2020. január 18. | 07:44

Gyakran a versenyek kimenetele múlik rajtuk – tudd meg, mit is csinál pontosan egy stratéga a Száguldó Cirkuszban!

Társszerző: Hajdu Balázs

A szurkolókat leginkább a pilóták érdeklik, az ő arcukkal lehet azonosítani egy-egy csapatot. A Forma-1-es istállók sikeréért közben profi csapatok dolgoznak a háttérben. A versenystratégia, a kiállások megtervezése a stratégák feladata. A megfelelő taktikán akár egy verseny kimenetele is múlhat, így ezeknek az embereknek óraműpontossággal kell működniük. Miről is szól az ő munkájuk pontosan? A következőkben maguk a stratégák mesélnek a feladatuk hátteréről.

Elsőként következzenek az Alfa Romeo vezető stratégiai mérnökének gondolatai!

„A stratégia tulajdonképpen a létező legjobb döntés meghozatalának elősegítése egy komplett versenyhétvégén keresztül. A felkészülés részeként rengeteg szimulációt futtatunk le, együttműködünk a versenymérnökökkel és a gumitesztelőkkel. Egy teljes idényre előre próbáljuk meghatározni a szükséges gumikészletet. Megkíséreljük megsaccolni a pályák hőmérsékletét, eljátszunk az esős futamok gondolatával, vizsgáljuk, hogy mennyire lehetünk versenyképesek az adott hétvégén.

Más tervet kell kidolgoznunk, ha van esélyünk bejutni a Q3-ba. Kiemelt figyelmet fordítunk a gumiválasztásra, és bizonyos pályákon mindent az időmérős siker alá rendelünk. A Hungaroringen például ez a helyzet, hiszen ott nagyon nehéz előzni. Oda a lágyabb keverékek kellenek. Máshol azonban éppen egy plusz szett közepesre van szükség. Az abroncsok kiválasztását két héttel az adott futam előtt kell leadni. Pár nappal később tudjuk meg, hogy a versenytársaink milyen döntést hoztak. A szombati időmérővel kapcsolatban meg kell határoznunk, hogy a versenyzőknek hány gyors körre van szükségük a megfelelő eredmény eléréséhez. Tudnunk kell, hogy mikor engedjük ki őket a pályára – ha forgalomba kerülnek, akkor lőttek a jó kvalifikációs eredménynek.

Kalkulálnunk kell továbbá a szélárnyék lehetőségével és jelentőségével is. Nem akarjuk, hogy a versenyzők a túl szoros követés miatt veszítsenek időt. Minden egyes időmérős kör végén elemezzük, hogy az adott köridő vajon mire lehet elég. Az autók tankolására is figyelmet kell fordítanunk. Gyakran nem engedhetjük meg magunknak, hogy tizedeket veszítsünk a plusz súly miatt. Ezeket a döntéseket hozzuk meg szombaton. Aznap éjjel döntünk a versenygumikról – amennyiben nem jutottunk be a Q3-ba.

A versenyeken általában csak a mérnök beszél közvetlenül a pilótával. A versenymérnök felett áll a vezető mérnök, a stratégiai vezető, a sportigazgató. Gyakran csak nagyon rövid idő áll rendelkezésre egy döntés meghozatalához, ilyenkor nincs lehetőség minden jóváhagyást megvárni. A versenymérnök a vezető stratégával közösen dönt, a versenyző pedig követi az utasításokat. Amikor olyanokat mondunk, hogy „nyitva a biztonsági autós ablak”, az azt jelenti, hogy egy (virtuális) safety car időszak esetén automatikusan jöjjenek a boxba. Ez akkor lehet igazán hasznos, ha a boxutca bejárata előtt közvetlenül kapjuk az információt.

A verseny után következik az értékelés. Vizuális eszközök segítségével részletesen kielemezzük a futamot, mit lehetett volna másképp csinálni. A versenyzők és a mérnökök is elmondják meglátásaikat. Elemezzük a gumikeverék viselkedését, az etapok hosszát. Ilyenkor van idő elmagyarázni azokat a dolgokat, amikre a verseny közben nem volt lehetőség. Pár nappal később készül el a jelentés és az elemzés. Az eredmény soha nem egyetlen ember érdeme, én a csapatmunkában hiszek” - árulta el Ruth Buscombe.

