2021. október 13. | 14:55

Bő keretből gazdálkodhat az ágazat.

A 2021-es költségvetés egy új kiadási tételt tartalmaz: az autó-motor sportra a kormány 36 milliárd forintot kíván elkölteni, szúrta ki a G7. Eközben a gyermekek otthongondozási díjára 28,4 milliárdot, az ápolási díjra pedig alig 21,1 milliárdot költ az állam.

A G7 rámutatott, hogy ebben az elnevezésben a sport félrevezető lehet: a kormányzat sem olyan versenyként tekint erre, mint más, a fiatalokat mozgásra sarkalló versenysportokra, hanem a gazdaságfejlesztés fejezet egyik alfejezeteként szerepeltetik.

Az ágazat jövőre sem lesz pénzszűkében, a 2022-es költségvetési tervezet szerint a következő esztendőben 15,9 milliárd forint jár a HUMDA Zrt.-nek, azaz a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökségnek. Ennek java részét a hajdúnánási pályára szánják, ahol MotoGP futamokat terveznek rendezni.

Fejlett, demokratikus országokban ritka, hogy államok fizetnek autó-motor sportversenyek rendezési jogáért, ez máshol egy olyan szórakoztató tevékenység, amit a piac finanszíroz. Adófizetői pénzek legfeljebb regionális vagy helyi támogatásként, a költségek kisebb részének biztosítására merülnek fel. A Hungaroring Zrt.-nél viszont a bevételek közel 70 százaléka állami támogatás, írja ugyancsak a G7.

Az F1-es Magyar Nagydíj mellett egy időben a Red Bull Air Race, a kamion-Eb és a WTCR-futamok licencdíjai is a Hungaroring Zrt.-n folytak keresztül. A Forma-1 versenyek jogdíjainak törvényben és szerződésben rögzített állami kötelezettségvállalása 2027-ig biztosítja a cég fennmaradását. A lap arra az érdekes dologra is felhívta a figyelmet, hogy a cég nem felel meg a közbeszerzési törvény előírásainak, a külföldi jegybevételek pedig nem az állami vállalathoz folynak be, hanem egy osztrák céghez.