2018. július 12. | 18:19

Következzen hét, számomra kivételesnek számító koncepció autó a járműgyártás aranykorából, a ’90-es évekből. Amikor még újdonságnak számított a quad-turbós motor, a head-up display vagy éppen a holttérfigyelő.

1996 – Alfa Romeo Nuvola Concept

Az Alfa Romeo Nuvola tanulmány az 1996-os Párizsi Autószalonon mutatkozott be, neve csak szimplán felhőt jelent. Az Alfa Styling Centre keze munkáját dicséri ez a formabontó, karcsú, dizájn igaz, az olaszoknak volt miből ihletet meríteniük, ott volt a 8C 2900, a 6C 2500 Villa d’Este, a Giulietta Sprint Speciale vagy épp az 1900 Sprint.

Futurisztikus, fénydiódás megoldás figyelhető meg a hosszúkás, vízszintes hátsó lámpáknál, a különleges mintájú gumikat a Michelin készítette a Nuvola számára. A nagy szilárdságú, acélvázas szerkezet könnyű volt, nagy torziós merevséget és maximális utasbiztonságot kínált, sőt, visszafogott gyártási költséget jelentett volna.

A motorháztető alatt rejtőző V6-os motor 2492 köbcentis formában jelent meg, maximális teljesítménye 305 lóerőt, nyomatéka 387 Nm-t számlált. Végsebessége elérte a 280 km/h-t, és közel 6 másodperc alatt volt 100-on.

1991 BMW Nazca M12

A Lotus Esprit és a Lancia Delta után Giorgetto Giugiaro megalkotta 1991-ben a Nazca M12-t a BMW számára. Szerencsére az Italdesign-Giugiaro képzett csapata nemcsak mozgásképtelen prototípusokat állított elő, hanem tesztelte és gyártott is őket. A korszak többi dizájner csapatával ellentétben a koncepciókat működő formában hozták létre, meggyőződhettek arról, hogy készen állnak-e a sorozatgyártásra. Így történt az M12 esetében is.

Giugiaro az első BMW-jét 1978-ban alkotta meg az M1 személyében, az M12 ennek továbbfejlesztése volt. BMW-s vesék, alacsony profil, középmotoros megoldás. A kabin teljes mértékben körkörös üvegházat kapott, a görbe üvegfelületek miatt osztott ajtókat használtak. A tükörfestéssel ellátott ablakok felfelé nyíltak, egy teleszkóp tartotta fent őket.

A szénszálas karosszéria alatt a BMW akkoriban legnagyobb, V12-es 750i-ből és 850i-ből ismert, 5.0 literes motorja lapult 305 lóerővel, mely elégséges volt a 289 km/h eléréséhez. A BMW nem járult hozzá a gyártáshoz, de az Italdesign legyártott egyet a Brunei szultán és testvére számára. A kékszínű csoda mai napig Szingapúrban a Hong Seh Motorsban tekinthető meg közelebbről.

1999 Honda Spocket Concept

A Honda Spocket Concept egy kompakt pickup-sportautónak készült. Elég furcsa összeállításnak hangzik, de a Spocket képes volt arra, hogy egy gombnyomásra négyülésesről kétülésesre váltson, a kagylószerű tető eltűnt, így nyújtva kabriós érzetet.

A Spocket tervezése és kivitelezése nyolc hónapot vett igénybe, létrehozását a Honda T360-as középmotoros pickupja inspirálta, mely a vállalat első tömeggyártású autója volt. 1963-ban a T360 négyhengeres, négy karburátoros DOHC-motorral rendelkezett, a középmotoros elrendezés pedig nagy utas- és rakteret eredményezett.

A Spocket modern hajtásláncában két elektromos motor a hátsó kerekeket, a benzinmotor az elsőket hajtotta, így állandó összkerékhajtást értek el. Az ötsebességes Tiptronic-váltót a kormány mögötti fülekről is lehetett kapcsolgatni. Ötpontos biztonsági öv, a Honda GPS-rendszere kapott helyet a vízálló beltérben, sőt, a normál visszapillantók helyett kamerák közvetítették a képek a head-up displayre.

