2020. november 09. | 10:41

Akio Toyoda szerint a Tesla csupán egy „látványpékség”.

Idén júliusban a Tesla vált a világ legértékesebb autógyártójává, megelőzve még az olyan komoly múlttal rendelkező, óriási cégeket is, mint a Toyota vagy a Volkswagen. Igazán lenyűgöző teljesítmény ez egy olyan cégtől, amely mindössze 2003 óta létezik, 2008-ban készítette el első kocsiját és 2019-ben mindössze 367 500 járművet értékesített.

Most a Bloombergnek végre sikerült megszólaltatnia Akio Toyodát, a Toyota elnök-vezérigazgatóját, aki elmondta, „bár a Tesla úgy gondolja, hogy az ő receptjük lesz a szabvány a jövőben, de a Toyotának egy valódi konyhája van, ahol az igazi séfek dolgoznak.”

A Toyota az előrejelzésekhez képeset 2020-ban eddig több mint a duplájára növelte a működési profitját, ám még ezek a kiemelkedő eredmények sem voltak elégendőek ahhoz, hogy a távolkeleti vállalat legalább megközelítse a Tesla jelenlegi piaci értékét.

A Bloomberg azt is kiemelte, meglehetősen szokatlan gyakorlat, hogy egy ügyvezető név szerint kiemeljen és példálózzon egy rivális céggel. Ráadásul ebben az esetben Toyoda jóval messzebbre ment, mint egyszerűen csak említést tett a Tesláról. Elmondta, hogy a Toyota rengeteget tanulhatna a kaliforniai vállalattól, ami a tisztán elektromos autók, a szoftverek és a megújuló energiaforrásokon alapuló termékek értékesítéséből származó profitot jelenti. Ezt korábban már a Volkswagen vezetője, Herbert Diess is elismerte.

Ettől függetlenül a japán üzletember nem rejtette véka alá a véleményét a Tesla eddigi eredményeivel kapcsolatban. Ugyanis Toyoda szerint, amit az amerikaiak csinálnak az „csupán látványpékség” és „az emberek csupán a receptet vásárolják meg a Teslától.” Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy a Toyota elnöke a „recept” alatt pontosan mire is gondolt: az internethez kapcsolódó elektromos autókra, vagy valami egészen másra, mint például Elon Musk azon ígéretére, hogy az elektromobilitás a kulcsa a világ megmentésének.

Toyoda az egész gondolatmenetén végig vonult a főzős metafora, mondván a japán cégnek „valódi konyhája van, ahol igazi séfek dolgoznak”, és ennek köszönhető, hogy „valódi ételeket készítenek.”

Nem kicsit ironikus azonban, hogy a Toyota és a GM építette azt a professzionális „konyhát”, ahol jelenleg a Tesla főz. A két vállalt még 1984-ben nyitotta meg a kaliforniai Fremontban a NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.) névre keresztelt közös üzemét, melyet egészen 2010-ig használtak. Ezt a létesítményt vásárolta meg a Tesla, és 2010. októbere óta már egyszerűen csak Tesla Factory néven működik. Ráadásul a Toyota azzal is segítette az elektromosautó-gyártót, hogy elektromotorokat és akkupakkokat vásárolt tőle a második generációs RAV4 EV-hez.

Hogy a Toyota megbánta-e, hogy ilyen mértékben segítette a Tesla munkáját, valószínűleg sosem fog kiderülni. Ám a japán üzletember szavait olvasva nem lennék meglepve, ha az elkészült ételek kóstolgatása során maradt volna némi rossz íz Toyoda szájában.