Egyes darabok a múzeumba kerülnek, mások versenyautóként folytatják az F1-en kívül, vagy éppen egy búcsúzó pilóta kapja meg az autóját ajándékba.
Max Verstappen második világbajnoki címével, valamint a holland pilóta és a Red Bull által felállított rekordokkal zárult a Forma-1 2022-es idénye. A 2023-as rajtrácson minden hely elkelt, az átigazolásban érintett pilóták már új munkaadójuknál szerepeltek a Pirelli hivatalos gumitesztjén. 2023-ban rekordot jelentő 24 futammal tervez az FIA, az első versenyt március 5-én rendezik Bahreinben.
Amikor az utolsó köröket is lefutották a versenyzők a teszteken, a csapatok téli szünetre vonulnak. Vajon mi történik a Forma-1-es autókkal a szezon végeztével? Ebben az összeállításban összegyűjtöttük a lehetséges forgatókönyveket.
Irány a múzeum
A gyári csapatokon kívül az összes istállónak vissza kell szállítani a motorokat, váltókat és a többi beszállítóktól kapott alkatrészt. A kibelezett karosszéria gyakran múzeumi kiállítótermekben végzi, a McLaren Technológiai Központjában is számos nagymúltú F1-es autót lehet megtekinteni.
Looking the part at MTC. 🏡 pic.twitter.com/PhX1kHPCU9
— McLaren (@McLarenF1) May 18, 2021
A nem kiállításra szánt példányok a McLaren esetében a szigorúan titkos 2-es részlegre kerülnek. Itt nagyjából 50-75 korábbi Forma-1-es autó található, melyeket csak nagyon kiváltságos rajongók tekinthetnek meg.
Az olasz istálló rajongóinak zarándokhelye a Maranellóban található Ferrari múzeum. Itt lehetett megtekinteni többek között a Scuderia Ferrari 90. születésnapjára létrehozott kiállítást, ahol az olaszok Forma-1-es autóiból álló gyűjtemény várta az érdeklődőket.
Bemutatókörök régebbi modellekkel
Amikor a Forma-1 új országa érkezik, a csapatok egy része régebbi autókat használva tart bemutatót a helyi közönségnek.
RB8 meets the Red Sea 😎 We're sending it down the Jeddah Corniche 💪 pic.twitter.com/htRwukZhRf
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) November 13, 2021
Max Verstappen a Red Bull 2012-es autójával körözött Szaúd-Arábiában, illetve az ausztriai Kiztbühelben egy havas lejtőn is kipróbálta a hólánccal felszerelt versenyautót.
A pilóta megkapja az autóját ajándékba
Ez a csapatok egyéni döntése, mindenesetre, ha egy versenyző kiemelkedően teljesít, megkaphatja ajándékba az általa használt autót. Michael Schumachernek ajándékozta a Benetton az 1994-es és 1995-ös versenyautóját, mellyel a német legenda első két világbajnoki címét ünnepelhette.
Fernando Alonso a saját múzeumjában tartja 2005-ös és 2006-ös bajnoki autóját. Mivel a nappalijában nem fért el, ezért Charles Leclerc is a Ferrari gyűjteménynek ajándékozta 2019-es versenygépét.
Charles Leclerc's SF90 Ferrari has been welcomed into the HSH Prince of Monaco's private cars collection ©Direction de la Communication pic.twitter.com/B04DESSLAx
— VisitMonaco (@VisitMonaco) April 20, 2021
Jenson Button szerződésében benne volt, hogy megkaphatja 2009-es világbajnoki masináját, melyet a Mercedes nem akart neki teljesíteni, így a brit pilóta bíróságon szerzett érvényt követelésének.
Magángyűjtők birtokába kerül
A rendkívül gazdag emberek kiváltsága, hogy Forma-1-es autókra licitáljanak. 2020-ban az idén visszavonuló Sebastian Vettel Nigel Mansell 1992-es világbajnoki autóját vásárolta meg, az FW14B árát nem hozták nyilvánosságra.
Michael Schumacher korábbi autói iránt hagyományosan komoly kereslet mutatkozik, idén novemberben közel 6 milliárd forintnak megfelelő összegért kelt el a német 2003-as világbajnok Ferrarija.
Minden idők legdrágább F1-es autója az az 1954-es Mercedes, mellyel a legendás Juan Manuel Fangio második világbajnoki címét ünnepelhette.
Veterán versenyautók viadala
A Forma-1 után is van élet a versenyautók számára. A Goodwood Revival vagy a Historic Grand Prix of Monaco eseményekre rajongók tízezrei látogatnak ki, hogy klasszikus F1-es versenygépeket láthassanak.
The Grand Prix de Monaco Historique has come to a close, but the exhilaration of the weekend is still very much alive. #GrandPrixHistorique pic.twitter.com/XC8C7dg6LE
— Maserati (@Maserati_HQ) May 13, 2018
Az utóbbi viadal idei kiadásán Charles Leclerc is részt vett, a Ferrari monacói pilótája csúnyán összetörte Niki Lauda 1974-es autóját. Talán jobb is, hogy az osztrák legenda ezt már csak az égiek közül figyelhette…
Pótalkatrésznek még jó lesz
Egy Forma-1-es autó nagyjából 80 ezer alkatrészből áll. A szabályok adta követelményeknek megfelelően a csapatok bizonyos elemeket akár a következő idényben is felhasználhatnak, a legrosszabb esetben tartaléknak elteszik, azokat melyeket nem kell kötelezően leselejtezni.
Az autókról lerepülő karbonszálas elemek értékes relikviaként kerülhetnének a rajongókhoz, ám van más módja is annak, ha valaki egy F1-es autó darabját kívánja birtokolni. Az F1 Authentics hivatalos áruházban tavaly decemberben elérhetők voltak olyan gördeszkák, melyek a Lewis Hamilton és Nico Rosberg autójának padlóburkolati lemezéből készültek.