2019. június 19. | 08:02

A következő hétvégén a Paul Ricard versenypályán folytatódik a száguldás.

Társszerző: Hajdu Balázs

Franciaországban több mint 100 éves hagyománya van az autóversenyzésnek, ám a Forma-1-es versenynaptárba egy évtizedes kihagyás után csak tavaly tért vissza a Francia Nagydíj. A Paul Ricard versenypályán 25 év után rendeztek futamot. Következzen néhány érdekesség a francia versenyek történelméről!

A Francia Nagydíj története

A szervezett autóversenyzés a XIX. század végén Franciaországban kezdődött. A modern Formula 1 franciaországi története az 1906-ban, Le Mansban rendezett első Francia Nagydíjjal indult. A Grand Prix akkoriban a 45 ezer francia frankos pénzdíjra vonatkozott, melyet a verseny győztese tehetett zsebre. Ez abban az időben 13 kg arany értékének felelt meg. 

A Francia Nagydíjakat 16 különböző helyszínen rendezték, a korai versenypályák főleg közúti szakaszokból álltak. Az első kimondottan versenyzésre szánt aszfaltcsíkot Párizstól délre építették 1925-ben. A 12,3 kilométer hosszú L’autodrome de Linas-Montlhéry nyolc alkalommal adott otthont a franciaországi futamnak. Egy másik legendás helyszín a Franciaország északkeleti részén található Reims-Gueux pálya volt, ahol először 1938-ban, majd a modern Forma-1 indulásakor, 1950-ben is rendeztek Francia Nagydíjat. Az utolsó futamra 1966-ban került itt sor, melyet Jack Brabham tudott megnyerni.

A Francia Nagydíjat 1971-től a Marseille közelében található Paul Ricard versenypályán rendezték meg. Az aszfaltcsík eredetileg 5,8 kilométer hosszú volt, és főleg tempós szakaszokból állt. A hetvenes években használt F1-es motorok nehezen bírták a terhelést. A helyszín 1990-ig adott otthont a Francia Nagydíjnak, illetve számos téli tesztnek. A pálya 1999 óta Bernie Ecclestone családjának tulajdonában áll.

1991 és 2008 között a Francia Nagydíj a Circuit de Nevers Magny-Cours (vagy csak egyszerűen Magny Cours) versenypályán talált otthonra. A pályát még 1960-ban építették, majd a nyolcvanas években átépítették. Michael Schumacher rekordot jelentő 8 alkalommal diadalmaskodott e helyszínen. 10 éves kihagyás után tavaly visszakerült a Francia Nagydíj a Forma-1 versenynaptárába.

Tények a Francia Nagydíjról

  • Michael Shchumacher nyerte a legtöbb Francia Nagydíjat, szám szerint 8 alkalommal állhatott fel a dobogó legfelső fokára.
  • A Ferrari 17 Francia Nagydíjon végzett az első helyen. A Paul Ricard versenypályán a Williams és a McLaren rendelkezik a legtöbb győzelemmel, mindkét istálló 3-3 versenyt nyert.
  • Alain Prost hatszor győzött hazai közönség előtt, ezek közül négyszer a Paul Ricard volt a helyszín.
  • Prostot leszámítva Nigel Mansell az egyetlen olyan pilóta, aki egynél többször nyert a Paul Ricard pályán.
  • Az első Francia Nagydíjat 1906-ban Renault autóval nyerték meg, a franciáknak a következő hazai sikerre 73 évet kellett várniuk. Legutóbb 2005-ben intettek le Renault pilótát elsőként Franciaországban. 
  • 1986-ban Elio de Angelis életét vesztette a Paul Ricard pályán, miután a Brabham BT55 volánja mögött súlyos balesetet szenvedett. Az olasz pilóta halálát nem az eredeti becsapódás, hanem füstmérgezés okozta.
  • Az 1982-es Francia Nagydíj dobogóján kizárólag francia versenyzők álltak. Rene Arnoux nyert, Alain Prost lett a második, Didier Pironi pedig a harmadik – Patrcik Tambay végzett a negyedik helyen, teljessé téve a francia dominanciát.
  • Az 1996-os Francia Nagydíj volt az utolsó Forma-1-es verseny, amelyen nem indult korábban világbajnokságot nyert pilóta. 1994 és 1995 világbajnoka, Michael Schumacher szerezte meg a pole pozíciót, azonban motorhiba miatt nem tudott részt venni a viadalon. A jövő bajnokai – Damon Hill, Jacques Villeneuve és Mika Häkkinen – mindannyian az első 5-ben végeztek.

Francia Nagydíj - adatok

  • A pálya neve: Circuit Paul Ricard
  • Első verseny: 1971
  • A pálya hossza: 5,842 km (15 kanyar)
  • Versenytáv: 73 kör (309,69 km)
  • Körrekord: 1:34.225, Valtteri Bottas, (Mercedes, 2018)

A 2018-as Francia Nagydíj végeredménye

  1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1:30:11.385
  2. Max Verstappen (Red Bull) +7.090s
  3. Kimi Raikkonen (Ferrari) +25.888s

Top 5 pillanat a 2018-as Francia Nagydíjról

1. Charles Leclerc először a Q3-ban

A Paul Ricard jól láthatóan kiválóan feküdt Charles Leclercnek. A fiatal monacói idén a Ferrari színeiben biztosan nem elégedne meg egy 10. rajthellyel. 

2. Rakétaember a pálya felett

Nagyon szórakoztató látvány volt a pálya felett repkedő ember – én idén egy akciódús futamban bízom inkább. 

3. Ütközések a kaotikus első körben

A rajtot követő métereken Valtteri Bottas és Sebastian Vettel is számos pozíciót vesztett, miután összeértek. A francia közönség Pierre Gasly és Esteban Ocon ütközése miatt szomorkodhatott – mindkét hazai pilóta feladni kényszerült a futamot. 

4. Lance Stroll defektje

A kanadai pilóta szerencsésen jött ki az esetből – amikor az első kerék egyszerűen felrobban, annak sokkal súlyosabb következményei is lehettek volna. Éljen a hatalmas bukótér!

5. Hamilton és Verstappen elemeznek

A futamgyőztes Lewis Hamilton, és a második helyen végzett Max Verstappen a versenyt követően a visszajátszást nézve vonták le következtetéseiket. „Őrültség, hogy ezért csak 5 másodpercet kapott”, mondta Hamilton a Vettel-Bottas ütközést látva. Ó, az a mágikus 5 másodperc!

 

  • Címkék:
  • F1