2022. április 10. | 10:50

Megkérdőjelezhető ítéletek, amelyek látszólag a hétszeres világbajnok brit versenyzőt segítették.

A Forma-1 szabálykönyvében feketén-fehéren le van írva, hogy mit szabad és mit nem egy verseny során. Melyek azok a kihágások, megmozdulások, melyekért büntetés jár az adott pilótának. Ugyanakkor mégis számtalan olyan esettel találkozhatunk, amikor a versenybírók megkérdőjelezhető vagy ellentmondásos ítélete hoznak egy-egy vitás szituációban.

Több alakalommal is előfordult az elmúlt évek során, hogy a döntéshozók mintha túlzottan elnézőek lettek volna a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton esetében. De vajon tényleg kedvezni akartak a brit versenyzőnek, vagy egyszerűen csak ellentmondásba keveredtek a saját szabályaik értelmezése során?

Bahreini Nagydíj – 2021

A tavalyi szezon idénynyitója, a Bahreini Nagydíj rögtön egy rendkívül ellentmondásos helyzetet szült. A problémát az okozta, hogy – az azóta már leváltott – Michael Masi versenyigazgató pénteken közzétett iránymutatása alapján az edzéseken, és az időmérőn is a köridő törlésével büntették azt a pilótát, aki a 4-es kanyarban négy kerékkel elhagyta a pályát. Ugyanakkor a verseny esetében kiemelte, „nem figyelik a pályahatárokat. Ezt többen is úgy értelmezték, nyugodtan kiszélesíthetik a pályát. Így tett Hamilton is, számszerint 29 alkalommal. Vagyis az 56 körös verseny több mint felében.

Lewis Hamilton a 2021-es Bahreini Nagydíjon
Lewis Hamilton a 2021-es Bahreini Nagydíjon
Kép: Clive Mason / Getty Images

A legnagyobb problémát az okozta, hogy Max Verstappen három körrel a leintés előtt az onimózus 4-es kanyar bukóterében előzte meg Hamiltont, majd rögtön arra utasították a hollandot, hogy adja vissza a pozíciót Hamiltonnak. De miért volt mégis szabályos, amit a brit tett, és miért nem Verstappen manővere?

Bár a leintést követően Masi határozottan állította, nem változtattak az irányelveken menet közben, mégis tény, hogy a versenybíróságtól a futam során érkezett egy jelzés, hogy mégis büntetni fogják a pályaelhagyásokat, így mindenki tartsa tiszteletben a 4-es kanyarban a határokat.         

Az FIA versenyigazgatója szerint Verstappen esetében továbbra is az a szabály volt érvényes, hogy a pálya határait elhagyva nem lehet előzni, és mivel ez nem megengedett, így maga elé kellett engednie Hamiltont, hogy ne kapjon büntetést. Ezt Masi a versenyzői eligazításon is kihangsúlyozta.

Természetesen mindez nem magyarázat arra, az előzéseket leszámítva miért lehetett szélesíteni a 4-es kanyarban a futam első felében. És hogy mégis miért figyelmeztették a pilótákat menet közben, hogy a versenybírók a későbbiekben már nem tolerálják ezt a gyakorlatot. Ahogy Masi arra a kérdésre sem adott választ, miért nem számított előnyszerzésnek Hamilton 29 pályaelhagyása, mellyel kapcsolatban a brit is elismerte, hogy időt nyert a manőverrel.

Verstappen előzését itt, míg a Hamilton pályaelhagyásairól készült összefoglalót ide kattintva tudod megnézni.

Német Nagydíj – 2018

A 2018-as Német Nagydíj 52. körében történt az eset, ami miatt sokáig az is kérdéses volt, hogy Hamilton megtarthatja-e egyáltalán a futamgyőzelmét. A sokáig az élen haladó Sebastian Vettel hibázott, és a gumifalba tette a Ferrariját. A mentés idejére pályára kellett küldeni a biztonsági autót. A Mercedes először behívta a britet a boxba kereket cserélni, majd miután Hamilton jelezte, hogy Räikkönen kint maradt a pályán, a csapat rászólt, hogy ő is maradjon kint, hogy aztán a következő pillanatban mégis behívják. Szóval elég nagy volt a fejetlenség a taktikát illetően.

Lewis Hamilton a 2018-as Német Nagydíj dobogóján
Lewis Hamilton a 2018-as Német Nagydíj dobogóján
Kép: Mark Thompson / Getty Images

A tanácstalankodás közben Hamilton először elindulta a boxutcába, majd az utolsó pillanatban a záróvonalon és a füvön átvágva visszatért a pályára. Az esetet a futam során nem vizsgálták a felügyelők, és csak órákkal a leintést követően idézték be a Mercedes versenyzőjét, hogy tisztázzák, mi is történt pontosan.