1998 Koenigsegg CC Concept

Christian von Koenigsegg nagy álma az volt, hogy megalkossa a tökéletes sportautót. Kimagasló vezetési élmény, esztétikummal és páratlan kompetenciával párosulva. 1994-ban a Koenigsegg-projekt elindult, a tradíciók, hogy hogyan is kell minőségi autót készíteni már a rendelkezésükre állt, a svédek tudása garantálta a kimagasló sportkocsi születését.

1996-ban, két évnyi fejlesztés után a CC végül a közönség elé gurul hatott egy anderstorpi rendezvényen. A középmotoros, kétüléses kivitel tervezésében neves dizájnerek, mérnökök dolgoztak együtt a Svéd autógyártókkal és egyetemek fiataljaival. A McLaren F1 és a Ferrari F40 inspirálta CC elkészült, azonban sorozatgyártott változata már a CC8S nevet viselte, mely 2002-ben az első sorozatgyártott Koenigseggként robbant be a piacra.

1999 Toyota MR-S Concept

A Toyota 1985-ben mutatta be az MR2-t, mellyel nagy lavinát indítottak el a kétüléses autók piacán, főleg az azt követő MR-S-sel. Először a Tokiói Autószalonon mutatkozott be, az egyszerű, szórakoztató, MR2 tradícióit tovább vivő roadster, a középmotoros elrendezéshez tökéletes egyensúly és kezelhetőség társult. A mindössze 3850 mm hosszú MR-S 1.8 literes VVT-i változó szelepvezérlésű motorral, kormány mögötti fülekről vezérelhető szekvenciális sebességváltóval készült.

1995 Ford GT90 Concept

A GT90 ránézésre az eredeti Ford GT-k körvonalait rejti. A Ford akkori sajtóközleménye szerint ez az autó volt a melegágya a technológia, motorizációs és dizájn megoldások tesztelésének, mely tapasztalatokat majd a sofőr-orientált, jövőben sorozatgyártásra kerülő autóikban alkalmaznak majd.

Az 1995-ös Detroiti Autószalonon debütált ebben a ragyogó fehér színben, világoskék, karbon belsővel. A középen elhelyezett V12-es motor négy turbóval, 720 lóerőt és 890 Nm-t teljesített, a végsebessége 407 km/h volt Bugattikat, Huayrákat megszégyenítő módon. FFD-Ricardo ötsebességes manuális váltó foglalt benne helyet, érdekesség, hogy a tervezés során számos alkatrészt vettek át a Jaguar XJ220-tól, köztük a dupla lengőkaros felfüggesztést, amely kimagasló stabilitást nyújtott nagyobb sebességnél is.

2001 Volvo SCC Concept

Igen, tudom, ez már nem a ’90-es évek gyöngyszeme, de nem tudtam kihagyni a sorból! A 2001-es Detroiti Autószalonon bemutatkozott Volvo Safety Concept Car egyszerre szexi és biztonságos. A szemnek készült! Nem csak az esztétikus megjelenésének köszönhetően, hanem mert a Volvo szerint a vezető szeme köré lett tervezve.

Ahogy a sofőr helyet foglal az ülésben, egy érzékelő beazonosítja a szem helyzetét, és az ülések automatikusan beállnak a legmegfelelőbb pozícióba, tökéletes látómezőt képezve. Ha ez megvan, a padló, a pedálok, a kormány és a középső konzol a váltókarral együtt szintén elmozdul a kényelem érdekében.

Az A-oszlopok áttetsző plexilapjain keresztül is ki lehet kacsintani, a B-oszlopok követik az ülések vonalait, az ajtókról elhagyták a merevítéseket. Kanyarkövető fényszórók, radarok érzékelik a hátulról vagy oldalról érkező járműveket, a holtteret a visszapillantó kameráinak képe közvetítik, sőt, az infravörös megoldással éjszaka is jól látható képet kapott a sofőr az előtte elhelyezett kijelzőn.

  • Címkék:
  • Top