A McLaren stratégiai vezetője is megosztott pár kulisszatitkot

„Alapvető feladatunk a kerékcserék megtervezése: pontosan mikor is legyenek a kiállások, milyen gumit tegyünk fel az autóra. A munkánk azonban sokkal több ennél. A legfontosabb döntéseket a helyszínen hozzuk meg, ehhez egy 30-40 fős csapat ad támogatást, ők a wokingi McLaren Technológiai Központban tartózkodnak. Ez a csapat elemzi az edzéseken és a versenyen történő szituációkat, és segítenek a legjobb döntéseket meghozni. 2-3 hónapra előre tervezünk, ebben természetesen számos változás történhet.

A stratégiát természetesen a körülmények, illetve a különböző büntetések is befolyásolják. Rugalmas, könnyen módosítható terveket kell készítenünk. Komoly szerepe van a szimulációknak, melyeket 4000 gép segítségével futtatunk le élőben. Hogy jobban megértsd a munkánk lényegét: egy versenynek többféle kimenetele lehet, mint ahány elektron van az univerzumban. Minden eshetőségre fel kell készülnünk. A versenyek nagyrészét egy kiállással oldjuk meg. Az első etapot gyakran elnyújtjuk. A futam során azonban folyamatosan mérlegelni kell, hogy vajon meg lehet-e így csinálni, milyen tényezők befolyásolhatják a kiállások számát, illetve időzítését. A biztonsági autós fázis például boríthatja az előzetes terveket.

A futam utáni értékelés természetesen a végeredménytől is függ. A verseny közben meghozott döntéseket ilyenkor lehet higgadtan értékelni. A pillanat hevében minden más megvilágításba kerül” - mondta Randeep Singh.

Carlos Sainz versenystratégája olyasmiket árult el, amikre a nézőknek nincs rálátása

„Az egyik előnyünk, hogy egy lépéssel előbb látjuk, mi történik a pályán, ezáltal nagyobb rálátásunk nyílik a verseny alakulására. Meglátásainkat és az információkat elküldjük a pályán tartózkodó kollégáknak, ők kérhetnek tőlünk adatokat az autókra vonatkozóan. Mindent a megfelelő döntés meghozatala érdekében teszünk.

Rengeteg munkát végzünk a téli időszakban. Elemezzük az elmúlt szezon versenyeit, és próbálunk felkészülni az előttünk álló futamokra. Próbáljuk megtalálni a kulcsmomentumokat. A pénteki szabadedzéseknek kiemelt szerepük van a stratégia szempontjából, míg a szombat este a különböző forgatókönyvek lefuttatásáról szól. A rajt kimenetele szempontjából is megtervezzük a következő lépéseket – mi történik, ha előrébb kerülünk, mi történik, ha visszaesünk? Mi történik, ha egy adott autó gyorsabb vagy lassabb a vártnál? A többiek gumiválasztását csak akkor tudjuk meg, amikor a rajtrácson lekerülnek a gumimelegítő takarók. A taktikát ennek fényében is módosíthatjuk.

Az egyik olyan döntés, melyet a nézők nem vesznek észre, amikor elhatározzuk, hogy a jobb eredmény érdekében nagyobb kockázatot vállalunk. A 11. és 12. helyen küzdünk a pontokért, az 5-6. helyen haladva már óvatosabban kell kezelni a helyzetet” - mondta Daren Stanley.

A Racing Point vezető stratégiai mérnöke is elárult pár érdekességet

„A mi versenyhétvégénk, illetve a stratégia előkészítése jóval hamarabb kezdődik, mint gondolnád. Ki kell választanunk a gumikat, melyeket pénteken és szombaton használunk. A szezonra való felkészülésünk már 3 hónappal az első futam rajtja előtt megkezdődik. A háttérben egy komplex rendszer áll rendelkezésünkre a megfelelő szimulációk elvégzéséhez. Modellezzük az előzési lehetőségeket, a kerékcserék időzítését, a verseny lehetséges alakulását. Többszáz ilyen szimulációt futtatunk le. Kiszámítjuk a lehetséges gumikopás mértékét – ez egy döntő jelentőségű információ a versenystratégia szempontjából. Próbálunk a lehető legnagyobb mértékben ragaszkodni a tervhez. Mindig több forgatókönyvvel készülünk, gyakran pillanatok alatt kell meghoznunk egy-egy döntést. Nagyon élvezem a munkámat” - mesélte lelkesen Bernadette Collins.

  • Címkék:
  • F1