A hosszúra nyúlt meghallgatás során aztán megállapítást nyert a szabályszegés ténye, hiszen Hamilton egyértelműen keresztezte a pályát és a boxutca bejáratát elválasztó vonalat. Ugyanakkor mivel a csapat és a pilóta is elismerte a szabálysértés tényét, és a versenybíróság úgy ítélte, ezzel a manőverrel nem veszélyeztette a többi versenyzőt, így végül a legenyhébb büntetést alkalmazták és megrovásban részesítették Hamiltont, aki így megtarthatta németországi győzelmét.

Az esetről a videót itt tudod megnézni.

Német Nagydíj – 2019

Azt követően, hogy az előző évben némi dorgálással megúszta az egyértelmű szabályszegést, és a boxot határoló fehér vonalat átvágva tért vissza a pályára, a következő évben Hamilton megcsinálta ugyanazt a menővert. Csak éppen pepitában.

Lewis Hamilton a 2019-es Német Nagydíjon
Lewis Hamilton a 2019-es Német Nagydíjon
Kép: Mark Thompson / Getty Images

Az esős körülmények között indult versenyen mindenki esett-kelt, majd Charles Leclerc a 27. körben a célegyenesre fordító kanyar bejáratánál falba tette a Ferrariját, ami miatt pályára kellett küldeni a biztonsági autót. Néhány pillanattal később azonban a futamot vezető Hamilton is hibázott ugyanazon a ponton, ahol a monacói. Ő azonban szerencsésebben járt, és csak lekoccolta a falat, leszakítva az első szárnyának jelentős részét. A Mercedes pilótája a bukótérből visszaevickélt az aszfaltra, ám ekkor már túlment a boxutca bejáratán, így ismét átvágott a fehér vonalon és a füves részen is. Pedig a versenyt megelőzően a versenybíróság nyomatékosan felhívta rá mindenki figyelmét, hogy az ilyen eseteket nem fogják tolerálni, és súlyos büntetésre számíthat, aki mégis elköveti ezt a szabálytalanságot.

Ez Hamilton esetében egy 5 másodperces időbüntetést jelentett, így a brit végül a két pontot érő 9. pozícióban érkezett célba.

A 2019-es Német Nagydíj összefoglalóját itt tudod megnézni. Hamilton esete 2:45-nél látható.

Monacói Nagydíj – 2019

A 2019-es Monacói Nagydíj egyik döntő pillanata a 9. körben érkezett el, amikor Charles Leclerc a Rascasse kanyarban megpróbálta megelőzni Nico Hülkenberg Renault-ját, ám túl szűken fordult, a hátsó kerekével megcsípte a belső szalagkorlátot és defektet kapott. A monacói egy teljes kört ment defektes jobb hátsóval és közben alaposan teleszórta a pályát törmelékkel. Nem volt más választás, be kellett küldeni a biztonsági autót. A komplett mezőny kiállt kereket cserélni, Hamilton a közepes keverékű abroncsokat kapta, várva a 90 százalékos eséllyel jósolt esőre, ami végül sosem érkezett meg.

Lewis Hamilton és Max Verstappen a 2019-es Monaciói Nagydíjon
Lewis Hamiltont Max Verstappen üldözi a 2019-es Monaciói Nagydíjon
Kép: Eric Alonso / MB Media / Getty Images

Vagyis elég hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a Mercedes elrontotta a keverékválasztást, amikor a hátralévő 69 körre nem a kemény, hanem a közepes keverékre voksoltak. Lehetőség pedig nem volt még egy boxlátogatásra, ha győzni akartak. Hamilton a futam során többször is elmondta a csapatrádión, hogy „csoda kell” ahhoz, hogy meg tudják nyerni a versenyt. Verstappen pedig hatalmas lendülettel érkezett Hamilton mögött, és egyre inkább szorongatta, egyre nagyobb nyomás alá helyezte a brit világbajnokot.

Három körrel a vége előtt aztán a holland elszánta magát a támadásra. Az alagút után, a Nouvelle sikán féktávján bevetődött Hamilton mellé. A brit versenyző azonban nem hagyta magát, bezárta az ajtót, pedig Verstappen autója már egyértelműen a Mercedes mellett volt, a két kocsi összeütközött, majd Hamilton a lassítót átvágva megtartotta a pozícióját.

