1929-ben Ferrari megalapította saját csapatát, a Scuderia Ferrarit, mely lényegében Alfa Romeo autókból állt. Ferrari 1931 augusztusában szerepelt utolsó versenyén, majd 1932 januárjában megszületett fia, Dino. 1937-ben az Alfa Romeo visszavette az autóversenyzési divíziót, 1939-ben Enzo Ferrari el is hagyta a céget. A megállapodás értelmében legalább négy évig nem használhatta a Ferrari nevet autóversenyzéssel összefüggésben.

Enzo Ferrari a volán mögött

A Ferrari felemelkedése  

Enzo Ferrari ezt követően megnyitotta saját gyárát Modenában, és belefogott a versenyautók fejlesztésébe. A II. világháború azonban közbeszólt, a cég elköltözött Maranello közelébe, és főleg darálógépeket gyártott.

A háború végeztével tovább folytatódott a versenyautók fejlesztése. 1947 márciusában gördült ki az első hivatalos Ferrari, a 125 S modell. Az autó még abban az évben megnyerte a Római Nagydíjat, majd 1948-ban a Mille Miglia viadalt, 1949-ben a Le Mans 24 órást, majd 1951-ben a Brit Nagydíjat is. 1952-ben és 1953-ban Alberto Ascari ezzel az autóval nyerte meg a Forma 1-es világbajnokságot. A vállalat abban az időben kezdett országúti járműveket is gyártani – főleg a gazdagok engedhették meg maguknak a vásárlást.

Személyes és üzleti felfordulás  

Az ötvenes évek sikerei mellett Enzo Ferrari magánéletében komoly felforduláson ment keresztül. 1956-ban izomsorvadásban meghalt fia, Dino. 1955 és 1965 között hat versenyzője vesztette életét, valamint az 1957-es Mille Migliát követően emberöléssel vádolták, miután a közönség közé repülő Ferrari kilenc néző életét követelte.

Az 1961-es „palotaforradalom” során számos vezető mérnök hagyta el a csapatot. Két évvel később komoly tárgyalásokat folyatott a Ford Motor Company képviselőivel, egy lehetséges egyesülésről, ám végül visszalépett az üzlettől. 1969-ben aztán – pénzügyi problémák miatt – a vállalat 50 százalékát eladta a Fiatnak.

Enzo Ferrari idős korában, egy Ferrari volánja mögött

Késői évek, Enzo Ferrari halála és öröksége  

Enzo Ferrari 1977-ben hivatalosan lemondott a vállalat elnöki pozíciójáról, annak ellenére, hogy gyakorlatilag nem engedte ki a kezéből az irányítást. 1978-ban – felesége halálát követően – beismerte, hogy van egy Pietro nevű fia.

Röviddel azután, hogy a Modenai Egyetem tiszteletbeli fizika diplomát adományozott neki, Ferrari 1988. augusztus 14-én elhunyt. Úgy tudták, hogy vesebeteg, ám a halál hivatalos okát nem közölték. A róla elnevezett autók több mint 4000 futamot és 13 világbajnoki címet nyertek. Érdemei elismeréseként 1994-ben beválasztották a Hírességek Csarnokába.

Az Enzo Ferrari film

A Ferrari autói továbbra is az autóversenyzés élmezőnyébe tartoznak, országúti autóik pedig a gazdagok garázsában díszelegnek. Enzo Ferrari életét a 2003-as, Ferrari című film örökítette meg.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

A ritka, Verde Silverstone fényezésű 1995-ös Ferrari F355 Berlinetta
2020. február 18.
A Ferrari F355 az egyik legkedveltebb sportautó, amely kigurult Maranellóból az Enzo Ferrari utáni korszakban.
1969 Dodge Charger Daytona, fekete, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 19.
1969-ben mutatkozott be a NASCAR történetének egyik legikonikusabb sportautója, a Plymouth Superbird testvéreként is ismert Dodge Charger Daytona

További hírek