7 kivételes tanulmányautó a ’90-es évekből

Frissítve:
2018-10-16, 18:16

Következzen hét, számomra kivételesnek számító koncepció autó a járműgyártás aranykorából, a ’90-es évekből. Amikor még újdonságnak számított a quad-turbós motor, a head-up display vagy éppen a holttérfigyelő.

1996 – Alfa Romeo Nuvola Concept

Az Alfa Romeo Nuvola tanulmány az 1996-os Párizsi Autószalonon mutatkozott be, neve csak szimplán felhőt jelent. Az Alfa Styling Centre keze munkáját dicséri ez a formabontó, karcsú, dizájn igaz, az olaszoknak volt miből ihletet meríteniük, ott volt a 8C 2900, a 6C 2500 Villa d’Este, a Giulietta Sprint Speciale vagy épp az 1900 Sprint.

Alfa Romeo Nuvola

Futurisztikus, fénydiódás megoldás figyelhető meg a hosszúkás, vízszintes hátsó lámpáknál, a különleges mintájú gumikat a Michelin készítette a Nuvola számára. A nagy szilárdságú, acélvázas szerkezet könnyű volt, nagy torziós merevséget és maximális utasbiztonságot kínált, sőt, visszafogott gyártási költséget jelentett volna.

A motorháztető alatt rejtőző V6-os motor 2492 köbcentis formában jelent meg, maximális teljesítménye 305 lóerőt, nyomatéka 387 Nm-t számlált. Végsebessége elérte a 280 km/h-t, és közel 6 másodperc alatt volt 100-on.

Alfa Romeo Nuvola Concept

1991 BMW Nazca M12

A Lotus Esprit és a Lancia Delta után Giorgetto Giugiaro megalkotta 1991-ben a Nazca M12-t a BMW számára. Szerencsére az Italdesign-Giugiaro képzett csapata nemcsak mozgásképtelen prototípusokat állított elő, hanem tesztelte és gyártott is őket. A korszak többi dizájner csapatával ellentétben a koncepciókat működő formában hozták létre, meggyőződhettek arról, hogy készen állnak-e a sorozatgyártásra. Így történt az M12 esetében is.

BMW Nazca M12

Giugiaro az első BMW-jét 1978-ban alkotta meg az M1 személyében, az M12 ennek továbbfejlesztése volt. BMW-s vesék, alacsony profil, középmotoros megoldás. A kabin teljes mértékben körkörös üvegházat kapott, a görbe üvegfelületek miatt osztott ajtókat használtak. A tükörfestéssel ellátott ablakok felfelé nyíltak, egy teleszkóp tartotta fent őket.

BMW Nazca M12 Szingapúrban

A szénszálas karosszéria alatt a BMW akkoriban legnagyobb, V12-es 750i-ből és 850i-ből ismert, 5.0 literes motorja lapult 305 lóerővel, mely elégséges volt a 289 km/h eléréséhez. A BMW nem járult hozzá a gyártáshoz, de az Italdesign legyártott egyet a Brunei szultán és testvére számára. A kékszínű csoda mai napig Szingapúrban a Hong Seh Motorsban tekinthető meg közelebbről.

1999 Honda Spocket Concept

A Honda Spocket Concept egy kompakt pickup-sportautónak készült. Elég furcsa összeállításnak hangzik, de a Spocket képes volt arra, hogy egy gombnyomásra négyülésesről kétülésesre váltson, a kagylószerű tető eltűnt, így nyújtva kabriós érzetet.

A Spocket tervezése és kivitelezése nyolc hónapot vett igénybe, létrehozását a Honda T360-as középmotoros pickupja inspirálta, mely a vállalat első tömeggyártású autója volt. 1963-ban a T360 négyhengeres, négy karburátoros DOHC-motorral rendelkezett, a középmotoros elrendezés pedig nagy utas- és rakteret eredményezett.

Honda Spocket

A Spocket modern hajtásláncában két elektromos motor a hátsó kerekeket, a benzinmotor az elsőket hajtotta, így állandó összkerékhajtást értek el. Az ötsebességes Tiptronic-váltót a kormány mögötti fülekről is lehetett kapcsolgatni. Ötpontos biztonsági öv, a Honda GPS-rendszere kapott helyet a vízálló beltérben, sőt, a normál visszapillantók helyett kamerák közvetítették a képek a head-up displayre.

Honda Spocket 1999

1998 Koenigsegg CC Concept

Christian von Koenigsegg nagy álma az volt, hogy megalkossa a tökéletes sportautót. Kimagasló vezetési élmény, esztétikummal és páratlan kompetenciával párosulva. 1994-ban a Koenigsegg-projekt elindult, a tradíciók, hogy hogyan is kell minőségi autót készíteni már a rendelkezésükre állt, a svédek tudása garantálta a kimagasló sportkocsi születését.

