A 8 legmegbízhatóbb motor

Frissítve:
2018-10-30, 16:05

Gyakori vélekedés, hogy régen minden motort úgy terveztek, hogy a világból kimenjen. Manapság a downsizing és a szigorodó emissziós megkötések miatt a gyártóknak kompromisszumokat kell kötni

Egy motor hosszú életémnek titka persze a gondos karbantartás, de bizonyos erőforrások annyira jól sikerültek, hogy még egy igénytelen tulajjal is több százezer kilométert vígan szaladnak. Következzen a 8 legstrapabíróbb motor, amik minimális odafigyeléssel is bírják a nyúzást!

1. Mercedes OM617

A Mercedes sorötös szívódízelei megbízhatóságuk terén nehezen felülmúlhatóak. A motort 1974-ben szerelték először a W115-ös szériába.

Mercedes SD
Ha régi Merci mögött mész, és rántotthús szagot érzel, ne keresd a közeli kifőzdét

Egyáltalán nem ritka, hogy az OM617-esek megfutják az egymillió kilométert, ezért az autósok körében az igénytelen szopódízel kiérdemelte a tiszteletet. Az más kérdés, hogy szinte bármilyen "üzemanyaggal" elketyeg, legyen az használt sütőolaj, vagy szinte akármilyen olajszármazék. Egyetlen hátránya, hogy igen teljesítményszegény, a 2998 köbcentis motor 88 lóerőt és 172 Nm nyomatékot kínál.

Mercedes W115
Nem erőgép, de nem is arról szól az állólámpás

2. Toyota 1UZ-FE

A Toyotáról elmondható, hogy az egyik legmegbízhatóbb gyártó, ha benzines motorokról van szó. A japán autógyártás fénykorában pedig nem csak megbízható, de erős, jól felépített motorokat is készítettek. A hathengeresek piacát a 2JZ uralta, de a Toyota a V8-as kategóriában is nagyot alkotott. Az UZ motorcsalád megjelenésekor előremutatónak számított, ennek ellenére semmilyen nagy tervezési, vagy kivitelezési hiba nem mutatkozott azóta sem.

Toyota 1uz-fe
A felirat maga a 90-es évek

1998-tól már a VVTI technológiát is adaptálták, nem csoda, hogy 98 és 2000 között a világ legjobb motorjai között tartották számon. Az utolsó szériás motorok 290 lóerőt és 407 Nm nyomatékot biztosítanak, természetesen ez könnyedén sokszorozható. Az erőforrás megbízhatóságát és teljesítményét igazolja, hogy a Toyota az MR2 Le Mans versenyautóját is ezzel szerelte.

Lexus LS400
Elegáns és sportos az LS400

3. BMW M30

Az M30 motor története egészen 1968-ig nyúlik vissza, amikor az E3-ban bemutatták az első változatát. Akkoriban még nem volt külön motorkódja, azt később, a 80-as években kapta meg hivatalosan. Megbízhatósága egyszerűségében rejlik, egy vezérműtengelyes, láncos, vasblokkos motorja szinte elnyűhetetlen.

 

M30
A korai M30 motorok már lassan 50 éve mennek, valószínűleg minket is túlélnek majd

Legerősebb változata 3.5 literes, 208 lóerővel és 305 Newtonnal. A Ward's Auto a huszadik század egyik legjobb motorjának választotta. Az "Öreg hatos" utódja az M50, amelyek szintén a megbízhatóbb motorok táborát erősítik.

BMW 635
A legendás BMW E24

4. Volkswagen 1.9 PDTDI

A VW 1.9 PD motorja valószínűleg nagy szerepet játszott a dízelmotorok robbanásszerű elterjedésében. 2000-ben jelent meg, az elsők között a TDI névvel. A Pumpe-Düse (adagoló-porlasztó elem) befecskendezési rendszer a dízelmotorok korábbi hibáit remekül orvosolta. Működése pontosabb időzítést és nagyobb befecskendezési nyomást képes biztosítani.

VW 1.9 PDTDI
Személy szerint sose faragnék dízelt, mégis igen népszerű

A 8 éves gyártási intervallum alatt e motor megbízhatósága kiállta az idő próbáját. Apróbb módosításokkal a gyengécske 105 lóerőt könnyen fel lehet tornázni. A TDI motorok kultusza hazai autós körökben is töretlen.