A versenybíróság elengedte az esetet, pedig több szakértő is rámutatott, hogy Hamilton túl nagy tempóval érkezett meg a sikán bejáratához, túl korán és olyan íven kezdte el a bekanyarodást, ahonnan esélye sem volt befordulni, és valójában egy pillanatig sem állt szándékában rendesen megcsinálni a lassítót. Ráadásul az átvágással jelentős előnyt szerzett Verstappennel szemben, akinek hirtelen 1,5 másodpercre duzzadt a lemaradása riválisa mögött.

A brit végül megnyerte a versenyt és bár vizsgálták az ütközését Verstappennel, végül mindkét fél büntetlenül megúszta.

Az esetről a videót itt tudod megnézni.

Brit Nagydíj – 2021

A Száguldó Cirkusz első sprintkvalifikációját megnyerő Verstappen indulhatott az élről a Brit Nagydíjon, mellőle pedig Hamilton várhatta a lámpák kialvásának pillanatát. A rajtot a brit kapta el jobban, ám a Red Bull versenyzője keményen védekezett és megtartotta vezető pozícióját, Hamilton azonban folyamatosan támadta. A régi célegyenesben aztán bevetődött a holland mellé, és a Copse kanyarban egymás mellett próbáltak fordultak, Hamilton belül, Verstappen kívül. Azonban a Mercedes eltalálta Verstappent, aki nagy sebességgel a gumifalba csapódott.

Lewis Hamilton a 2021-es Brit Nagydíjon
Lewis Hamilton a 2021-es Brit Nagydíjon aratott győzelmét ünnepli
Kép: Peter Fox / Getty Images

Hamilton azonban tovább tudott menni. Ugyanakkor a baleset miatt őt találták vétkesnek, amiért 10 másodperces büntetéssel sújtották. Kerékcseréjét követően a brit visszacsúszott a negyedik pozícióba, Leclerc, Bottas és Norris mögé. Honfitársát a 31. körben előzte meg, csapattársa kilenc körrel később előzékenyen maga elé engedte, két körrel a leintés előtt pedig az élen álló Ferrarit is maga mögé utasította és végül megnyerte a futamot. Vagyis a büntetés nem igazán befolyásolta a végeredményt és maximálisan kihasználta Verstappen nullázását.

A futamot követően aztán rögtön megkezdődött az okfejtés, hogy ki is a felelős a történtekért. Tény, hogy Verstappen körömszakadtáig ragaszkodott a pozíciójához, ahogy az is, hogy Hamilton olyan tempóval próbált elfordulni a Copse-ban, amivel nem lehet. Különösen fájó pont lehetett a Red Bull számára, hogy a büntetés ellenére Hamilton győzni tudott. Valószínűleg ezért is követelte az energiaitalosok csapatfőnöke, Christian Horner, hogy a baleset miatt zárják ki a brit világbajnokot.

A 2021-es Brit Nagydíj összefoglalóját itt, a balesetet pedig az alábbi linken tudod több kameraállásból is megnézni.

Abu-dzabi Nagydíj – 2021

A világbajnoki cím sorsását eldöntő futam rajtját a két bajnokaspiráns várhatta az első sorból, a pole-ból Verstappen, mellőle Hamilton startolhatott. A piros lámpák kialvásának pillanatát a brit kapta el jobban, ám az 5-ös kanyart követő, több mint egykilométer hosszú egyenesben azonban a szélárnyékot kihasználva a holland veszélyesen közeledett riválisára. A 6-os féktávján Verstappen be is vetődött a Mercedes mellé, mélyet fékezett, a két autó összeért, de Verstappen még épp el tudott fordulni a pálya határain belül. A vezető pozíciót azonban nem sikerült átvennie. Ugyanis miután Hamilton látta, hogy nem tud elfordulni a Red Bull mellett, mert nem maradt neki hely, ahelyett, hogy elvette volna a gázt, átvágott a sikán bukóterén, és jelentős előny birtokában tért vissza a pályára.

Lewis Hamilton és Max Verstappen a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjon
Max Verstappen előzi Lewis Hamiltont a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjon
Kép: Joe Portlock / Getty Images

Nem sokkal később a versenybíróság közölte, úgy döntöttek, nem indítanak vizsgálatot az üggyel kapcsolatban, mivel szabályosnak ítélték Hamilton manőverét. Mindössze arra kérték a britet, hogy kicsit vegyen vissza a tempóból, mert a pálya átvágása előnyszerzéssel is járt.

A futam összefoglalóját itt tudod megnézni.

Nyitókép: ANP / Getty Images

  • Címkék:
  • F1