Koengisegg CC Concept

1996-ban, két évnyi fejlesztés után a CC végül a közönség elé gurul hatott egy anderstorpi rendezvényen. A középmotoros, kétüléses kivitel tervezésében neves dizájnerek, mérnökök dolgoztak együtt a Svéd autógyártókkal és egyetemek fiataljaival. A McLaren F1 és a Ferrari F40 inspirálta CC elkészült, azonban sorozatgyártott változata már a CC8S nevet viselte, mely 2002-ben az első sorozatgyártott Koenigseggként robbant be a piacra.

Koenigsegg CC prototípus

1999 Toyota MR-S Concept

A Toyota 1985-ben mutatta be az MR2-t, mellyel nagy lavinát indítottak el a kétüléses autók piacán, főleg az azt követő MR-S-sel. Először a Tokiói Autószalonon mutatkozott be, az egyszerű, szórakoztató, MR2 tradícióit tovább vivő roadster, a középmotoros elrendezéshez tökéletes egyensúly és kezelhetőség társult. A mindössze 3850 mm hosszú MR-S 1.8 literes VVT-i változó szelepvezérlésű motorral, kormány mögötti fülekről vezérelhető szekvenciális sebességváltóval készült.

Toyota MR-S

1995 Ford GT90 Concept

A GT90 ránézésre az eredeti Ford GT-k körvonalait rejti. A Ford akkori sajtóközleménye szerint ez az autó volt a melegágya a technológia, motorizációs és dizájn megoldások tesztelésének, mely tapasztalatokat majd a sofőr-orientált, jövőben sorozatgyártásra kerülő autóikban alkalmaznak majd.

Ford GT90

Az 1995-ös Detroiti Autószalonon debütált ebben a ragyogó fehér színben, világoskék, karbon belsővel. A középen elhelyezett V12-es motor négy turbóval, 720 lóerőt és 890 Nm-t teljesített, a végsebessége 407 km/h volt Bugattikat, Huayrákat megszégyenítő módon. FFD-Ricardo ötsebességes manuális váltó foglalt benne helyet, érdekesség, hogy a tervezés során számos alkatrészt vettek át a Jaguar XJ220-tól, köztük a dupla lengőkaros felfüggesztést, amely kimagasló stabilitást nyújtott nagyobb sebességnél is.

Ford GT90 Concept

2001 Volvo SCC Concept

Igen, tudom, ez már nem a ’90-es évek gyöngyszeme, de nem tudtam kihagyni a sorból! A 2001-es Detroiti Autószalonon bemutatkozott Volvo Safety Concept Car egyszerre szexi és biztonságos. A szemnek készült! Nem csak az esztétikus megjelenésének köszönhetően, hanem mert a Volvo szerint a vezető szeme köré lett tervezve.

Volvo SCC

Ahogy a sofőr helyet foglal az ülésben, egy érzékelő beazonosítja a szem helyzetét, és az ülések automatikusan beállnak a legmegfelelőbb pozícióba, tökéletes látómezőt képezve. Ha ez megvan, a padló, a pedálok, a kormány és a középső konzol a váltókarral együtt szintén elmozdul a kényelem érdekében.

Volvo SCC interior

Az A-oszlopok áttetsző plexilapjain keresztül is ki lehet kacsintani, a B-oszlopok követik az ülések vonalait, az ajtókról elhagyták a merevítéseket. Kanyarkövető fényszórók, radarok érzékelik a hátulról vagy oldalról érkező járműveket, a holtteret a visszapillantó kameráinak képe közvetítik, sőt, az infravörös megoldással éjszaka is jól látható képet kapott a sofőr az előtte elhelyezett kijelzőn.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

További autós hírek

Az alábbihoz hasonló felvételeket eddig leginkább külföldi videókban láthattunk (szerencsére). Bár sajnos nálunk is volt már példa arra, hogy valaki…
Az autósok sarcolására adott utasítást a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság vezetője. A Hír Televízió birtokába került felvételen Handl Tamás azt mondja,…
Isteni szerencse, hogy ez a lengyel mentőautó nem szállított beteget. Vígjátékokban szokás elsütni a poént, amit Wrocławban vett fel egy…
Mindent megért neki az előzés, még a villamos sem számított. Taxis olvasónk is meglepődött a veszélyes manőveren, pedig ő aztán…
” Múlt héten történt az eset, amit a fedélzeti kamera is felvett. A 4-es úton vezettem Budapest irányába, amikor az…

Kapcsolódó írások

Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?
Toyota Aygo kiadások
2020. január 06.
Persze SUV-re ne nagyon számíts ennyiért, a Dacia és a Lada kínál egyedüli opciót.

További hírek