Golf Diesel
Nehéz feladat izgalmas képet találni egy Golfról

5. Volvo B18

A Volvo régebbi autói rendre elnyerték a megbízható jelzőt, ám a B18 ezek közül is kiemelkedik. A faék egyszerűségű, alulvezérelt, felülszelepelt motor szinte mindent kibír, sőt, ha kell, 6500-as fordulatig leforog.

Volvo B18
Egyszerűen nincs benne semmi, ami tönkremehetne

Az 1961 és 1981 között gyártott karburátoros motor egy világrekordot is magáénak tudhat. Egy B18 motoros P1800-as Volvo 4,8 millió kilométert futott Amerikában. Ha erőgépet szeretnél, a kis négyhengeres nem a Te motorod, 97 lóerejével és 140 Nm nyomatékával a lassan járj tovább érsz elvét követi, de azt nagyon jól csinálja.

Volvo p1800
A 3 millió mérföldet futott Volvo és hűséges tulaja

6. Mercedes OM606

A szívódízel után a Merci turbós vonalon is készített egy örök darabot. Az akkoriban új DOHC motor, az SOHC OM603-at váltotta le. Az OM606-ot 8 évig gyártották 93 és 2001 között.

mercedes dízel
Sokan a dízel 2JZ néven tartják számon az OM606-ot

A titok a túlméretezésben rejlik, minimális karbantartással könnyen húzható és nyúzható a Mercedes turbódízele. A szintén 3 literes motor 177 lóerőt és tekintélyes 330 newtonméter nyomatékot kínál.

Mercedes 124
Örök motor mellé örök forma dukál a W124-nél

7. Cummins 6BT

A mechanikus adagolós Cummins 6BT a gyártó bevallása szerint is jóval 500 ezer kilométer feletti futásra lett tervezve. A motor gyártásakor a fő szempont az egyszerűség volt.

Cummins diesel
Ránézésre is nagyon egyszerű konstrukció a Cummins

Az 5883 köbcentis, turbós, soros hathengeres szív 12 szelepes felépítést használ. Az üzemanyag ellátásért a Bosch felelt, ekkoriban pedig ez garancia volt a minőségre. A 215 lóerős, 597 Nm-es nyomaték gép alternatívát jelentett a V8-as, benzines pickupok közt, meglehetősen jobb üzemanyag fogyasztással. Egy haszonjárműnél fontos az igénytelenség, a Cummins pedig kielégítette ezt a szempontot. A gyártó által tervezett futásteljesítmény után is vígan szelik a terepet.

Dodge Ram Diesel
Nem kis tömeget kell mozgatnia a Cummins motornak.

8. Toyota 20R

A Toyota R motorjai egy négyhengeres családot jelölnek. A tervezésnél kifejezetten fontos szempont volt az élettartam, de az elsőkerék hajtás terjedésével az R motorcsalád szépen-lassan elvesztette relevanciáját.

Toyota 20r
Igénytelen és hosszú életű a B18

A 2198 köbcentis 20R-t 1975 és 1980 között gyártották. A láncos motor és az egyszerű felépítés garantálta a hosszú életet, főleg, hogy nem volt túlságosan kihegyezve. 96 lóerőt és 162 Nm nyomatékot juttatott a hátsó kerekekre. A 20R-t a 22R váltotta le, vezérműlánc problémák ellenére szintén egy nagyon megbízható motor született.

Toyota Hilux
Híresen igénytelen és hajszolható típus a Hilux

Kapcsolódó írások

Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?
Volkswagen e-Up! elektromos kisautó elölről
2019. május 22.
Szlovákiában készülnek a konszern szupermini villanyautói
Mercedes G-osztály SUV elölről
2019. június 16.
Az Euro NCAP eddigi töréstesztjei alapján ezek az SUV modellek állnak az élen
A 8 legszebb hangú V12
2017. június 13.
A V10-ek után mindenképp érdemes a 12 hengeres V motorokat is átnyálazni. Szinte kizárólag szuperautókat és óriás luxus szedánokat szereltek ilyen szívvel, így a hétköznapi autók szóba se jöhetnek.