Gyakori vélekedés, hogy régen minden motort úgy terveztek, hogy a világból kimenjen. Manapság a downsizing és a szigorodó emissziós megkötések miatt a gyártóknak kompromisszumokat kell kötni.
Egy motor hosszú életének titka persze a gondos karbantartás, de bizonyos erőforrások annyira jól sikerültek, hogy még egy igénytelen tulajjal is több százezer kilométert vígan szaladnak. Következzen a 8 legstrapabíróbb motor, amik minimális odafigyeléssel is bírják a nyúzást!
1. Mercedes OM617
A Mercedes sorötös szívódízelei megbízhatóságuk terén nehezen felülmúlhatóak. A motort 1974-ben szerelték először a W115-ös szériába.
Egyáltalán nem ritka, hogy az OM617-esek megfutják az egymillió kilométert, ezért az autósok körében az igénytelen szopódízel kiérdemelte a tiszteletet. Az más kérdés, hogy szinte bármilyen "üzemanyaggal" elketyeg, legyen az használt sütőolaj, vagy szinte akármilyen olajszármazék. Egyetlen hátránya, hogy igen teljesítményszegény, a 2998 köbcentis motor 88 lóerőt és 172 Nm nyomatékot kínál.
2. Toyota 1UZ-FE
A Toyotáról elmondható, hogy az egyik legmegbízhatóbb gyártó, ha benzines motorokról van szó. A japán autógyártás fénykorában pedig nem csak megbízható, de erős, jól felépített motorokat is készítettek. A hathengeresek piacát a 2JZ uralta, de a Toyota a V8-as kategóriában is nagyot alkotott. Az UZ motorcsalád megjelenésekor előremutatónak számított, ennek ellenére semmilyen nagy tervezési vagy kivitelezési hiba nem mutatkozott azóta sem.
1998-tól már a VVTI technológiát is adaptálták, nem csoda, hogy '98 és 2000 között a világ legjobb motorjai közt tartották számon. Az utolsó szériás motorok 290 lóerőt és 407 Nm nyomatékot biztosítanak, természetesen ez könnyedén sokszorozható. Az erőforrás megbízhatóságát és teljesítményét igazolja, hogy a Toyota az MR2 Le Mans versenyautóját is ezzel szerelte.
3. BMW M30
Az M30 motor története egészen 1968-ig nyúlik vissza, amikor az E3-ban bemutatták az első változatát. Akkoriban még nem volt külön motorkódja, azt később, a '80-as években kapta meg hivatalosan. Megbízhatósága egyszerűségében rejlik, egy vezérműtengelyes, láncos, vasblokkos motorja szinte elnyűhetetlen.
Legerősebb változata 3,5 literes, 208 lóerővel és 305 Nm-rel. A Ward's Auto a huszadik század egyik legjobb motorjának választotta. Az "Öreg hatos" utódja az M50, amelyek szintén a megbízhatóbb motorok táborát erősítik.
4. Volkswagen 1.9 PDTDI
A VW 1.9 PD motorja valószínűleg nagy szerepet játszott a dízelmotorok robbanásszerű elterjedésében. 2000-ben jelent meg az elsők között a TDI névvel. A Pumpe-Düse (adagoló-porlasztó elem) befecskendezési rendszer a dízelmotorok korábbi hibáit remekül orvosolta. Működése pontosabb időzítést és nagyobb befecskendezési nyomást képes biztosítani.
A 8 éves gyártási intervallum alatt e motor kiállta az idő próbáját. Apróbb módosításokkal a gyengécske 105 lóerőt könnyen fel lehet tornázni. A TDI motorok kultusza hazai autós körökben is töretlen.
5. Volvo B18
A Volvo régebbi autói rendre elnyerték a megbízható jelzőt, ám a B18 ezek közül is kiemelkedik. A faék egyszerűségű, alulvezérelt, felülszelepelt motor szinte mindent kibír, sőt, ha kell, 6500-as fordulatig leforog.
Az 1961 és 1981 között gyártott karburátoros motor egy világrekordot is magáénak tudhat. Egy B18 motoros P1800-as Volvo 4,8 millió kilométert futott Amerikában. Ha erőgépet szeretnél, a kis négyhengeres nem a Te motorod, 97 lóerejével és 140 Nm nyomatékával a lassan járj tovább érsz elvét követi, de azt nagyon jól csinálja.
6. Mercedes OM606
A szívódízel után a Merci turbós vonalon is készített egy örök darabot. Az akkoriban új DOHC motor, az SOHC OM603-at váltotta le. Az OM606-ot 8 évig gyártották '93 és 2001 között.
A titok a túlméretezésben rejlik, minimális karbantartással könnyen húzható és nyúzható a Mercedes turbódízele. A szintén 3 literes motor 177 lóerőt és tekintélyes 330 newtonméter nyomatékot kínál.
7. Cummins 6BT
A mechanikus adagolós Cummins 6BT a gyártó bevallása szerint is jóval 500 ezer kilométer feletti futásra lett tervezve. A motor gyártásakor a fő szempont az egyszerűség volt.
Az 5883 köbcentis, turbós, soros hathengeres szív 12 szelepes felépítést használ. Az üzemanyag-ellátásért a Bosch felelt, ekkoriban pedig ez garancia volt a minőségre. A 215 lóerős, 597 Nm-es nyomaték gép alternatívát jelentett a V8-as, benzines pickupok közt, meglehetősen jobb üzemanyag-fogyasztással. Egy haszonjárműnél fontos az igénytelenség, a Cummins pedig kielégítette ezt a szempontot. A gyártó által tervezett futásteljesítmény után is vígan szelik a terepet.
8. Toyota 20R
A Toyota R motorjai egy négyhengeres családot jelölnek. A tervezésnél kifejezetten fontos szempont volt az élettartam, de az elsőkerék-meghajtás terjedésével az R motorcsalád szépen-lassan elvesztette relevanciáját.
A 2198 köbcentis 20R-t 1975 és 1980 között gyártották. A láncos motor és az egyszerű felépítés garantálta a hosszú életet, főleg, hogy nem volt túlságosan kihegyezve. 96 lóerőt és 162 Nm nyomatékot juttatott a hátsó kerekekre. A 20R-t a 22R váltotta le, a vezérműlánc-problémák ellenére szintén egy nagyon megbízható motor született.